Spucks skrev 2022-07-24 13:29:40 följande:
Ja, det håller jag absolut med om att de behöver jobba tillsammans. Men jag ser ändå pappan som problemet. För maten barnen får av mamman är varierad och inkluderar allt - även onyttigt. Det vore något annat om mamman vore extremt gällande maten, tex. aldrig tillåter något sött osv. Men det gör hon ju inte, så pappan har ingen anledning att "balansera" ett extrem från mammans sida med ett annat extrem, för det finns inget extrem i mammans mat.
Anonym (Osunt) skrev 2022-07-24 13:15:50 följande:
Och bara ett tillägg. Tror att det finns ett stort mörkertal gällande ätstörningar medan övervikt registreras mer genom skolhälsovården.
Mina och mina 2 syskons ätstörningar finns inte bokförda för vi sökte inte om behandling...men har ändå mått fruktansvärt dåligt och fått vardagen präglad av vikt/mat/kontroll. Vi trodde det var normalt beteende bara att vi var dåliga som inte klarade av att hålla oss på mattan.
"?Vi klarade inte ens av att bli anorektiska"
Det har du säkert rätt i, psykiska problem är ju tyvärr fortfarande ett sorts tabu och blir oftas inte uppmärksammat eller tagen på allvar. Så visst, det finns säkert fler med ätstörningar än vad statistiken säger (även om de oftas jobbar med gissningar av odiagnostiserade fall). Samtidig har ju även övervikt/fetma oftas en negativ påverkan på måendet, vilket inte heller uppfattas korrekt av statistiken.
Du vet ju mammans sida här dock. Pappan kanske inte ger sina barn det hon skriver.
Det ts skriver är att hon vill att barnen äter isglass istälelt för göass och bara tar en kaka. Såna saker sätter sig i huvudet. Barnet som alltid bara får ta en kaka för mamma kan julätt överäta sen när det får välja själv och chansen ges. Klassiskt.
Det ts skriver om pappan är:
Pappan, å andra sidan, fikar varje dag på lovet, låter barnet köpa en dajmstrut på stranden, och serverar i princip aldrig grönsaker, men gärna gräddig pasta
Det är fel att inte servera grönsaker och där borde pappa skärpa sig. Men vad är ?i princip aldrig? och vad är det för meny?
Att fika varje dag på lovet? Ja? Det kan ju vara olika saker. Den äldre generationen i Sverige fikade ju varje dag året om och det är ju ofta inte de som var feta. En dajmstrut på stranden är ju sommarlov!