• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Studentpappa

Inte riktigt samma sak kanske men jag jobbade i skidskola som ung och hade ibland ungdomsgrupper. Det vanligaste är ju helt klart barngrupper upp till ca 10 år, men det förekom även grupper med typ 12-14 åringar.

Kom till en ny grupp där jag direkt hajade till på en kille som man såg direkt var förståndshandikappad och väldigt stor, vägde förmodligen lika som mig och var antagligen ca 180 cm. Var väl på sin höjd som en femåring intellektuellt och förmodligen sämre rent motoriskt, han åkte med hållare fram på skidorna för att klara att hålla en plog.

Till saken hör ju att man sköter sina grupper själv, speciellt när man har ett gäng tonåringar som enligt kunskapskraven ska kunna åka. Hur fan tänker man som förälder en sådan gång? Det fanns även syskon med liknande problematik i andra grupper visade det sig, vi försökte försynt fråga efter första dagen om det var något vi behövde känna till om "Kalle" men föräldrarna låtsades som det regnade. Det finns ju inte på kartan att han inte gick på särskola till vardags och förmodligen hade assistent, förstår att det kan vara skönt att få leva som alla andra på semestern men va f*n....

Ride it like you stole it
  • Anonym (mamma till funktionshindrat barn)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 17:35:39 följande:

Inte riktigt samma sak kanske men jag jobbade i skidskola som ung och hade ibland ungdomsgrupper. Det vanligaste är ju helt klart barngrupper upp till ca 10 år, men det förekom även grupper med typ 12-14 åringar.

Kom till en ny grupp där jag direkt hajade till på en kille som man såg direkt var förståndshandikappad och väldigt stor, vägde förmodligen lika som mig och var antagligen ca 180 cm. Var väl på sin höjd som en femåring intellektuellt och förmodligen sämre rent motoriskt, han åkte med hållare fram på skidorna för att klara att hålla en plog.

Till saken hör ju att man sköter sina grupper själv, speciellt när man har ett gäng tonåringar som enligt kunskapskraven ska kunna åka. Hur fan tänker man som förälder en sådan gång? Det fanns även syskon med liknande problematik i andra grupper visade det sig, vi försökte försynt fråga efter första dagen om det var något vi behövde känna till om "Kalle" men föräldrarna låtsades som det regnade. Det finns ju inte på kartan att han inte gick på särskola till vardags och förmodligen hade assistent, förstår att det kan vara skönt att få leva som alla andra på semestern men va f*n....

Det låter väldigt märkligt, har aldrig mött någon förälder på vår sons skola eller på hans aktiviteter som skulle lämna ett barn med intellektuell funktionsnedsättning på det viset, alla aktiviteter sonen går på (han har inga motoriska funktionshinder) gäller alltid att en förälder, ledsagare, assistent eller annan vuxen är med. 
    På vissa aktiviteter som är för barn med lättare utvecklingsstörning  kan ledare om dom är flera vara ensamma med barnen.
    Men vilken förälder lämnar sitt barn med funktionsnedsättning till en grupp för barn utan det, utan någon överenskommelse.
    Det förstår ju alla att det inte går. Verkar jättekonstigt, klart skidskolan skulle ha sagt till att dom inte kunde ta hand om honom och hans syskon.
    Konstiga föräldrar.
  • Anonym (Q)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 17:35:39 följande:

Det var ambitiöst att försöka få in denna historian men så otroligt off topicSkrattande
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 17:48:54 följande:
    Det låter väldigt märkligt, har aldrig mött någon förälder på vår sons skola eller på hans aktiviteter som skulle lämna ett barn med intellektuell funktionsnedsättning på det viset, alla aktiviteter sonen går på (han har inga motoriska funktionshinder) gäller alltid att en förälder, ledsagare, assistent eller annan vuxen är med. 
    På vissa aktiviteter som är för barn med lättare utvecklingsstörning  kan ledare om dom är flera vara ensamma med barnen.
    Men vilken förälder lämnar sitt barn med funktionsnedsättning till en grupp för barn utan det, utan någon överenskommelse.
    Det förstår ju alla att det inte går. Verkar jättekonstigt, klart skidskolan skulle ha sagt till att dom inte kunde ta hand om honom och hans syskon.
    Konstiga föräldrar.
    Ja det var sjukt märkligt, jag har ju haft hundratals barn och aldrig varit med om något liknande. Problemet där är ju att föräldrar bokar själva, och det vanliga var ju att man anmälde för unga barn eller hade en övertro på kunskapen och valde röd grupp istället för blå, men sådant justerade man ju hur enkelt som helst. 

Det här var så sjukt märkligt, speciellt när jag frågade iofs helt utan att fråga rakt ut om det var något fel på grabben. Men han stod ju bredvid och dreglade..

Det är ju inte särskilt schysst mot en 20-åring som ska erbjuda 6-7 andra ungdomar skidskola samtidigt. Men som sagt en parentes antar jag
  • Studentpappa
    Anonym (Q) skrev 2022-04-14 18:07:02 följande:
    Det var ambitiöst att försöka få in denna historian men så otroligt off topicSkrattande
    Egentligen inte, det motsvarar ju kanske att alla aktiviteter kanske inte är för alla..
  • Anonym (Q)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 18:12:29 följande:
    Egentligen inte, det motsvarar ju kanske att alla aktiviteter kanske inte är för alla..
    Snarare aktivitet som hade fungerat med anpassningar och stöd äve om personen inte fått ut lika mycket som andra. Som dessa pass hjälpt med ;)
  • Lönnsirap

Det är så tråkigt att anpassningar i samhället efter ett tag börjar uppfattas som orättvisa och tas bort.

Hela tiden försöker olika företag, kommuner, skolor stötta människor som har lite extra behov och ständigt görs nya bedömningar för att det är "orättvist". 

Det tysta rummet till barnet med hörselnedsättning används redan veckan efter det införts av fler barn. Resursen till kommunikation för barnet med extra behov blir vikarie i barngruppen när det "behövs". Handikappanpassade toaletten blir förvaring så att den plötsligt inte går att komma in i igen.

Funktionsnedsättningar är inget som uppfostras bort och personligen tycker jag att vissa människor faktiskt behöver lite "fördelar" i vissa situationer. 

Argumentet att "alla aktiviteter inte är för alla" är löjligt när det kommer till åkattraktioner. För det köandet är ju inte grejen. Att slippa köandet är en anpassning och faktiskt ganska praktisk för barn med extra behov av anpassning. Håller tummarna att de nya systemet på nöjesparkerna fungerar litegrann iallafall.

• Studentpappa
    Anonym (Q) skrev 2022-04-14 18:26:51 följande:
    Snarare aktivitet som hade fungerat med anpassningar och stöd äve om personen inte fått ut lika mycket som andra. Som dessa pass hjälpt med ;)
    Absolut, det finns totalskidskola att anmäla sig till. Vanlig skidskola är inte ett alternativ om man inte bokar privatlektion och är öppen med förutsättningarna.
  • Anonym (mamma till funktionshindrat barn)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 18:12:29 följande:
    Nja, tycker nog att det flesta aktiviteter även passar funktionshindrade men naturligtvis med anpassningar eller egna grupper. Det finns skidskolor för barn med särskilda behov osv. Vår son har gått på simskola för barn med särskilda behov och på sätt lärt sig att simma. Visst det tog längre tid än för normala barn som hans syster och givetvis mycket dyrare för oss eftersom han fick gå på simskolan så mycket längre än normala barn. Han simmar fortfarande inte helt rätt men kan ändå simma och han älskar att bada och att åka vattenrutschkana. Han har som sagt inget tal utan använder bilder och vissa tecken och skulle givetvis aldrig gå i en vanlig simskolagrupp men för det tycker jag att han har rätt att få gå i simskola som andra, då i grupp för barn med funktionshinder.
    Det handlar ju även om säkerhet då han badar som andra.
    De flesta sporter har handikappanpassade grupper och det är för mig en självklarhet. Hans förening där han går på "gympa" för barn med intellektuell funktionsnedsättning behövde nya redskap och vissa anpassade efter funktionshinder och sökte och fick 10 000 kr ifrån Victoriafonden för det, så att dom här barnen kan få chans att genomföra aktiviteter i alla fall på lite samma sätt som normala.
    Det tror jag att du också säkert anser men att sätta pojken du hade i din skidskolegrupp i den gruppen var fel. Men på många ställen finns som sagt grupper för barn särskilda behov. 
  • Drottningen1970
    Lönnsirap skrev 2022-04-14 18:35:05 följande:

Det är så tråkigt att anpassningar i samhället efter ett tag börjar uppfattas som orättvisa och tas bort.

Hela tiden försöker olika företag, kommuner, skolor stötta människor som har lite extra behov och ständigt görs nya bedömningar för att det är "orättvist". 

Det tysta rummet till barnet med hörselnedsättning används redan veckan efter det införts av fler barn. Resursen till kommunikation för barnet med extra behov blir vikarie i barngruppen när det "behövs". Handikappanpassade toaletten blir förvaring så att den plötsligt inte går att komma in i igen.

Funktionsnedsättningar är inget som uppfostras bort och personligen tycker jag att vissa människor faktiskt behöver lite "fördelar" i vissa situationer. 

Argumentet att "alla aktiviteter inte är för alla" är löjligt när det kommer till åkattraktioner. För det köandet är ju inte grejen. Att slippa köandet är en anpassning och faktiskt ganska praktisk för barn med extra behov av anpassning. Håller tummarna att de nya systemet på nöjesparkerna fungerar litegrann iallafall.

Folk har helt tappat bort begreppet solidaritet gentemot andra. De vill tydligen leva i ett samhälle  med djungelns lag. När det gäller ämnen som detta så rasar det in inlägg om att det ska sluta daltas. Några forsöker förklä klä in sin egoism och försöker få det att låta som omsorg att barn med funktionsnedsättningar måste lära sig att man inte kan få allt serverat och att livet är orättvist. Som om dessa barn och deras föräldrar inte redan får uppleva detta varje dag. 

Vissa tycker det är viktigt att man inte daltar med dessa barn. Personligen tycker jag att nåt av det viktigaste som jag kan lära mitt barn är att det är ok att ibland behöva vänta lite längre, eller att behöva göra någon annan uppoffring är helt ok, för att någon annan som inte haft turen att födas frisk och stark också ska få möjlighet att exempelvis åka karusell, eller kunna följa med klassen till badhuset. Rättvisa är inte nödvändigtvis att samma regler ska gälla för alla. 

Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält