Studentpappa skrev 2022-04-14 19:10:08 följande:
Givetvis men som jag skrev alla aktiviter är inte för alla, utan ibland krävs anpassade aktiviteter. Jämför det med att sätta en funktionshindrat barn i vanlig simskola och barnet drunknar.
Jag tror vi är överens egentligen men det är ju inte stor skillnad i skidåkning, det är farligt på riktigt om något går snett. Ett företag kan ju tycka att det är samhället eller föräldrars sak att hantera barn utan mobila hinder, ett barn i rullstol får ju inte åka fritt fall t.ex.
Ja jag såg att du hade skrivit om anpassade grupper efter jag postade med inlägg.
Vi tycker nog samma, dvs att många aktiviteter är för många men med anpassningar och speciella grupper när det behövs.
För mig är det självklart att vår son ska kunna ha aktiviteter som alla andra i grupper för barn med särskilda behov. Däremot tycker jag ju inte att andra ska anpassa sig efter honom. När dottern har en uppvisning på en sportaktivitet eller musikkonsert (spelar flöjt) eller teaterföreställning tar vi inte med sonen utan en av oss går då han inte klarar att sitta still eller störs av höga ljud osv.
Det är tråkigt för dottern att vi föräldrar aldrig kan komma bägge två, det önskar hon men självfallet ska inte andra behöva stå ut med att sonen kanske inte klarar att sitta tyst eller stilla så länge även om även andra barn är med och tittar på och stör.