• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 17:01:49 följande:
    Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

Sök hjälp för ditt psykiska mående. 
  • Anonym (Akta dig!)

En sexåring kan rätt vad det är göra ett skutt och dras ut på längden. Min bästa kompis i 9-prs åldern vad överviktig, i tonåren drogs hon ut och blev smal. 
    Det du måste göra är att se till att inte överföra ett osunt beteende på ditt barn. 
    Det är hemskt att se överviktiga barn, men då pratar vi tjocka barn med rejäl övervikt,en sexåring med ett par hekto för mycket är ingen fara!

• Anonym (Andas!)

Det är din ätstörning som talar, och fortsätter du på det här sättet kommer du överföra den på ditt barn. Så du måste försöka lugna ner dig. Sök hjälp om du måste.
    Och väg inte barnet! Låt skolsyster sköta det. Ett par hekto är ingenting. Det kan vara vätska på grund av att det varit supervarmt i veckan. Det har absolut inget med ditt föräldraskap att göra.

• Anonym (Lo)

Sök hjälp hos psykiatrin

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Akta dig!) skrev 2022-07-22 17:11:57 följande:

En sexåring kan rätt vad det är göra ett skutt och dras ut på längden. Min bästa kompis i 9-prs åldern vad överviktig, i tonåren drogs hon ut och blev smal. 
    Det du måste göra är att se till att inte överföra ett osunt beteende på ditt barn. 
    Det är hemskt att se överviktiga barn, men då pratar vi tjocka barn med rejäl övervikt,en sexåring med ett par hekto för mycket är ingen fara!

Jag såg likadan ut själv och smalnade av flera år innan jag drabbades av ätstörningen. 

Jag vill påtala att vi äter alldeles normalt och att det fikas också i vårt hushåll, men inte varenda dag som pappan initierar. Jag har inte ?råd? att slarva med maten, för pappan serverar enbart feta kolhydrater utan grönsaker. Jag var bortrest en vecka och barnen serverades gräddig köttfärssås, gräddstuvade makaroner till köpeköttbullar, pasta med gräddig salami och pannkakor med sylt. Det är okej ett par gånger i veckan, men inte varje dag. Ena barnet var dessutom hemma sjukt och fick liknande mat till lunch. Självklart fika med bulle och kaka varje dag. Att min man ser ut som han gör, är ett underverk! 

Jag är mycket noga med att aldrig prata om mat och vikt, utan bara servera maten jag lagar utan krusiduller.  Vi äter broccoli för att må bra, och äter inte kaka varje dag för att tänderna ska hålla. Inget annat. 

• Lyckligalotta

Se till att barnet rör sig mycket. Förbjud hellre film och datorspel än chips och glass! Investera i bra grejer som får dem att röra sig mycket ute. Bra cyklar, joggingskor och oömma kläder 

• Anonym (Mamma)
    Lyckligalotta skrev 2022-07-22 17:20:21 följande:

Se till att barnet rör sig mycket. Förbjud hellre film och datorspel än chips och glass! Investera i bra grejer som får dem att röra sig mycket ute. Bra cyklar, joggingskor och oömma kläder 

Vi har ingen platta, inga tv-spel och enbart ?skogskanalerna? hemma. Hon rör sig dagligen och då vi bor i stan med hyfsad närhet till allt, promenerar eller cyklar hon dit vi ska i vardagen. 
  • Anonym (Rätt fokus)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 17:22:45 följande:
    Vi har ingen platta, inga tv-spel och enbart ?skogskanalerna? hemma. Hon rör sig dagligen och då vi bor i stan med hyfsad närhet till allt, promenerar eller cyklar hon dit vi ska i vardagen. 
    Inse att du är problemet. Inte 100 g hos ett växande barn.,Jobba med det
  • mammatill6

Snälla sök hjälp , på detta vis har du en tonåring med ätstörning. En 6- åring med ett pars hekto övervikt? Ett barn kan köpa en stor glass nån gång utan att behöva skämmas, få äta godis ibland utan övervakning. Låter helt sjukt att du övervakar exakt vad hela familjen äter? 

du måste söka hjälp för din egen skull

Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan