• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (abc)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-15 20:59:12 följande:
    Ja, precis. Jag håller med dig till 100%, klarar de inte köerna lär de inte klara av allt stoj och stim heller.

Det är ju just det som de inte gör, klarar av stojet och stimmet. Mitt barn klarar av att vänta och stå i kö, men klarar inte av "köupplevelsen" med alla människor trots att vi har kört med brusreducerande hörlurar och satt på film i telefonen att titta på under tiden. 

Jag har nu för första gången varit på nöjesfält med köföreträde och vilken skillnad mot sist. 

Senaste besöket:
    * 1 timme ångest hemma så missade första öppettimmen
    * Åka en attraktion (virtuell kö), missa följande 3 köer som vi stod i då ångesten av "stök och stoj" gjorde att vi behövde gå undan och det var helt omöjligt att passa en tid

* Lyckades få två virtuella kötider till där det gick att passa tiden
    * Hemgång pga alla upplevelser

Detta besök: 
    * Ena barnet och ena föräldern går in lagom till öppning
    * Andra barnet och andra föräldern kommer en timme senare. 
    * Går förbi köerna på ca 6 attraktioner (varvat med lite spel, lunch, fika och paus i ett lugnt hörn)
    * Middag. Föräldern som stannar till stängning sitter kvar vid bordet tillsammans med barnet en timme till medan andra föräldern hinner åka lite med andra barnet. 
    * Hemgång för "npf-barnet" tillsammans med ena föräldern
    * Andra barnet stannar med andra föräldern till stängning

Båda besöken har gjorts under "hyfsad lågsäsong" (skollov, men inte klassiska semestertiderna). 

• Anonym (och?)
    Anonym (Ulrika) skrev 2023-07-20 21:10:10 följande:
    Blir ju ingen skillnad på köerna tillslut ju 
    Anonym (Ulrika) skrev 2023-07-20 21:10:10 följande:
    Blir ju ingen skillnad på köerna tillslut ju 
    svar jo då det blir det, nu ska du inte vara så negativ. Det finns fler barn  än de barn som har diagnosen ADHD, Autism. Att lika många barn med ADHD och autism skulle befinna sig på samma nöjesfält samma dag som de andra barnen är inte sannolikt. 
  • Anonym (S)

Bara läst ts.
    Till att börja med så har jag själv ett gäng diagnoser så känner att jag ändå har lite tolkningsföreträde 😊
    Jag blir inte riktigt klok på funktionshindrade (jag vägrar säga "funktionsvarierade"....) människor och dess föräldrar! Ena stunden ska de vara så jäkla normala, man får absolut inte se dem som annorlunda på något sätt, de är minsann precis som alla andra och ska behandlas som vem som helst även om de sitter i rullstol eller vad det nu må vara!
    I nästa andetag ska de minsann ha förmåner och samhällets insatser så till den milda grad! I t.ex. det här fallet. En ryggmärgsskadad ska anses som så extremt normal och bli behandlad som vem som helst, men stå i kö som vem som helst, då blir det jobbigt??
    Jag ser det som så att det är vi som minoritet som ska anpassa oss efter samhället, inte räkna kallt med att samhället ska anpassas efter oss! Barn kan ju ha problem med folksamlingar, trängsel, mycket intryck, hög ljudvolym etc utan att ha någon diagnos. Man får helt enkelt anpassa aktiviteten efter personlighet, diagnos eller ej! Vart går gränsen för vilka som ska få gå före i köer? I vilka köer ska det gälla? I butiker bryr sig ju ingen om ifall någons barn har ADHD eller om någon sitter i rullstol. Om man har gjort GBP-operation och får rännsketa om man ens tittar på en kanelbulle, ska man redovisa det och få gå före i köer då?
    Tycker det var bra svar i början av tråden, att man helt enkelt får anpassa aktiviteten efter barnet! Åk inte när det är mitt i högsäsong, sök sig inte till de allra största folkmassorna! Så får ju jag som vuxen göra! Har åkt 30 mil till GeKås, vänt i dörren och suttit i bilen i 4 timmar för att sen gå in när det är lugnare. Ingen gräddfil där bara för man har en massa diagnoser! Man får anpassa sig efter rådande situation!
    Och som någon skrev, varför ska barnen tidigt lära sig att de har en egen fil för att de har en diagnos?? Det kommer bli sån käftsmäll senare i livet!

• Citronella
    Anonym (S) skrev 2023-07-21 02:06:53 följande:

Bara läst ts.
    Till att börja med så har jag själv ett gäng diagnoser så känner att jag ändå har lite tolkningsföreträde 😊
    Jag blir inte riktigt klok på funktionshindrade (jag vägrar säga "funktionsvarierade"....) människor och dess föräldrar! Ena stunden ska de vara så jäkla normala, man får absolut inte se dem som annorlunda på något sätt, de är minsann precis som alla andra och ska behandlas som vem som helst även om de sitter i rullstol eller vad det nu må vara!
    I nästa andetag ska de minsann ha förmåner och samhällets insatser så till den milda grad! I t.ex. det här fallet. En ryggmärgsskadad ska anses som så extremt normal och bli behandlad som vem som helst, men stå i kö som vem som helst, då blir det jobbigt??
    Jag ser det som så att det är vi som minoritet som ska anpassa oss efter samhället, inte räkna kallt med att samhället ska anpassas efter oss! Barn kan ju ha problem med folksamlingar, trängsel, mycket intryck, hög ljudvolym etc utan att ha någon diagnos. Man får helt enkelt anpassa aktiviteten efter personlighet, diagnos eller ej! Vart går gränsen för vilka som ska få gå före i köer? I vilka köer ska det gälla? I butiker bryr sig ju ingen om ifall någons barn har ADHD eller om någon sitter i rullstol. Om man har gjort GBP-operation och får rännsketa om man ens tittar på en kanelbulle, ska man redovisa det och få gå före i köer då?
    Tycker det var bra svar i början av tråden, att man helt enkelt får anpassa aktiviteten efter barnet! Åk inte när det är mitt i högsäsong, sök sig inte till de allra största folkmassorna! Så får ju jag som vuxen göra! Har åkt 30 mil till GeKås, vänt i dörren och suttit i bilen i 4 timmar för att sen gå in när det är lugnare. Ingen gräddfil där bara för man har en massa diagnoser! Man får anpassa sig efter rådande situation!
    Och som någon skrev, varför ska barnen tidigt lära sig att de har en egen fil för att de har en diagnos?? Det kommer bli sån käftsmäll senare i livet!

En person i rullstol kan inte ta sig igenom spärren och köfollan på Grönan och Liseberg det är en fysisk omöjlighet. Enda sättet för dem är att gå in vid utgången och de går på så vis förbi kön det är en naturlig konsekvens av hur attraktionerna är uppbyggda. 
  • Anonym (XXX)

Detta skulle inte ha varit något problem, om det inte hade fuskats med det. Ibland var det VÄLDIGT många som fick gå före, och det märktes oftast inget särskilt på de ungarna. Även hela tonårsgäng... Så tyvärr måste väl förturen upphöra.

• Anonym (XXX)

Detta skulle inte ha varit något problem, om det inte hade fuskats med det. Ibland var det VÄLDIGT många som fick gå före, och det märktes oftast inget särskilt på de ungarna. Även hela tonårsgäng... Så tyvärr måste väl förturen upphöra.

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-21 04:12:03 följande:

Det är faktiskt rätt vanligt att personer med npf väljer kompisar och partner med liknande diagnoser. Så att tonårsgäng får gå före kan ju då handla om att alla de faktiskt har en diagnos. Och nej, det behöver inte vara någon större skillnad på dessa ungdomar. Personer med npf ser väldigt sällan ut som rymdvarelser utan som precis vem som helst 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ulrika) skrev 2023-07-21 06:25:26 följande:
    Det är faktiskt rätt vanligt att personer med npf väljer kompisar och partner med liknande diagnoser. Så att tonårsgäng får gå före kan ju då handla om att alla de faktiskt har en diagnos. Och nej, det behöver inte vara någon större skillnad på dessa ungdomar. Personer med npf ser väldigt sällan ut som rymdvarelser utan som precis vem som helst 
    Jo, men jag har lite erfarenhet av barn med sådana diagnoser (har arbetat på korttidshem), och jag brukar känna igen dem från flera mils avstånd s.a.s.. Jag VET att det var ungdomar och hela familjer som fuskade med det där. 
  • Anonym (och?)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-21 06:56:55 följande:
    Jo, men jag har lite erfarenhet av barn med sådana diagnoser (har arbetat på korttidshem), och jag brukar känna igen dem från flera mils avstånd s.a.s.. Jag VET att det var ungdomar och hela familjer som fuskade med det där. 
    Jag tror det är som med allting annat nytt, att man kommer på efterhand när, om folk fuskar och tar då upp regler för att förhindra det i framtiden. 
  • Citronella
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-21 04:12:05 följande:

Det krävs läkarintyg numera och man får inte ta med sig hur många som helst just för att så många fuskade. Det var alltid tonåringar med guldkort vi i personalen reagerade också på det men kunde inget göra nekade vi fick vi skit från chefen. 
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält