Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 09:06:22 följande:
Jag har inte ett stort kontrollbehov. Jag kontrollerar varken barnens vikt eller deras matintag. Men det är väl självklart att jag som vuxen serverar näringsriktig mat, grönsaker och håller nere lite på fikat?
Jag ser att dottern lagt på sig lite. Jag tycker inte att hon är tjock, men några revben har aldrig synts på henne och magen är numera något putig.
Nej, jag avser inte söka hjälp i nuläget.
Jag tror inte att du själv ser att du kontrollerar, men på de korta beskrivningarna i tråden så framgår det tydligt att du kontrollerar. Du planerar en hälsosam kost (vilket är bra), och när du inte varit hemma så vet du ändå exakt vad din familj har ätit. Du vet storleken på glassen, hur många kakor som serverats och hur mycket grädde som pappan har i maten som han lagar. Just i detta nu har mitt äldsta barn en kompis som vårdas på sjukhus för sin anorexi, och flickan är nära döden på grund av sin sjukdom. Det kanske inte blir ett år till i livet för henne, och du själv vet med all säkerhet vilken hemsk och allvarlig sjukdom det är. Den här unga människan förnekar också allting som har med hennes ätstörning att göra - hon äter visst mat, hon äter all mat, hon äter all den mat hon behöver, inget är fel, hon gör allt rätt, det är omvärlden som inte är kloka. Dina inlägg påminner om hennes resonemang.