Anonym (Bmi) skrev 2022-07-22 21:44:22 följande:
En reflektion bara är ju att normalviktiga barn ligger inte på gränsen till övervikt utan kanske mitt i på skalan för normalvikt på bmi för barn. Alltså att tex är normalvikt för ett barn av viss längd, ålder och kön 25-28 kg och då antar jag att TS barn väger drygt 28 kg. Medan våra normalviktiga väger 26 Kg.
så det är ju inte bara de där två hektona som är övervikten.
Jag har också haft koll på längd och vikt och bli hos mina barn för att ha koll på att de håller sig inom bra proportioner. Utan att någonsin prata vikt med barnen. Självklart.
Fast där har du ju fel. Normalviktig är man i ditt fall 25-28 kg, inte endast om man ligger i mitten. spannet på normalvikt är ju bred för att kroppar ser olika ut. 26 är snittet vilket innebär att likalöns ligger på 2 kg över som under mitten.
ska man redan från barnet är i den åldern väga och kontrollera att det inte blir överviktigt? Hur ska man få en tonåring att inte fixera på bågen och kolla så man håller sig till rätt kg om man som förälder börjar med det tidigt?
varför Inte bara servera bra mat, skapa sund relation till mat och lära sig att man kan unna sig både chips och en glass i värmen bara man inte unnar sig allt jämt?
se på hur kroppen ser ut och gå efter det?