• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • EnAnonumius

På Liseberg så har man infört "virtuell kö"... D.v.s man har en app,  väljer attraktion, så får du en tid och QR-kod, så scannar du QR-Koden när det är det är dags för dig att åka atraktionen. Appen ger dig även en påminnelse en stund inna också så du hinner att komma i tid för åkturen. Så kan man springa och göra annat under tiden man står i kö..  Nu är det ju inte alla attraktioner på Liseberg som har "virtuell kö".

Kan ju var ett alternativ för några attraktioner ialf för dem som hatar att stå i kö och/eller för de med ADHD.

Källa Liseberg:

https://www.liseberg.se/attraktioner-virtuell-ko/

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Förtur är fel)

Klart som fan de ska stå i kö som alla andra, jag vet massor av vuxna som utnyttjat detta för att slippa köer och vuxna får åka med gratis..jävla bullshit...Så bara för att jag har avlat socialt fungerande barn så ska de behöva stå i extra kö för att alla genetiskt och miljödefekta ungar ska gå före?

Jag är själv uppväxt med adhd, asperger och lätta autistiska drag. Jag har fogat och lärt mig att hantera detta utan medicin och dalatande från vuxenvärlden. Ni förstör era barns framtid om ni lär dem att de ska kunna få "positiv särbehandling". Lär dem istället att handskas med världen utifrån  sina förutsättningar. Utsätt dem för miljöer där de passar in istället för att tvinga in dem i miljöer som är skit för dem, typ grönan. Deras behov är inte att få åka samma karusell som nån annan deras behov är en stimulerande uppväxt men ni kanske är för lata för att tänka utanför boxen som föräldrar? Jag hade oförstående och I frågan apatiska föräldrar men ni som daltar in era ungar med "mitt barn har minsann rätt till" är värre. Sluta vara lata, hjälp era barn genom att förstå och stimulera deras behov..och lär dem hantera sig själv.

Ta det från en som redan gått igenom skiten, och utan särskilda insatser, förtur på Liseberg, medicinering eller annan skit tagit sig fram, igenom och ändå lyckats bygga ett liv och en karriär.

Jag som förälder inser att detta kan kännas provocerande, för ni känner er hjälplösa och rådvilla. Men ta det från en numera vuxen som varit där dessa barn är.. att låta oss gå före på Liseberg hjälper oss inte i längden. Att ni lär er hantera våra behov gör, att ni lär oss hjälpa oss själva gör skillnad. Men det är ju jobbigt så skit i det, slåss för förtur till karuseller istället så kan ni sova gott om natten för "ni gjorde minsann något"...

• Anonym (Npf-mamma)
    Tycker det är rättvist, både för andra besökare, men även för barnen som behöver lära sig att anpassa sig till samhället. Har själv ett barn med adhd och ett med add och jag tänker att det är barnen som behöver stöd att anpassa sig till samhället och inte tvärtom. Åker man på en räkmacka lär man sig inget.

Vi bor inte i Sverige och här där vi bor anpassas, såvitt jag vet, inget efter funktionshindrade. De får extra stöd och hjälp i skolan men ute i samhället får de anpassa sig. Och det är mitt ansvar som förälder att hjälpa dem med detta. Tror man gör barnen en björntjänst genom att förvänta sig att samhället ska anpassas efter deras behov. Det är ett sjutusans jobb att stötta och hjälpa barnen men det är så värt allt slit då man ser framstegen de gör. Båda är välfungerande och även om de kämpar med sina svårigheter kan man se att de anpassar sig och kommer klara sig fint i livet. Barnet med add har större problem än h.n med adhd och således jobbar vi extra mycket med det barnet.

Känner inte att jag önskar att alla andra hade behövt anpassa sig efter mina barns svårigheter. Vägleder dem hellre och lär dem använda sina diagnoser som styrkor. Brukar säga till dem att de klarar samma saker som alla andra, de behöver bara jobba mer intensivt för att uppnå samma mål. Ingenting är omljligt  
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (Förtur är fel) skrev 2022-04-15 00:41:23 följande:
    Troligen för att hon är en  npfmorsa som totalt fallert i sitt eget arbete och ständigt förlitat sig på att samhället ska rätta in sig efter hennes barn då hon i sin oförmåga inte klarat det själv. Den typen av föräldrar äcklar mig på samma sätt hon hon tycks äcklad av andra. Förskjuta sitt ansvar som förälder över på samhället och kräva anpassning av andra.. sorgligt, tragiskt och rent av patetiskt ..

Det där är väl ändå att gå för långt. 

Många föräldrar som har barn med NPF har ofta själva en NPF diagnos. Det betyder att dom själva har en nedsättning och har kravet på sig att uppfostra ett barn eller flera med olika funktionsnedsättningar.

Det kan vara tufft. Jag vill inte klanka ner på det här barnen eller familjerna. 

Däremot kanske man behöver göra andra aktiviteter och prioritera annorlunda. Det finns massor av saker man kan göra. Det finns andra saker som kan vara betydligt lättare att göra. 

För sin och sin egna familjs skull behöver man tänka på vad som faktiskt funkar för just sin unika familj.

• Anonym (Vara eller inte vara.)
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-04-14 14:10:44 följande:
    Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

Jag vet inte. Hur kunde barn på 90-talet stå i kön när barn 30 år senare inte kan det? Jag fick lära mig förutsättningarna för att åka karusell. Då fick jag acceptera förutsättningen eller låta bli. Dock tycker jag att personer med svåra fysiska funktionshinder och personer med utvecklingsstörning som är mer omfattande ska få stå kvar i specialkön. ADHD är ett funktionhinder där man förstår regler och bestämmelser. Man måste bara som vuxen förbereda bättre. Det finns många som fått förtur i kön som borde kunna stå i den vanliga kön om man bara lärt barnet det från början.
  • Anonym (Vara eller inte vara.)
    Tow2Mater skrev 2022-04-14 21:58:12 följande:

Låter som lika dålig ide som dessa handikapptillstånd for bilparkeringar, dar 95% av platserna fylls av feta personer med diabetes.
    Om det kunde kontrolleras så bara de mest behovande kunde utnyttja det vorde det ju en bra sak, men det kommer missbrukas av alla som kan. r Som tidgare sagt, man får gå i lågsäsong om man inte klarar av det. Det är inget behov att gå på nojesfält.

Hur vet du att dessa ?feta? personer har diabetes? Var bor du? Du måste bo någonstans där man delar ut handikappsparkeringstillstånd till vem som helst. Här ser jag sällan ?feta personer med diabetes? som kliver ur bilar som står parkerade på handikappsparkeringen. Men nu frågar jag inte folk vad det är för fel på de.
  • Mandel

Är det verkligen så många barn med ADHD och liknande så den extra kön skulle vara ett bekymmer rent praktiskt?

Frågan handlar väl mer om vad vi vill förmedla till övriga icke-diagnostiserade barn och hur vi ska förklara läget för dem.
    - jo men du vet att även om  Kalle bråkar och förstör på skoltid och sätter skräck i halva skolan med sina utbrott så får han ändå gå före i kön för Kalle kan inte vänta förstår du. Det är ingen belöning/gräddfil för gott uppförande utan Kalle har en diagnos.

Hur inkluderar detta dessa barn i samhället? Blir de mer inkluderade av kamraterna i skolan eller är det möjligt att specialbehandlingen spär på problemen?
    Varför ska övriga elever sköta sig när en eller flera andra inte behöver det?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Liu)
    Mandel skrev 2022-04-15 07:29:19 följande:

Är det verkligen så många barn med ADHD och liknande så den extra kön skulle vara ett bekymmer rent praktiskt?

Frågan handlar väl mer om vad vi vill förmedla till övriga icke-diagnostiserade barn och hur vi ska förklara läget för dem.
    - jo men du vet att även om  Kalle bråkar och förstör på skoltid och sätter skräck i halva skolan med sina utbrott så får han ändå gå före i kön för Kalle kan inte vänta förstår du. Det är ingen belöning/gräddfil för gott uppförande utan Kalle har en diagnos.

Hur inkluderar detta dessa barn i samhället? Blir de mer inkluderade av kamraterna i skolan eller är det möjligt att specialbehandlingen spär på problemen?
    Varför ska övriga elever sköta sig när en eller flera andra inte behöver det?

Idag har ca 15-20 procent av alla barn diagnos. Om alla med ADHD och autism hade utnyttjat detta hade det aldrig funkat. Jag tror dock de flesta inte vill utnyttja det för att de vill vara som alla andra. Tanken när någon går före är ju: Vad är det för fel på dem nu då?

• Freddie K

Min spontana tanke är att varför ska barn med ADHD och autism få gå före i kön? Jag har både ADHD och Asperger. Ok, jag är inget barn, men jag känner att jag vill inte bli särbehandlad och så gäller också köer på nöjesfält. Som om man skulle ha fördel av att ha ADHD och Asperger.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (mamma till funktionshindrat barn)

Som jag skrivit tidigare klarar inte vår son av åkattraktioner så det drabbar inte oss men ändringen gäller alltså inte bara barn med npf diagnoser utan alla som då givetvis downs, andra funktionshinder och olika sjukdomar.
    Här är ett utdrag.

Ledsagare

Om du har en funktionsnedsättning som medför behov av ledsagare erbjuds en ledsagare fri entré.  Om du behöver hjälp av en ledsagare för att ta dig  

i och ur en attraktion, eller som stöd under åkturen, får ledsagaren även ett ledsagaråkpass utan kostnad.

Behovet av ledsagare ska styrkas med intyg. Har du fler ledsagare betalar de ordinarie pris, såvida du inte genom intyg kan styrka behovet av fler än en ledsagare.

Intyget ska innehålla ditt namn samt en kort be-skrivning av hur ditt behov av ledsagning ser ut. Liseberg godkänner intyg från vård, kommun, skola samt assistansbolag (exempel på intygstext: ?NN är i behov av stöd i sin vardag till exempel i en nöjespark?). Liseberg godkänner också parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Andra intyg såsom diagnosintyg eller liknande är inte giltiga. 

Ledsagare måste vara minst 16 år fyllda och kunna uppvisa giltig legitimation.
    Ledsagare behöver inte förboka sitt besök.
    Ledsagaråkpass gäller endast för Lisebergs åkattraktioner.
    Ledsagaråkpass innebär inte köföreträde. Gäst och ledsagare använder samma köer som övriga med undantag för gäster med rullstol eller motsvarande. För information om hur du med rullstol når respektive attraktion, kontakta personalen på plats.
    Om en gäst har svårt att stå i fysisk kö hänvisar vi till de virtuella köer där du på förhand, via Lisebergsappen, kan boka din köplats.
    Servicehundar i arbete är välkomna.
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält