Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 22:27:36 följande:
    Jag behövde väga henne eftersom hon ska få antibiotika och läkaren ville ha vikt för dosen. Annars vägs hon inte hemma (vi har ingen våg hemma utan var hemma hos släkt). 
    Ingen läkaren vill ha en så exakt vikt för antibiotika till en 6-åring. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-22 22:52:28 följande:

Vi har heller aldrig talat vikt med barnen. Vi mäter dem ett par gånger per år, för att se till klädstorlekar. Vi har inte vägt dem till annat än BVC-kontroller, utom nu då. 

Jag blir både glad och förbryllad av svaren i tråden. I alla andra trådar när barn är lite överviktiga, skräds inte med orden när man berättar hur hemskt det är med tjocka barn, hur usla föräldrarna är och hur dåliga matvanor familjen har. Därför ville jag verkligen påtala att vi inte har dåliga matvanor, för att inte få höra att vi ska dra ner på läsk och att jag minsann inte vet hur man äter. 

Ditt barn är överhuvudtaget inte överviktiga. Jobba med dig själv istället för det är hos dig problemet ligger. Inte sin dotters vikt. 
  • Anonym (....)
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:16:17 följande:
    Vad jag förstod var detta en normal vecka:

Lax på spenatbädd, med citronsås (på grädde) och makthavare. plockgrönsaker till. 
    Kyckling på plåt, med rostad potatis, rostade grönsaker och hummus
    Potatis- och purjolökssoppa, kidneybönor 
    Caesarsallad med både bacon och dressing 
    Svamprisotto med torkad serrano och bakade tomater

En hel del grönt i det.
    Det är dock det som mamman lagar.
  • Anonym (....)
    Spucks skrev 2022-07-24 13:02:58 följande:
    Jag förstå absolut att en besatthet med maten är problematisk, jag skrev också i mitt inlägg att jag reagerade på en del av TS ordval.
    Men det ändrar inte på saken att pappans förhållningssätt till mat skadar barnen minst lika mycket. Som sagt, övervikt och fetma är ett större samhällsproblem och drabbar fler människor än ätstörningar. Ändå bryr sig de flesta här om en potentiell framtida ätstörning och inte alls om den redan begynnande övervikt.
    Anonym (X) skrev 2022-07-24 12:49:08 följande:
    Barnen är dock normalviktiga. 
    Nej, det är ju just det dottern inte är. Visst, hon är bara några hekto över gränsen, men ändå äver gränsen och därmed inte normalviktig. Och om pappan fortsätter som han gör går det inte i riktning normalvikt igen, när hon "växer till sig", utan det kommer bara gå uppåt.
    Jo, dottern är inom normalspannet för sin ålder och längd. 
  • Anonym (....)

SPUCKS: Några hekto över som 6 åring är INTE övervikt. 

• Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-07-25 15:39:05 följande:

OT OT kanske men tankar i ämnet. Förr i tiden......ja egentligen rätt nyligen så var en sexåring oftast en mager, benig figur! Gänglig, och som växte snabbt. Kramgoa ungar som inte var mjuka att krama kanske men så härliga:) Minns aldrig att jag såg en fet sexåring när jag jobbade på förskola sent 70-tal. VAD har hänt?

Vi har bättre ekonomi, vilket innebär att vi köper annan mat och framförallt har råd att köpa mat. 
  • Anonym (....)

Mari123: Snälla, du förstår inte att mycket kan hända på 40-50 år????

Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan