Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Inte riktigt samma sak kanske men jag jobbade i skidskola som ung och hade ibland ungdomsgrupper. Det vanligaste är ju helt klart barngrupper upp till ca 10 år, men det förekom även grupper med typ 12-14 åringar.

Kom till en ny grupp där jag direkt hajade till på en kille som man såg direkt var förståndshandikappad och väldigt stor, vägde förmodligen lika som mig och var antagligen ca 180 cm. Var väl på sin höjd som en femåring intellektuellt och förmodligen sämre rent motoriskt, han åkte med hållare fram på skidorna för att klara att hålla en plog.

Till saken hör ju att man sköter sina grupper själv, speciellt när man har ett gäng tonåringar som enligt kunskapskraven ska kunna åka. Hur fan tänker man som förälder en sådan gång? Det fanns även syskon med liknande problematik i andra grupper visade det sig, vi försökte försynt fråga efter första dagen om det var något vi behövde känna till om "Kalle" men föräldrarna låtsades som det regnade. Det finns ju inte på kartan att han inte gick på särskola till vardags och förmodligen hade assistent, förstår att det kan vara skönt att få leva som alla andra på semestern men va f*n....

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 17:48:54 följande:
    Det låter väldigt märkligt, har aldrig mött någon förälder på vår sons skola eller på hans aktiviteter som skulle lämna ett barn med intellektuell funktionsnedsättning på det viset, alla aktiviteter sonen går på (han har inga motoriska funktionshinder) gäller alltid att en förälder, ledsagare, assistent eller annan vuxen är med. 
    På vissa aktiviteter som är för barn med lättare utvecklingsstörning  kan ledare om dom är flera vara ensamma med barnen.
    Men vilken förälder lämnar sitt barn med funktionsnedsättning till en grupp för barn utan det, utan någon överenskommelse.
    Det förstår ju alla att det inte går. Verkar jättekonstigt, klart skidskolan skulle ha sagt till att dom inte kunde ta hand om honom och hans syskon.
    Konstiga föräldrar.
    Ja det var sjukt märkligt, jag har ju haft hundratals barn och aldrig varit med om något liknande. Problemet där är ju att föräldrar bokar själva, och det vanliga var ju att man anmälde för unga barn eller hade en övertro på kunskapen och valde röd grupp istället för blå, men sådant justerade man ju hur enkelt som helst. 

Det här var så sjukt märkligt, speciellt när jag frågade iofs helt utan att fråga rakt ut om det var något fel på grabben. Men han stod ju bredvid och dreglade..

Det är ju inte särskilt schysst mot en 20-åring som ska erbjuda 6-7 andra ungdomar skidskola samtidigt. Men som sagt en parentes antar jag
  • Studentpappa
    Anonym (Q) skrev 2022-04-14 18:07:02 följande:
    Det var ambitiöst att försöka få in denna historian men så otroligt off topicSkrattande
    Egentligen inte, det motsvarar ju kanske att alla aktiviteter kanske inte är för alla..
  • Studentpappa
    Anonym (Q) skrev 2022-04-14 18:26:51 följande:
    Snarare aktivitet som hade fungerat med anpassningar och stöd äve om personen inte fått ut lika mycket som andra. Som dessa pass hjälpt med ;)
    Absolut, det finns totalskidskola att anmäla sig till. Vanlig skidskola är inte ett alternativ om man inte bokar privatlektion och är öppen med förutsättningarna.
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 18:59:07 följande:
    Nja, tycker nog att det flesta aktiviteter även passar funktionshindrade men naturligtvis med anpassningar eller egna grupper. Det finns skidskolor för barn med särskilda behov osv. Vår son har gått på simskola för barn med särskilda behov och på sätt lärt sig att simma. Visst det tog längre tid än för normala barn som hans syster och givetvis mycket dyrare för oss eftersom han fick gå på simskolan så mycket längre än normala barn. Han simmar fortfarande inte helt rätt men kan ändå simma och han älskar att bada och att åka vattenrutschkana. Han har som sagt inget tal utan använder bilder och vissa tecken och skulle givetvis aldrig gå i en vanlig simskolagrupp men för det tycker jag att han har rätt att få gå i simskola som andra, då i grupp för barn med funktionshinder.
    Det handlar ju även om säkerhet då han badar som andra.
    De flesta sporter har handikappanpassade grupper och det är för mig en självklarhet. Hans förening där han går på "gympa" för barn med intellektuell funktionsnedsättning behövde nya redskap och vissa anpassade efter funktionshinder och sökte och fick 10 000 kr ifrån Victoriafonden för det, så att dom här barnen kan få chans att genomföra aktiviteter i alla fall på lite samma sätt som normala.
    Det tror jag att du också säkert anser men att sätta pojken du hade i din skidskolegrupp i den gruppen var fel. Men på många ställen finns som sagt grupper för barn särskilda behov. 
    Givetvis men som jag skrev alla aktiviter är inte för alla, utan ibland krävs anpassade aktiviteter. Jämför det med att sätta en funktionshindrat barn i vanlig simskola och barnet drunknar.

Jag tror vi är överens egentligen men det är ju inte stor skillnad i skidåkning, det är farligt på riktigt om något går snett. Ett företag kan ju tycka att det är samhället eller föräldrars sak att hantera barn utan mobila hinder, ett barn i rullstol får ju inte åka fritt fall t.ex. 
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 19:23:50 följande:
    Ja jag såg att du hade skrivit om anpassade grupper efter jag postade med inlägg.
    Vi tycker nog samma, dvs att många aktiviteter är för många men med anpassningar och speciella grupper när det behövs.
    För mig är det självklart att vår son ska kunna ha aktiviteter som alla andra i grupper för barn med särskilda behov. Däremot tycker jag ju inte att andra ska anpassa sig efter honom. När dottern har en uppvisning på en sportaktivitet eller musikkonsert (spelar flöjt) eller teaterföreställning tar vi inte med sonen utan en av oss går då han inte klarar att sitta still eller störs av höga ljud osv.
    Det är tråkigt för dottern att vi föräldrar aldrig kan komma bägge två, det önskar hon men självfallet ska inte andra behöva stå ut med att sonen kanske inte klarar att sitta tyst eller stilla så länge även om även andra barn är med och tittar på och stör.
    Nej så är det ju, vi har inget funktionshindrat barn men ett barn med ångest och tvångssyndrom. Och vi behöver inte tänka så mycket på att hon kan störa andra men det krävs ju mycket anpassning för hennes skull. 

Man får ju ta det för vad det är liksom, jag önskade så mycket för hennes skull att hon fick vara som alla andra men vi måste ju acceptera att hon är annorlunda. 
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält