• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (CNN)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-14 20:26:58 följande:
    För vissa är livet lite mer orättvist än för andra. Och det är dessa barn och familjer extremt medvetna om. Dagligen. De ska inte alltid behöva välja bort att göra nåt som de skulle kunna få göra med lite anpassning för att andra vuxna föräldrar tycker det blir orättvist för deras stackars guldklimpar och att dessa föräldrar inte lyckas förmedla varför till sina små guldklimpar är bara patetiskt. Tacka din lyckliga stjärna istället för att dina barn klarar det som andra barn inte klarar.

Vem säger att jag har barn? Men om jag har barn så är de helt underbara! 
    Men oavsett så ändrar inte ditt inlägg på någonting alls. Jag tycker fortfarande att det är bra. Alla kan inte alltid få det som de vill. 

• Anonym (Kan ju också vara så att...)

Det kan ju också vara så att stundtals var kön för de diagnoserna exakt lika lång som den vanliga kön, så att själva gå före i kön- systemet ändå inte funkar och mest blev rörigt. Dessutom åtskilliga incidenter av barn och vuxna som hamnade i bråk med både varandra och nöjesfältets personal pga. kösystemet och att man inte kunde gå före i gå före kön. Samt vem som inte borde få gå före och vem som borde.

Allt är inte ett ideologiskt eller moraliskt ställningstagande i sådana frågor, ibland är det bara så att en typ av nytt system skapat i all välmening istället skapar fler problem än det löser.

• Lönnsirap
    Anonym (CNN) skrev 2022-04-14 20:21:15 följande:

Jag tycker att det är bra. Man kan faktiskt inte alltid få som man vill. Oavsett diagnos. Om det inte funkar att stå i kö så får man träna på det eller göra annat. Man har inte rätt till allting, alltid. Livet är orättvist. För alla. 

Nä, hade det varit upp till mig skulle nöjesparker ha tydliga regler om vilka regler som gällde för såväl ledsagning och rätten att gå före i kön.

Det handlar inte om att vilja slippa stå i kö, det handlar om att ha svårt att stå i kö. Det är två helt olika saker.

Det är tämligen lustigt att barn som kanske har massor av stöd i vardagen, ofta stöd av personal nu kommer ha mycket svårare, eller helt omöjligt att gå till Liseberg. Lisebergs hemsida om tillgänglighet och att rikta sig till alla känns tämligen falskt när de helt har missat hur viktigt det är för vissa funktionshindrade att faktiskt slippa köa.

Är ni irriterande över att taxi får åka i bussfil också?
  • Anonym (Kl)

Nej, självklart ska man inte få gå före i kön enbart för att man har ett papper med en diagnos på. Detta har utnyttjats av föräldrar vars barn inte behövt nån gräddfil, därför blir det så att alla drabbas. Grattis era själviska idioter. 

• Tow2Mater

Låter som lika dålig ide som dessa handikapptillstånd for bilparkeringar, dar 95% av platserna fylls av feta personer med diabetes.
    Om det kunde kontrolleras så bara de mest behovande kunde utnyttja det vorde det ju en bra sak, men det kommer missbrukas av alla som kan. r Som tidgare sagt, man får gå i lågsäsong om man inte klarar av det. Det är inget behov att gå på nojesfält.

• Tow2Mater
    Lönnsirap skrev 2022-04-14 20:46:00 följande:
    Nä, hade det varit upp till mig skulle nöjesparker ha tydliga regler om vilka regler som gällde för såväl ledsagning och rätten att gå före i kön.

Det handlar inte om att vilja slippa stå i kö, det handlar om att ha svårt att stå i kö. Det är två helt olika saker.

Det är tämligen lustigt att barn som kanske har massor av stöd i vardagen, ofta stöd av personal nu kommer ha mycket svårare, eller helt omöjligt att gå till Liseberg. Lisebergs hemsida om tillgänglighet och att rikta sig till alla känns tämligen falskt när de helt har missat hur viktigt det är för vissa funktionshindrade att faktiskt slippa köa.

Är ni irriterande över att taxi får åka i bussfil också?
    Nej, eftersom det kostar en del att ta taxi, det ingår. Liseberg skulle ju kunna sälja specialpass till alla som vill betala för snabbkö. Det skulle dock bli mycket dyrt, eftersom man inte vill fylla dessa snabbköer. Men kan ju de som inte kan/vill stå i kö kosta på sig detta.
  • Anonym (Svår gränsdragning)

Tänker att en aspekt av detta är att det blir en svår gränsdrag avseende vem som kvalar in som tillräckligt sjuk. Hur ska detta avgöras? Ska man ha med ett intyg från vården? ADHD är ju väldigt vanligt och det är en enorm bredd i hur svårt påverkad man är. Jag känner flera med ADHD som utan problem kan stå i kö, men inser att det finns extremfall som inte klarar det.

• Anonym (abc)
    Anonym (Omsie) skrev 2022-04-14 14:35:52 följande:

Det borde ju gå att lösa så att det känns rättvist för de flesta.

Tex om medeltiden på köandet är 45 min så kan barn med diagnos få ett slags kort som kan blippas var 45:e minut. Blippar man slipper man kön. Men barnen med diagnos hinner då åka samma antal attraktioner som de som måste stå i kö.

Det skulle ju också kunna göras så att det blir aktuell kötid, tex de vill åka bergochdalbana X. För tillfället är det 1 h kö. Kortet blippas 1 gång, och då står tiden när man ska komma tillbaka för sitt åk (1h). Barnet kan då slippa stå i kön på plats men köa ändå fast kunna gå därifrån. Är kortet blippat på en attraktion kan det inte blippas igen förrän åket är utfört eller tiden gått ut.

Kreativ lösning tycker jag. 

Jag är kluven i frågan.  Att man med automatik ska få gå före i kön för att man har diagnos tycker jag är fel.

Men jag har också en son som har diagnos (ny, så har inte gått före någon kö) och inser ju helt klart problematiken när det helt enkelt inte funkar. Han kan stå i kö, men han klarar inte av miljön. I somras hade han hörlurar med brusreducering och lyssnade på porlande vatten och fågelsång i kön men det tar ju bara bort ljudet och inte alla andra intryck. Så sedan behöver han gå och sätta sig i ett lugnt hörn någonstans i typ en timme innan han orkar ställa sig i nästa kö så det blir typ 3-4 åk på hela dagen om vi åker med vänner.  Om vi åker bara familjen så styr vi till lågsäsong men det är inte så enkelt att alltid göra det. 
  • Anonym (Intressan)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-14 20:28:48 följande:

Folk i denna tråd äcklar mig så oerhört att jag måste kliva ur tråden innan jag ger upp på mänskligheten. Skämmas borde ni. Blä. 

Du är själv normalt en av de hårdaste och mest dömande på hela familjeliv. Att se dig visa empati för någon var nytt.

Vad jag förstår var ett problem med det hela att det missbrukades så att folk utan NPF-problematik också smet före. Hur skall det stävjas enligt dig? 

Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält