• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (så)
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-04-14 14:55:21 följande:
    Såhär tänker jag oxo. Jag skulle ju hellre välja att göra en annan aktivitet där det inte är pressat med folk eller typ att man går en timme en lugn dag. Vissa barn slutar ju vid klockan 1 när dom går i lågstadiet. Då kan man ju gå med barnet under lågsäsong om barnet orkar det vill säga. Men det finns bättre aktiviteter om man är intrycktskänslig. Höghöjdsbanor kan ju vara jätteroliga. Fina naturmiljöer som kan lugna och inte massor av människor men ändå en rolig aktivitet 
    Exakt. Har man barn med dessa diagnoser har man ingenting på nöjesfält under högsäsong att göra.
    Möjligtvis kan man gå under lågsäsong. Passar inte det får man stanna hemma.
  • Core

Usch. har själv en adhd diagnos, och att stå i egen kö är ju som att bli placerad i särklass! 

förstår om man är gravt handikappad kanske

• Anonym (så)
    Anonym (M) skrev 2022-04-14 14:39:00 följande:

Så det är alltså fel med handikappanpassningar runtom i samhället. Eller gäller det bara vissa handikapp? 

En lösning kan ju vara att få betala för att slippa kön. Men allt som blir dyrare för en funktionshindrad brukar ju samhället gå in och betala. 

Vet inte hur jag ska se på detta ärligt talat. 

Ja, det är fel. Annpassningar som på något sätt drabbar de som inte är handikappade ska inte göras.
  • Anonym (Q)

Varför inte en källa på detta, så svårt att ha en åsikt på saker som de flesta uppenbart inte är insatta i?

Jag har tidigare år läst utsagor om vilka anpassningar som dessa barn behövt för att ens klara ett besök tidigare och jag har inget emot att de då kan klara några få åk med dessa pass. De får en större möjlighet att klara av det och då det ofta är syskon i bilden så får även dom vara på t.ex Liseberg. Vilket annars inte hade gått. Det är långt ifrån alla barn med dessa diagnoser som behöver och då hämtar ut dessa pass.

• Anonym (mamma till funktionshindrat barn)

Nu har vi aldrig utnyttjat att gå före i kö men däremot som jag skrev kan man ibland boka tid, det kan alla göra.

Men att folk åker med funktionshindrade barn även under högsäsong beror ju ofta på att man är en familj med syskon som inte är funktionshindrade och bor man inte nära olika djurparker, nöjesparker mm så åker man ju dit under semester osv, liknande de flesta andra familjer, alla  bor ju inte nära dessa parker. 
    Syskon till funktionshindrade och sjuka får ofta stå tillbaka pga sina syskon och får på så sätt inte ett " normalt liv". Vi försöker ofta att dela upp oss och att bara en vuxen går på aktiviteter med dottern men vi vill ju även kunna göra saker i hop som en familj på semestern som alla andra och det speciellt just för henne även om hon har en bror som har funktionshinder, hon vill kunna dela en rolig upplevelse med både mamma och pappa ibland och känna att vi är en familj. Men även när vi är någonstans delar vi upp oss som jag skrev tidigare, dvs en står i kö och åker med henne, den andre är med sonen och tittar på djur, äter glass eller gör det han klarar av. Men jag är tacksam för att man just kan boka tid på linbanan på Kolmården för det är något vi kan göra tillsammans, sonen älskar djur men skulle aldrig kunna åka berg och dalbana. Föräldrar till barn med funktionhinder har ofta dåligt samvete för  barnet/barnen som inte har funktionshinder som kommer i kläm ganska ofta då barnet med särskilda behov tar stor tid men att ändå kunna åka iväg precis som kompisarna gör betyder mycket. Med det sagt menar jag inte att funktionshindrade och sjuka ska ha gräddfil men att dom är med sina familjer under högsäsong är ju inget konstigt.

• Drottningen1970

Nej barn med funktionshinder ska inte alltid behöva anpassa sig eller avstå. Ibland kan samhället anpassa sig så att dessa barn får möjlighet att uppleva sånt som andra barn får göra. Det är rättvisa och solidaritet.

Problemet här är att denna möjlighet som var tänkt för de barn som har störst svårigheter har överutnyttjats av bekväma föräldrar som dragit nytta av dessa pass, så fort det funnits minsta lilla diagnos på pappret. Där barnen faktiskt antagligen med lite stöd ändå klarat av att stå i kö som alla andra. Detta är en beklaglig men förutsägbart resultat av att folk är så jävla ego att det blivit helt ohållbart för ställen som gröna lund.

• Drottningen1970
    EnAnonumius skrev 2022-04-14 14:19:50 följande:

Tycker det är rätt..

Föräldrarna får hjälp med verktyg för att hjälpa sina barn att fungera i samhället. Man kan inte hålla på att anpassa allting efter barn med ADHD och Autism.

Föräldrarnas jobb som har barn med NPF-diagnos måste ju lära sina barn att man kan inte få gräddfilen på alla ställen bara för att man har sin diagnos. Utan hjälpa barnen att hantera sin diagnos-problematik och lära dem att i världen så får man ibland stå i långa köer. 

Självklart fattar jag ju att det inte är lätt för föräldrar med barn med NPF-diagnos.

Att ha en diagnos eller ett barn med diagnos är nog allt annat än en gräddfil vilket de får erfara och kämpa med på daglig basis. Att samhället ibland anpassar sig och hjälper till är inte en gräddfil utan ett litet litet andningshål där vardagen en kort stund blir lite lite mindre svår. Är rätt övertygad om att de jättegärna skulle byta bort sina svårigheter och istället vara tvungen att stå i kö som alla andra. Det är kanske barn och föräldrar som INTE måste kämpa med funktionshinder som har den verkliga gräddfilen.
  • Anonym (Maria)

Ett förbannat daltande. Man får anpassa sig, försöka åka på sådana tider när det är lugnare t ex. Ja, och sedan är verkligheten så att man kan inte alltid göra allting. 
    Då ska jag också minsann ha en egen kö, då jag har MS och tål inte att stå i värme någon längre stund. Herregud. Nej.
    Vissa föräldrar är helt galna. 
    Jag anpassar mig givetvis efter min sjukdom. Kräver inte att samhället ändras om. Ett av mina barn har autism, Hen står inte ens ut på såkallade nöjesfält.
    Tror faktiskt man gör dessa barn en björntjänst när de bara kan glida förbi andra. Även ett barn med Adhd el Autism kan man lära saker, även de behöver träna sitt tålamod och uthållighet, precis som alla andra barn nuförtiden. Så vanligt nuförtiden att barn inte kan ha tråkigt en stund ens utan en skärm t ex. Sjukt. Åka bil 3 kilometer film på,vänta i ett väntrum glo på skärm, vänta på McDonalds sitta med skärm, stå i kö, ja med skärm. 

• Anonym (Trist)
    Anonym (så) skrev 2022-04-14 15:47:21 följande:
    Spot on. Idén om att gå före i kön har ju kommit TROTS att det fungerade utmärkt innan.
    Fungerade enligt vem? De familjer som nu inte kommer kunna besöka Liseberg längre gjorde förmodligen inte det innan regeln tillkom heller. Drabbar något av det dig utan funktionsnedsättning? Svaret är nej. 
  • Anonym (mamma till funktionshindrat barn)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-14 16:59:58 följande:

Ett förbannat daltande. Man får anpassa sig, försöka åka på sådana tider när det är lugnare t ex. Ja, och sedan är verkligheten så att man kan inte alltid göra allting. 
    Då ska jag också minsann ha en egen kö, då jag har MS och tål inte att stå i värme någon längre stund. Herregud. Nej.
    Vissa föräldrar är helt galna. 
    Jag anpassar mig givetvis efter min sjukdom. Kräver inte att samhället ändras om. Ett av mina barn har autism, Hen står inte ens ut på såkallade nöjesfält.
    Tror faktiskt man gör dessa barn en björntjänst när de bara kan glida förbi andra. Även ett barn med Adhd el Autism kan man lära saker, även de behöver träna sitt tålamod och uthållighet, precis som alla andra barn nuförtiden. Så vanligt nuförtiden att barn inte kan ha tråkigt en stund ens utan en skärm t ex. Sjukt. Åka bil 3 kilometer film på,vänta i ett väntrum glo på skärm, vänta på McDonalds sitta med skärm, stå i kö, ja med skärm. 

Ja kö förtur gällde barn med MS, andra sjukdomar och funktionshinder, alla som har ledsagarbevis, alltså inte bara NPF diagnoser.

Nej jag tycker inte att man bara ska få gå före för att man har en diagnos men i denna tråd är det bara barn med NPF man tar upp och det är inte enbart för dom som det är ändrat utan för alla barn med ledsagare förutom rullstolsbundna.
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält