• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 18:59:07 följande:
    Nja, tycker nog att det flesta aktiviteter även passar funktionshindrade men naturligtvis med anpassningar eller egna grupper. Det finns skidskolor för barn med särskilda behov osv. Vår son har gått på simskola för barn med särskilda behov och på sätt lärt sig att simma. Visst det tog längre tid än för normala barn som hans syster och givetvis mycket dyrare för oss eftersom han fick gå på simskolan så mycket längre än normala barn. Han simmar fortfarande inte helt rätt men kan ändå simma och han älskar att bada och att åka vattenrutschkana. Han har som sagt inget tal utan använder bilder och vissa tecken och skulle givetvis aldrig gå i en vanlig simskolagrupp men för det tycker jag att han har rätt att få gå i simskola som andra, då i grupp för barn med funktionshinder.
    Det handlar ju även om säkerhet då han badar som andra.
    De flesta sporter har handikappanpassade grupper och det är för mig en självklarhet. Hans förening där han går på "gympa" för barn med intellektuell funktionsnedsättning behövde nya redskap och vissa anpassade efter funktionshinder och sökte och fick 10 000 kr ifrån Victoriafonden för det, så att dom här barnen kan få chans att genomföra aktiviteter i alla fall på lite samma sätt som normala.
    Det tror jag att du också säkert anser men att sätta pojken du hade i din skidskolegrupp i den gruppen var fel. Men på många ställen finns som sagt grupper för barn särskilda behov. 
    Givetvis men som jag skrev alla aktiviter är inte för alla, utan ibland krävs anpassade aktiviteter. Jämför det med att sätta en funktionshindrat barn i vanlig simskola och barnet drunknar.

Jag tror vi är överens egentligen men det är ju inte stor skillnad i skidåkning, det är farligt på riktigt om något går snett. Ett företag kan ju tycka att det är samhället eller föräldrars sak att hantera barn utan mobila hinder, ett barn i rullstol får ju inte åka fritt fall t.ex. 
    Ride it like you stole it
  • Lönnsirap
    Drottningen1970 skrev 2022-04-14 19:04:43 följande:

Folk har helt tappat bort begreppet solidaritet gentemot andra. De vill tydligen leva i ett samhälle  med djungelns lag. När det gäller ämnen som detta så rasar det in inlägg om att det ska sluta daltas.

Ja, personligen tycker jag det daltas för lite med vissa barn. Hörde att ett barn som har svårt att vänta ska komma till sin skoltaxi 15 minuter innan den går och vara beredd att vänta 30 minuter. Barn som inte har problem att vänta behöver oftast inte skolskjuts. 

Nu har jag Liseberg faktiskt bestämt att prata med olika föreningar och leta efter en bättre lösning, men personligen tycker jag att det är beklämmande att man ofta så snabbt hitta "orättvisa" i anpassningar.

Det är inte så många barn/vuxna som har möjlighet att gå före i kön. Men det blir väldigt tydligt hur folk genast tycker att det är fullständigt onödigt med anpassningar. 

Det finns ett förakt mot människor som har behov av anpassning och det är trist att så många människor har så låg tilltro till det system som tidigare funnits. 
  • Anonym (mamma till funktionshindrat barn)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 19:10:08 följande:
    Givetvis men som jag skrev alla aktiviter är inte för alla, utan ibland krävs anpassade aktiviteter. Jämför det med att sätta en funktionshindrat barn i vanlig simskola och barnet drunknar.

Jag tror vi är överens egentligen men det är ju inte stor skillnad i skidåkning, det är farligt på riktigt om något går snett. Ett företag kan ju tycka att det är samhället eller föräldrars sak att hantera barn utan mobila hinder, ett barn i rullstol får ju inte åka fritt fall t.ex. 
    Ja jag såg att du hade skrivit om anpassade grupper efter jag postade med inlägg.
    Vi tycker nog samma, dvs att många aktiviteter är för många men med anpassningar och speciella grupper när det behövs.
    För mig är det självklart att vår son ska kunna ha aktiviteter som alla andra i grupper för barn med särskilda behov. Däremot tycker jag ju inte att andra ska anpassa sig efter honom. När dottern har en uppvisning på en sportaktivitet eller musikkonsert (spelar flöjt) eller teaterföreställning tar vi inte med sonen utan en av oss går då han inte klarar att sitta still eller störs av höga ljud osv.
    Det är tråkigt för dottern att vi föräldrar aldrig kan komma bägge två, det önskar hon men självfallet ska inte andra behöva stå ut med att sonen kanske inte klarar att sitta tyst eller stilla så länge även om även andra barn är med och tittar på och stör.
  • Studentpappa
    Anonym (mamma till funktionshindrat barn) skrev 2022-04-14 19:23:50 följande:
    Ja jag såg att du hade skrivit om anpassade grupper efter jag postade med inlägg.
    Vi tycker nog samma, dvs att många aktiviteter är för många men med anpassningar och speciella grupper när det behövs.
    För mig är det självklart att vår son ska kunna ha aktiviteter som alla andra i grupper för barn med särskilda behov. Däremot tycker jag ju inte att andra ska anpassa sig efter honom. När dottern har en uppvisning på en sportaktivitet eller musikkonsert (spelar flöjt) eller teaterföreställning tar vi inte med sonen utan en av oss går då han inte klarar att sitta still eller störs av höga ljud osv.
    Det är tråkigt för dottern att vi föräldrar aldrig kan komma bägge två, det önskar hon men självfallet ska inte andra behöva stå ut med att sonen kanske inte klarar att sitta tyst eller stilla så länge även om även andra barn är med och tittar på och stör.
    Nej så är det ju, vi har inget funktionshindrat barn men ett barn med ångest och tvångssyndrom. Och vi behöver inte tänka så mycket på att hon kan störa andra men det krävs ju mycket anpassning för hennes skull. 

Man får ju ta det för vad det är liksom, jag önskade så mycket för hennes skull att hon fick vara som alla andra men vi måste ju acceptera att hon är annorlunda. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Baudelaire)
    Anonym (så) skrev 2022-04-14 15:49:56 följande:
    Exakt. Har man barn med dessa diagnoser har man ingenting på nöjesfält under högsäsong att göra.
    Möjligtvis kan man gå under lågsäsong. Passar inte det får man stanna hemma.
    Eh, va? Dra inte alla över en kam!

Jag har autism(Aspergers syndrom), och när jag var barn klarade jag definitivt att vara på nöjesfält under högsäsong.
  • Anonym (tvillingmamma)

Jag tycker också att vissa anpassningar kan göras i vissa situationer. Vi har lärt våra barn att alla inte alltid kan få samma. Vi har också förklarat varför. Då lär sig barn att ta hänsyn till andra med särskilda behov. Inom rimliga gränser givetvis.

Problemet med specialköer på stora nöjesfält, är att det inte har fungerat. Det har missbrukats. Dessutom blir det ju godtyckligt. Vilka ska omfattas av specialkön? Bara de med störst behov och hur avgör man det? Omfattas alla med diagnoser, blir ju även den kön lång.

Det kan låta som att man bör visa hänsyn i sådana situationer, men det är inte alltid så lätt att få det att fungera i praktiken.

Skidexemplet ovan är ett annat exempel. Hur kan man vara så vrickad att man lämnar sitt funktionshindrade barn själv med en ung ensam skidlärare som har 5-10 andra barn att ta hand om? Det betyder inte att funktionshindrade ska uteslutas, men det normala hade ju varit att föräldern frågade innan samt stannade med sitt barn under skidlektionen, för att stötta.

• Anonym (Lilla My)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-14 19:04:43 följande:

Folk har helt tappat bort begreppet solidaritet gentemot andra. De vill tydligen leva i ett samhälle  med djungelns lag. När det gäller ämnen som detta så rasar det in inlägg om att det ska sluta daltas. Några forsöker förklä klä in sin egoism och försöker få det att låta som omsorg att barn med funktionsnedsättningar måste lära sig att man inte kan få allt serverat och att livet är orättvist. Som om dessa barn och deras föräldrar inte redan får uppleva detta varje dag. 

Vissa tycker det är viktigt att man inte daltar med dessa barn. Personligen tycker jag att nåt av det viktigaste som jag kan lära mitt barn är att det är ok att ibland behöva vänta lite längre, eller att behöva göra någon annan uppoffring är helt ok, för att någon annan som inte haft turen att födas frisk och stark också ska få möjlighet att exempelvis åka karusell, eller kunna följa med klassen till badhuset. Rättvisa är inte nödvändigtvis att samma regler ska gälla för alla. 

Bra skrivet.
    Håller med dig helt och hållet.
    Detta försöker jag lära mina barn också...
  • Anonym (F)

Lika bra att barnen får lära sig. Det var ett helvete men jag är glad idag att vi kämpade i min familj. 

• Anonym (CNN)

Jag tycker att det är bra. Man kan faktiskt inte alltid få som man vill. Oavsett diagnos. Om det inte funkar att stå i kö så får man träna på det eller göra annat. Man har inte rätt till allting, alltid. Livet är orättvist. För alla. 

• Drottningen1970
    Anonym (CNN) skrev 2022-04-14 20:21:15 följande:

Jag tycker att det är bra. Man kan faktiskt inte alltid få som man vill. Oavsett diagnos. Om det inte funkar att stå i kö så får man träna på det eller göra annat. Man har inte rätt till allting, alltid. Livet är orättvist. För alla. 

För vissa är livet lite mer orättvist än för andra. Och det är dessa barn och familjer extremt medvetna om. Dagligen. De ska inte alltid behöva välja bort att göra nåt som de skulle kunna få göra med lite anpassning för att andra vuxna föräldrar tycker det blir orättvist för deras stackars guldklimpar och att dessa föräldrar inte lyckas förmedla varför till sina små guldklimpar är bara patetiskt. Tacka din lyckliga stjärna istället för att dina barn klarar det som andra barn inte klarar.
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält