Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
Inte riktigt samma sak kanske men jag jobbade i skidskola som ung och hade ibland ungdomsgrupper. Det vanligaste är ju helt klart barngrupper upp till ca 10 år, men det förekom även grupper med typ 12-14 åringar.
Kom till en ny grupp där jag direkt hajade till på en kille som man såg direkt var förståndshandikappad och väldigt stor, vägde förmodligen lika som mig och var antagligen ca 180 cm. Var väl på sin höjd som en femåring intellektuellt och förmodligen sämre rent motoriskt, han åkte med hållare fram på skidorna för att klara att hålla en plog.
Till saken hör ju att man sköter sina grupper själv, speciellt när man har ett gäng tonåringar som enligt kunskapskraven ska kunna åka. Hur fan tänker man som förälder en sådan gång? Det fanns även syskon med liknande problematik i andra grupper visade det sig, vi försökte försynt fråga efter första dagen om det var något vi behövde känna till om "Kalle" men föräldrarna låtsades som det regnade. Det finns ju inte på kartan att han inte gick på särskola till vardags och förmodligen hade assistent, förstår att det kan vara skönt att få leva som alla andra på semestern men va f*n....