• Anonym (Mamma)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Jag har en nybliven sexåring som jag ställde på vågen idag och upptäckte att hon är överviktig. Det handlar om ett par hekto, men det är ändå över gränsen. 

Jag fick ett rejält stresspåslag. Jag själv har levt med ätstörningar sen sena tonåren  och har stenkoll på vad jag (och familjen) äter. Jag planerar veckans måltider för att få det både näringsriktigt, gott och snabbt nog för vardagar. Grönsaker är en självklar del. Barnet i fråga äter i princip allt, från kokt fisk, till ugnsbakad kål. Vi vuxna är normalviktiga, åt det smalare hållet. 

Jag tog upp det med min man som suckade och menade att jag bara ser problem. Själv är jag så vansinnigt stressad. Jag vet att hon alltid varit tyngre, om än normalviktig, och har därför sett till att vi bara äter en kaka när vi fikar, inte låta barnet köpa stora strutar utan allra helst isglass och erbjuda smaksatt mineralvatten till helgen om det ska drickas speciellt. Glass och fika sker, under min övervakning, sällan. Godis äts i princip aldrig och vi har aldrig chips eller så, förutom till Mello. Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta. Av den anledningen står jag för nästan all matlagning, men de senaste månaderna har pappan fått ta mer pga jobb och hälsa. 

Jag vet inte hur jag ska hantera det. Dels känns det som ett misslyckande i mitt föräldraskap och dels känner jag att jag jobbar i motvind. Det är jag som måste ta på mig ännu mer ansvar om jag vill ändra något i barnets kost. 

Jag förstår också att det delvis är min ätstörning som talar. Intellektuellt förstår jag att vi kommer återgå till normala vanlr efter lovet och att hon, som stått still i längden, snart kommer göra ett längdskutt. Och jag vill på intet sätt att hon ska hamna där jag hamnade! 

Hur gör man? Det är alltså inte kostråd jag behöver, utan hanteringsråd. 

• Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan
  • Spucks
    Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 13:15:50 följande:
    Därför tycker jag också att de behöver hitta ett gemensamt sunt förhållningssätt. Tror de båda drar åt olika håll av rädsla för den andres förhållningssätt...
    Ja, det håller jag absolut med om att de behöver jobba tillsammans. Men jag ser ändå pappan som problemet. För maten barnen får av mamman är varierad och inkluderar allt - även onyttigt. Det vore något annat om mamman vore extremt gällande maten, tex. aldrig tillåter något sött osv. Men det gör hon ju inte, så pappan har ingen anledning att "balansera" ett extrem från mammans sida med ett annat extrem, för det finns inget extrem i mammans mat.
    Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
    Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
    "?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
    Det har du säkert rätt i, psykiska problem är ju tyvärr fortfarande ett sorts tabu och blir oftas inte uppmärksammat eller tagen på allvar. Så visst, det finns säkert fler med ätstörningar än vad statistiken säger (även om de oftas jobbar med gissningar av odiagnostiserade fall). Samtidig har ju även övervikt/fetma oftas en negativ påverkan på måendet, vilket inte heller uppfattas korrekt av statistiken.
  • Anonym (....)

SPUCKS: Några hekto över som 6 åring är INTE övervikt. 

• Spucks
    Anonym (....) skrev 2022-07-24 14:01:21 följande:

SPUCKS: Några hekto över som 6 åring är INTE övervikt. 

Varför besvarar du inte min fråga? Var börjar övervikten om inte vid gränsen till övervikt?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-24 13:18:34 följande:
    Min dotter noterade inte ens min reaktion, eftersom jag direkt efter vägningen lämnade henne för övernattning hos kompis. Dagen efter hade jag lugnat mig igen. Jag förmedlade alltså ingenting till henne. 
    Jodå, det gör du. Din oro märks, barn är extrema empater så.
  • Anonym (X)
    Spucks skrev 2022-07-24 13:29:40 följande:
    Ja, det håller jag absolut med om att de behöver jobba tillsammans. Men jag ser ändå pappan som problemet. För maten barnen får av mamman är varierad och inkluderar allt - även onyttigt. Det vore något annat om mamman vore extremt gällande maten, tex. aldrig tillåter något sött osv. Men det gör hon ju inte, så pappan har ingen anledning att "balansera" ett extrem från mammans sida med ett annat extrem, för det finns inget extrem i mammans mat.
    Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
    Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
    "?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
    Det har du säkert rätt i, psykiska problem är ju tyvärr fortfarande ett sorts tabu och blir oftas inte uppmärksammat eller tagen på allvar. Så visst, det finns säkert fler med ätstörningar än vad statistiken säger (även om de oftas jobbar med gissningar av odiagnostiserade fall). Samtidig har ju även övervikt/fetma oftas en negativ påverkan på måendet, vilket inte heller uppfattas korrekt av statistiken.

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det ts skriver är att hon vill att barnen äter isglass istälelt för göass och bara tar en kaka. Såna saker sätter sig i huvudet. Barnet som alltid bara får ta en kaka för mamma kan julätt överäta sen när det får välja själv och chansen ges. Klassiskt.

Det ts skriver om pappan är:

Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta

Det är fel att inte servera grönsaker och där borde pappa  skärpa sig. Men vad är ?i princip aldrig? och vad är det för meny? 

Att fika varje dag på lovet? Ja? Det kan ju vara olika saker. Den äldre generationen i Sverige fikade ju varje dag året om och det är ju ofta inte de som var feta. En dajmstrut på stranden är ju sommarlov!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:32:32 följande:

Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.

Det ts skriver är att hon vill att barnen äter isglass istälelt för göass och bara tar en kaka. Såna saker sätter sig i huvudet. Barnet som alltid bara får ta en kaka för mamma kan julätt överäta sen när det får välja själv och chansen ges. Klassiskt.

Det ts skriver om pappan är:

Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta

Det är fel att inte servera grönsaker och där borde pappa  skärpa sig. Men vad är ?i princip aldrig? och vad är det för meny? 

Att fika varje dag på lovet? Ja? Det kan ju vara olika saker. Den äldre generationen i Sverige fikade ju varje dag året om och det är ju ofta inte de som var feta. En dajmstrut på stranden är ju sommarlov!

Vårt lov är 10 veckor långt. Det är ganska lång tid med 2-3 kakor per dag. Och saft. Och glass. 

När pappan serverar grönsaker, är det några salladsblad. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 17:27:31 följande:
    Jodå, det gör du. Din oro märks, barn är extrema empater så.
    Men barnet träffade mig knappt efter vägningen. Hon var sen borta ett dygn och efter det var jag åter lugn. Ge dig!
  • Anonym (Tvillingmorsa)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-24 17:58:25 följande:

Vårt lov är 10 veckor långt. Det är ganska lång tid med 2-3 kakor per dag. Och saft. Och glass. 

När pappan serverar grönsaker, är det några salladsblad. 

Ett av problemen TS, verkar vara att du och pappan drar åt helt olika håll när det gäller kosten. Han låter lite slapp, men inte extrem. Du låter å andra sidan överdrivet nitisk. Du har försökt förklara dig, och det är bra att förebygga övervikt, men inte med vilka medel som helst. Du blir smått hysterisk över ett par hekto. Din dotter är inte ens överviktig! Det är faktiskt inte sunt att reagera som du gör, oavsett vad pappan ger eller inte ger barnen.

Våra barn äter glass många av sommarens soliga dagar. Ibland blir det flera dagar på raken. Inga jätteglassar, men inte tvingar vi dem att leva på isglass. Saft dricks också varje dag på sommaren, om än i måttliga mängder. Grönsaker serveras till både lunch och middag, i övrigt varierar maten. Ibland blir det korv och pasta, ibland "bättre" mat. Våra barn är inte överviktiga. Dottern var småknubbig tills hon var 4-5 år, sen växte hon till sig. Nu är hon snart 10 och ganska smal.

Barnfetma är ett stort problem, men då snackar vi rejäl övervikt hos barn. Det är tragiskt när man ser det ja, men din sexåring är inte ens i närheten av det. Och hon får uppenbarligen bra mat, även om pappan är lite slarvig. Men det är ju inte som att ni lever på snabbmat.

Så ta ditt föräldraansvar TS, och överför inte din egen gamla ätstörning på dottern. Det är SÅ lätt hänt. Först om hon skulle lägga på sig ännu mer och inte växa till sig, behöver ni förändra vad hon stoppar i sig. Till dess tycker jag att du ska släppa detta, samt prata med någon professionell om du behöver det.

• Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-24 17:59:56 följande:
    Men barnet träffade mig knappt efter vägningen. Hon var sen borta ett dygn och efter det var jag åter lugn. Ge dig!
    Nej, jag ger mig inte på såna här saker. Att du väger henne kan mycket väl skapa funderingar i sig. Jag har varit med om liknande saker, att man kontrolleras, fast för andra saker, och inte förstår varför. Om hon sen börjar koppla samman att hon vägs, att maten ändras mm - då är det upplagt för problem.

Du kanske inte märker det själv men du låter som du har ett väldigt spänt förhållande till mat än.
  • Anonym (Stina)
    Spucks skrev 2022-07-24 14:03:27 följande:
    Varför besvarar du inte min fråga? Var börjar övervikten om inte vid gränsen till övervikt?
    Vad är det du inte förstår? Vikten varierar lite dag för dag, det är inget konstigt. Om TS vägt dotter dagen efter hade hon kanske legat 3 hg under gränsen. Sedan måste man ta hänsyn till längden. Vikt och längd följs inte alltid åt.

Därför ska man inte göra något åt vikten på så små barn. TS barn äter bra, rör på sig och är inte stillasittande. Det räcker jättelångt.
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan