Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Varför inte en källa på detta, så svårt att ha en åsikt på saker som de flesta uppenbart inte är insatta i?

Jag har tidigare år läst utsagor om vilka anpassningar som dessa barn behövt för att ens klara ett besök tidigare och jag har inget emot att de då kan klara några få åk med dessa pass. De får en större möjlighet att klara av det och då det ofta är syskon i bilden så får även dom vara på t.ex Liseberg. Vilket annars inte hade gått. Det är långt ifrån alla barn med dessa diagnoser som behöver och då hämtar ut dessa pass.

• Anonym (Q)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 17:35:39 följande:

Inte riktigt samma sak kanske men jag jobbade i skidskola som ung och hade ibland ungdomsgrupper. Det vanligaste är ju helt klart barngrupper upp till ca 10 år, men det förekom även grupper med typ 12-14 åringar.

Kom till en ny grupp där jag direkt hajade till på en kille som man såg direkt var förståndshandikappad och väldigt stor, vägde förmodligen lika som mig och var antagligen ca 180 cm. Var väl på sin höjd som en femåring intellektuellt och förmodligen sämre rent motoriskt, han åkte med hållare fram på skidorna för att klara att hålla en plog.

Till saken hör ju att man sköter sina grupper själv, speciellt när man har ett gäng tonåringar som enligt kunskapskraven ska kunna åka. Hur fan tänker man som förälder en sådan gång? Det fanns även syskon med liknande problematik i andra grupper visade det sig, vi försökte försynt fråga efter första dagen om det var något vi behövde känna till om "Kalle" men föräldrarna låtsades som det regnade. Det finns ju inte på kartan att han inte gick på särskola till vardags och förmodligen hade assistent, förstår att det kan vara skönt att få leva som alla andra på semestern men va f*n....

Det var ambitiöst att försöka få in denna historian men så otroligt off topicSkrattande
  • Anonym (Q)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 18:12:29 följande:
    Egentligen inte, det motsvarar ju kanske att alla aktiviteter kanske inte är för alla..
    Snarare aktivitet som hade fungerat med anpassningar och stöd äve om personen inte fått ut lika mycket som andra. Som dessa pass hjälpt med ;)
  • Anonym (Q)
    Freddie K skrev 2022-04-15 07:50:24 följande:

Min spontana tanke är att varför ska barn med ADHD och autism få gå före i kön? Jag har både ADHD och Asperger. Ok, jag är inget barn, men jag känner att jag vill inte bli särbehandlad och så gäller också köer på nöjesfält. Som om man skulle ha fördel av att ha ADHD och Asperger.

Vad har ditt ickebehov att göra med de som faktiskt har haft nytta av detta för att kunna genomföra några åk? Det är inte diagnoserna som styr utan behovet.

Jag har samma diagnoser och hade inte problem med köandet på Liseberg som barn därav skulle jag inte haft behov av detta.

• Anonym (Q)
    Freddie K skrev 2022-04-15 08:30:37 följande:
    Jo, men skrev inte TS att barn med ADHD och autism skulle få före  kön? Det var det jag reagerade på i alla fall varför de skulle få göra det. TS skrev inget om behov och jag har ändå lite svårt att se vad för behov man skulle ha av att gå före i kön? Är det livsviktigt?

TS verkar vara ute efter provokation och användande av enbart NPF som argument utan källa funkar då bra ;)

Dessa pass är utfärdade efter behov, inte för att man automatiskt behöver pga en diagnos.

Det är samhörighet att kunna få göra samma saker som andra och de vars berättelser jag tidigare år läst om stannar inte precis heldagar men har varit ett värdefullt verktyg och även för syskonen som får vad som annars kanske inte kan bli av. Bör inte missbrukas men vare sig det är NPF, downs eller annat som kan behöva extra stöd så tycker jag att det verkar varit en jättebra möjlighet för dessa. Allt i livet är inte livsviktigt. Glädje behövs dock. 

• Anonym (Q)
    Freddie K skrev 2022-04-15 14:13:24 följande:
    Jag förstår vad du säger, men jag undrar bara varför ska ett barn med till exempel ADHD få gå före i kön? Jag får känslan av att bara för att barnet har ADHD så ska det automatiskt ge såna fördelar. Sen har jag väl förståelse för att rörelsehindrade och såna personer kanske ska få gå före i kön, men argumentet om att barnet har ADHD, håller inte enligt mig. Det var det jag ville komma fram till!
    Intryckskänslig, hyperaktiv, utbrott, jaddajadda. Jag har mött barn med ADHD som inte skulle klarat dessa köer och där ett sånt pass hade gett familjen en chans. Dessa barn mognar med åren och kan sedan vänta men det är mycket med ett besök på nöjespark, mycket att hantera för barn som inte kan hantera sig själva.
  • Anonym (Q)
    Freddie K skrev 2022-04-15 16:05:15 följande:
    Jag vill inte verka grälsjuk. Det är inte min stil, men jag fick aldrig gå före i köer på Liseberg och mig blev det ändå folk av-ish.Skäms
    Precis som jag... Men jag har inga problem att se varför vissa barn faktiskt behöver den anpassningen och vad det kan ge för dessa &familjerna :)
  • Anonym (Q)
    Freddie K skrev 2022-04-15 16:50:19 följande:
    Där skiljer vi oss åt. Jag ser ingen mening med varför de ska få gå före. Tänk om dem sen använder sin diagnos som ursäkt för att de vill göra något före alla andra, eller hur man nu ska säga? Vi kan stånga oss blodiga över det här, men jag är glad att vi kan ha en dialog som vuxna människor i alla fall. .
    Den kategorin som jag pratar om lär ofta sig med åren, ett tillfälle ibland gör varken till eller från i det hela utan tar bort en del av allt de inte kan hantera, just då. Många barn med NPF får jättemånga anpassningar i vardagen (av föräldrar mest men även lärare jämfört med jämnåriga barn) och det gör att de orkar leva och utvecklas till människor som visserligen kan behöva stöd som vuxna men de behöver inte bli regelbrytande bortskämda huliganer ;) Utan helt vanliga människor vars familj är glada över att de fick några jätteroliga åk som avbrott i den jobbiga vardagen. Hade själv aldrig velat vara utan mina besök på nöjesparker som barn och är glad över att även om jag inte behövde detta pass så gjorde mina föräldrar garanterat anpassningar så vi kunde vara där :) 
  • Anonym (Q)

Att boka in sig på lågsäsong kan vara svårt då man måste få ledigt, barnet måste få ledigt och det brukar inte vara så lätt att samordna :) Speciellt om det är längre restid 

Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält