• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Freddie K

Jag tycker ärligt talat inte att barn med ADHD och autism ska få gå före. Tycker det är diskriminering mot alla andra. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (CNN)

Är så trött på diagnoser. De står mig upp i halsen. Sitter du i rullstol förstår jag. Men övriga får lära sig att vänta precis som alla andra. 

Tänk att få gå före i en kö och alla vill bara kasta skit på dig! 

• Anonym (CNN)

NPF-buhu?
    Förr kallades de för skitungar. 

• Freddie K
    Anonym (CNN) skrev 2023-07-21 12:24:17 följande:

NPF-buhu?
    Förr kallades de för skitungar. 

NPF är på riktigt! Skulle du kalla mig för skitunge med då?
  • Anonym (CNN)

Jepp. Det hade jag gjort. Då jag antar att du är vuxen nu och inget barn?
    Ja, det är en diagnos som finns, men de flesta av oss tycker att de är jobbiga skitungar för det.
    Det är sanningen.  

• Freddie K
    Anonym (CNN) skrev 2023-07-21 12:53:03 följande:

Jepp. Det hade jag gjort. Då jag antar att du är vuxen nu och inget barn?
    Ja, det är en diagnos som finns, men de flesta av oss tycker att de är jobbiga skitungar för det.
    Det är sanningen.  

Ja, jag är vuxen.

Hm, ok, lite trångsynt av dig ändå, tycker jag. Bara för att folk har en NPF-diagnos så betyder inte det att de är jobbiga skitungar.
  • Anonym (Orimligt)

En kompis till mig är extremt ljudkänslig. Hon fixar inte att sitta och äta på restaurang om det slamras mycket med bestick eller det är ganska hög bakgrundsmusik. Hon klarar knappt ens av att folk krafsar med popcorn eller sörplar läsk på bio, det stör hennes koncentration i filmen.

Det är inte rimligt att alla andra biobesökare ska strunta i att äta när hon är i salongen. Eller att restaurangen ändrar förhållningssätt till musik för en besökares skull.

Så hon får helt enkelt avstå de saker som hon inte tror att hon klarar av.

Har man någon form av funktionsvariation eller liknande har man rätt till stöd och anpassning för att få det som alla andra har rätt till, de grundläggande sakerna i livet.

Det finns ingen lag som säger att alla har rätt att åka karusell på Liseberg och att man borde få gå före om man inte pallar att stå i kö. Det finns ingen som gillar att köa och mängder av barn utan diagnoser skulle bli otåliga. Ska man införa nån sorts märkning på vilka som i så fall har större rätt än andra att slippa köa?

Vet man med sig att ens barn inte fixar att köa till karuseller undviker man nöjesfält. Eller ser i alla fall till att gå dit en dag under lågsäsong när köerna är mycket kortare.

• Anonym (CNN)

Precis. 

Vem fan orkar köa?! 

• Anonym (abc)
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-21 13:12:08 följande:

En kompis till mig är extremt ljudkänslig. Hon fixar inte att sitta och äta på restaurang om det slamras mycket med bestick eller det är ganska hög bakgrundsmusik. Hon klarar knappt ens av att folk krafsar med popcorn eller sörplar läsk på bio, det stör hennes koncentration i filmen.

Det är inte rimligt att alla andra biobesökare ska strunta i att äta när hon är i salongen. Eller att restaurangen ändrar förhållningssätt till musik för en besökares skull.

Så hon får helt enkelt avstå de saker som hon inte tror att hon klarar av.

Har man någon form av funktionsvariation eller liknande har man rätt till stöd och anpassning för att få det som alla andra har rätt till, de grundläggande sakerna i livet.

Det finns ingen lag som säger att alla har rätt att åka karusell på Liseberg och att man borde få gå före om man inte pallar att stå i kö. Det finns ingen som gillar att köa och mängder av barn utan diagnoser skulle bli otåliga. Ska man införa nån sorts märkning på vilka som i så fall har större rätt än andra att slippa köa?

Vet man med sig att ens barn inte fixar att köa till karuseller undviker man nöjesfält. Eller ser i alla fall till att gå dit en dag under lågsäsong när köerna är mycket kortare.

Nej det är ingen rättighet och verksamheterna väljer själva vilken typ av extra service de vill ge. Jag har alltid varit kluven till företeelsen men inser att enda sättet för oss att kunna gå på liseberg skulle vara att ta ledigt från skolan och åka en vardag innan sommarlovet har börjat (om det ens är öppet på vardagar då). Vi åker självklart lågsäsong, men är hänvisade till helg eller lov då vi bor i Stockholm och senaste besöket innan vi fick gå före i kön var katastrof och vi hade inte åkt igen utan köföreträdesintyg vilket också känns som katastrof då mina barn är extremt förtjusta i stora åkattraktioner (mer än några andra barn jag har i min närhet). Kan inte se att det gav någon större effekt på andra att han fick gå före sex köer under 3 timmar heller.

Gröna lund som vi bor nära har vi helt slutat gå till med vårt ena barn då det är för mycket folk som rör sig där. Kan gå om det regnar under vinteröppet men annars får andra barnet gå ensam med sina kompisar istället.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-21 04:12:05 följande:

Detta skulle inte ha varit något problem, om det inte hade fuskats med det. Ibland var det VÄLDIGT många som fick gå före, och det märktes oftast inget särskilt på de ungarna. Även hela tonårsgäng... Så tyvärr måste väl förturen upphöra.

Ska vi tar bort allt som det fuskas med? Folk fuskar med vab, ska vi ta bort det också? Förbättra det istället för att ta bort det. 
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält