Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan

Du har koll på kosten, men du skriver samtidigt att du hellre ser att de äter isglass än vanlig glass? Det får mig att tänka att det de gamla kostråden som samhället trycker på oss, som du följer: att undvika fett och istället hellre ge socker. 

Det är efter att de kostråden infördes, som vi fått allvarliga fetmaproblem i Sverige och bland Sveriges barn. 

Det är klart att det är urdåligt av pappan att ge fettrika pastarätter till barnen, det är ju att ha noll koll på vad som är bra kost. Man kan ju göra det ibland, men såklart inte ofta och inte om man inte fattar att det är ett sämre alternativ att mata barn med. Men det är bättre att ge dem feta pastarätter än om de får för lite fett i sig under långa perioder. Fettbrist är aldrig bra för människor, utan ställer till med problem som kan vara svåra att rätta till. 

Men annars blir man inte fet av fett. Om fettet istället för att kombineras med mjöl,  istället kombineras med kött och ovanjordgrönsaker, så blir man smal och frisk och får lågt blodsocker. 

Om du ska ge barnen onyttiga saker (som man ju gör för att ge lite guldkant på vardagen), så satsa hellre på gräddglass än isglass. Både innehåller socker men glassen innehåller också grädde och ägg, vilket är nyttigt. Såklart då bättre att köpa gräddglass i paket, utan choklad och annat godis, men har barnen väl fått upp ögonen för Daimstrut så kanske det är svårt att backa bandet. 

Du ska alltid ge dina barn gott om naturligt fett. Om de får i sig för lite fett i längre perioder rubbas deras ämnesomsättning och därefter får de lättare att gå upp i vikt. Människor behöver naturliga fetter som äkta smör, grädde och kokosfett. Ge dem aldrig växtoljor (förutom olivolja om den inte är uppvärmd) och laga aldrig mat på margariner. Ge alltid fullfeta produkter. Barn som dricker den futtfeta mjölken blir smalare än de som dricker lättmjölk. 

Fettsvält skapar så mycket problem och det är så synd att kostcirkeln fick genomslag i västvärlden. Jag tycker så hemskt synd om alla föräldrar som gör allt för att vara nyttiga och verkligen sliter för att ge sina barn de allra bästa förutsättningarna, och så blir de grundlurade att ge sina barn en kost som förstör deras ämnesomsättning. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-23 10:41:19 följande:
    Jag lider verkligen inte av fettskräck. Vi äter enbart fullfeta produkter, ingen mellanmjölk eller matlagningsgrädde kommer hem hos oss. 
    Toppen! Då tror jag faktiskt inte du behöver vara orolig. Men jag förstår att du blir det, det betyder bara att du är en engagerad förälder och det här är såklart en av dina största nojor med din egen bakgrund. Men det löser sig efter lovet. Det är synd att din man är så kostomedveten, men det är ju tur för dina barn att du väger upp det i vardagen. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-07-23 10:45:14 följande:
    Toppen! Då tror jag faktiskt inte du behöver vara orolig. Men jag förstår att du blir det, det betyder bara att du är en engagerad förälder och det här är såklart en av dina största nojor med din egen bakgrund. Men det löser sig efter lovet. Det är synd att din man är så kostomedveten, men det är ju tur för dina barn att du väger upp det i vardagen. 
    Jag undrar om du inte ska se till i förväg att skolsköterskan inte säger något om vikt och kost när barnet är med. Kanske ett mejl där du förklarar dig lite kort? 
Svar på tråden Lätt överviktigt barn och motstånd från pappan