• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (Kgkf)
    riversnroads skrev 2022-04-15 16:30:59 följande:

Jag har barn med npf och tyckee verkligen att de barnen likt barn utan diagnos ska stå i kö. Hela livet är en tålamodsprövning och vad ger det barnen för signaler att de ?alltid? ska få gå före. Hur är det med barn som också har symtom men inte har utretts? vi som föräldrar ska lära barnen livet. sedan får vi väl anpassa ex om barnet tycker köer är jobbigt och arbetssamt så får vi gå till nöjesfältet senare på kvällen när det är mindre folk och köer. 

Precis 
  • Anonym (CNN)

Jag känner ingen som helst empati gentemot detta. Ingen alls. 
    Jag tycker synd om mina barn som alltid ska behöva anpassa sig pga av att andra inte kan. De ska göra det jämt. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Q) skrev 2022-04-15 21:12:06 följande:

Att boka in sig på lågsäsong kan vara svårt då man måste få ledigt, barnet måste få ledigt och det brukar inte vara så lätt att samordna :) Speciellt om det är längre restid 

Helger?!
  • Anonym (CNN)

Men fatta att vi inte bryr oss! Ni för hitta lösningar som funkar. 

• Anonym (J)
    Anonym (CNN) skrev 2022-04-16 09:25:26 följande:

Jag känner ingen som helst empati gentemot detta. Ingen alls. 
    Jag tycker synd om mina barn som alltid ska behöva anpassa sig pga av att andra inte kan. De ska göra det jämt. 

Har du funderat på att lobotomera ett av dina barn så du kan få gräddfilen du så suktar efter? 
  • Anonym (CNN)

Nej, tack. Det ska vara lika för alla. Lika hårt om du så vill  

Men jag undrar om du kunde skrivit så om någon annans barn, dvs de med npf? Självklart inte eftersom det inte är PK. 
    Tur att man inte är lättkränkt som så många ändå är. 

• Anonym (J)
    Anonym (CNN) skrev 2022-04-20 10:58:07 följande:

Nej, tack. Det ska vara lika för alla. Lika hårt om du så vill  

Men jag undrar om du kunde skrivit så om någon annans barn, dvs de med npf? Självklart inte eftersom det inte är PK. 
    Tur att man inte är lättkränkt som så många ändå är. 

Du verkar oerhört lättkränkt av dina svar att döma, väldigt emotionella. 

Fråga, vill du även att andra typer av hjälpmedel tas bort? Rullstolar, ramper, hissar, språk- och teckenspråkstolkar, glasögon, blindkäppar, blindskrifter, med mera och så vidare. 
  • Daladala

Att folk ska ha så jäkla svårt ett förstå att NPF är funktionsnedsättningar. Att ni saknar empati för det säger mer om er själva och er tragiska tillvaro än något annat. Man kan ju hoppas att era barn, mot förmodan, blir bättre individer än er. Skäms.

• Anonym (och?)

Klart nöjesfälten ska göra så. Tycker det var en bra idé. 

Bara för att själva köandet är för mycket för ngn med autism eller ADHD betyder inte att karusellerna är det. Det är ett antagande du gör. Låt de avgöra de själv både barnen och barnens målsmän. 

Barn med del diagnoser som man inte ser det på kan få andra vuxna som barn provocerade, det kan bli så fel, både för andra och för dem själva. 

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (och?) skrev 2023-07-20 21:00:36 följande:

Klart nöjesfälten ska göra så. Tycker det var en bra idé. 

Bara för att själva köandet är för mycket för ngn med autism eller ADHD betyder inte att karusellerna är det. Det är ett antagande du gör. Låt de avgöra de själv både barnen och barnens målsmän. 

Barn med del diagnoser som man inte ser det på kan få andra vuxna som barn provocerade, det kan bli så fel, både för andra och för dem själva. 

Blir ju ingen skillnad på köerna tillslut ju 
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält