Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 16:36:45 följande:
Nu har vi aldrig utnyttjat att gå före i kö men däremot som jag skrev kan man ibland boka tid, det kan alla göra.
Men att folk åker med funktionshindrade barn även under högsäsong beror ju ofta på att man är en familj med syskon som inte är funktionshindrade och bor man inte nära olika djurparker, nöjesparker mm så åker man ju dit under semester osv, liknande de flesta andra familjer, alla bor ju inte nära dessa parker.
Syskon till funktionshindrade och sjuka får ofta stå tillbaka pga sina syskon och får på så sätt inte ett " normalt liv". Vi försöker ofta att dela upp oss och att bara en vuxen går på aktiviteter med dottern men vi vill ju även kunna göra saker i hop som en familj på semestern som alla andra och det speciellt just för henne även om hon har en bror som har funktionshinder, hon vill kunna dela en rolig upplevelse med både mamma och pappa ibland och känna att vi är en familj. Men även när vi är någonstans delar vi upp oss som jag skrev tidigare, dvs en står i kö och åker med henne, den andre är med sonen och tittar på djur, äter glass eller gör det han klarar av. Men jag är tacksam för att man just kan boka tid på linbanan på Kolmården för det är något vi kan göra tillsammans, sonen älskar djur men skulle aldrig kunna åka berg och dalbana. Föräldrar till barn med funktionhinder har ofta dåligt samvete för barnet/barnen som inte har funktionshinder som kommer i kläm ganska ofta då barnet med särskilda behov tar stor tid men att ändå kunna åka iväg precis som kompisarna gör betyder mycket. Med det sagt menar jag inte att funktionshindrade och sjuka ska ha gräddfil men att dom är med sina familjer under högsäsong är ju inget konstigt.
Vill bara flika in här att även vi med två helt diagnosfria barn alltid behövt dela upp oss på tex Liseberg då det skiljer 3 år i ålder mellan barnen, och de gillar/vågar åka helt olika attraktioner. Det är nog rätt vanligt att man "tvingas" vara en förälder per barn i sådana situationer.