• Anonym (Ulrika)

Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält

Just nu har vi massa upprörda föräldrar som kräver namninsamlingar för man ändrar på reglerna på nöjesfälten där barn med bland annat ADHD och autism fått gå i en egen kö för att helt enkelt slippa att köa till åkattraktioner. 

Känner rätt många med svår ADHD, kompisars barn med svår ADHD. Men jag tror alla föräldrar hanterar detta lite olika?

Varför ska stora nöjesfält anpassa sig? Är det inte bättre att göra aktiviteter som passar barnen bättre? 

• Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-21 13:12:08 följande:

En kompis till mig är extremt ljudkänslig. Hon fixar inte att sitta och äta på restaurang om det slamras mycket med bestick eller det är ganska hög bakgrundsmusik. Hon klarar knappt ens av att folk krafsar med popcorn eller sörplar läsk på bio, det stör hennes koncentration i filmen.

Det är inte rimligt att alla andra biobesökare ska strunta i att äta när hon är i salongen. Eller att restaurangen ändrar förhållningssätt till musik för en besökares skull.

Så hon får helt enkelt avstå de saker som hon inte tror att hon klarar av.

Har man någon form av funktionsvariation eller liknande har man rätt till stöd och anpassning för att få det som alla andra har rätt till, de grundläggande sakerna i livet.

Det finns ingen lag som säger att alla har rätt att åka karusell på Liseberg och att man borde få gå före om man inte pallar att stå i kö. Det finns ingen som gillar att köa och mängder av barn utan diagnoser skulle bli otåliga. Ska man införa nån sorts märkning på vilka som i så fall har större rätt än andra att slippa köa?

Vet man med sig att ens barn inte fixar att köa till karuseller undviker man nöjesfält. Eller ser i alla fall till att gå dit en dag under lågsäsong när köerna är mycket kortare.

Eller så låter man privata företag ha de regler de vill ha. Det är ju ingen mänsklig rättighet att besöka Liseberg. Passar inte deras regler så låt bli. 
  • Anonym (Nä)

Lär barnen, gör anpassningar som att gå under lågsäsong. 

• Anonym (så)
    Anonym (Nä) skrev 2023-07-21 16:07:39 följande:

Lär barnen, gör anpassningar som att gå under lågsäsong. 

Ja, för de som inte har diagnos ska inte behöva anpassa sig. Det ska enbart de med diagnoser göra.
    Eventuellt skulle man kunna låta de med NP-problematik stå längre i kö. Det är ju ett ypperligt tillfälle att träna sig.
  • Freddie K

Vad folk verkar ha problem med folk som har NPF-diagnoser. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tow2Mater

Hos min lokala nöjespark säljer de snabbpass, för dem som vill gå förbi den långa kön. Det kostar i svenska pengar 1 090 kr per dag och person (inklusive skatter och avgifter). Plus vanliga inträdet. Det kan ju vara en ide som Liseberg och Grönan kunde införa för dem som inte vill eller kan stå i köer (om det inte redan finns).

• Anonym (abc)
    Tow2Mater skrev 2023-07-21 19:07:32 följande:

Hos min lokala nöjespark säljer de snabbpass, för dem som vill gå förbi den långa kön. Det kostar i svenska pengar 1 090 kr per dag och person (inklusive skatter och avgifter). Plus vanliga inträdet. Det kan ju vara en ide som Liseberg och Grönan kunde införa för dem som inte vill eller kan stå i köer (om det inte redan finns).

Jag skulle absolut köpa det för vi har bra ekonomi.

Men många som har barn med de här behoven har ansträngd ekonomi pga att man behövt gå ned i arbetstid (kanske sluta jobba helt) för att barnen är hemmasittare och man inte har arbeten som är flexibla nog för att hantera det.

Sedan så hoppas jag verkligen att det inte utnyttjas i onödan. Var ingen rusning till gästcentrum när jag var där i alla fall. Och mitt andra barn har flera vänner med npf-diagnoser (varav en går i resursskola) och ingen av de har någonsin använt köföreträde för de har inte de behoven.

Och finns massor av "förmåner" vi rent kostnadsmässigt skulle kunna få till vårt barn som vi inte utnyttjar utan köper själva för att inte ta slut på de gemensamma resurserna utan lämna de åt de som verkligen behöver.
  • SunnyP

Vi har 5 barn, 3 (numera tonåringar) med grav adhd, Aspergers och den ena även epilepsi. Vi har aldrig utnyttjat att gå in som ledsagare eller att gå före i kön på något av de otaliga nöjesfält som vi besökt både i och utanför Sverige utan alltid försökt att träna våra barn för att fungera så bra som möjligt i samhället. Jag vet självklart att det finns vissa  barn som verkligen behöver detta och det är synd att så pass många som egentligen inte hade behövt det här utnyttjar det trots allt och många gånger även för att slippa betala sin egen entré och gå in som ledsagare. Det är troligen därför som det tar bort för alla.

• Anonym (Liu)

Jag har ändrat åsikt. Tycker numera att det är bra att de får förtur.

Det riskerar att missbrukas dock så det krävs  återhållsamhet i utgivandet av dess biljetter.

• Anonym
    Freddie K skrev 2023-07-21 16:49:32 följande:

Vad folk verkar ha problem med folk som har NPF-diagnoser. 

Du menar sk skitungar?
  • Anonym (Elsa)

Har vi belägg för atr detta utnyttjas? Vårt barn med autism har inte behov av det och det skulle aldrig falla oss in att använda det.  Har svårt att tro att mer än enstaka skulle göra det. De flesta vill faktiskt det bästa för sitt barn och klarar de kö så är det givetvis det bästa. Barn som däremot inte gör det unnar jag verkligen att få chans att åka karusell. 

• SunnyP
    Anonym (Elsa) skrev 2023-07-22 19:38:25 följande:

Har vi belägg för atr detta utnyttjas? Vårt barn med autism har inte behov av det och det skulle aldrig falla oss in att använda det.  Har svårt att tro att mer än enstaka skulle göra det. De flesta vill faktiskt det bästa för sitt barn och klarar de kö så är det givetvis det bästa. Barn som däremot inte gör det unnar jag verkligen att få chans att åka karusell. 

Jag tycker att ganska många av diskussionerna kring detta i diverse olika forum som jag läst tidigare handlat mest om att spara pengar på att få gå in som ledsagare och att många anser att man bara för att barnet har en diagnos ska ha rätt att gå före i kö. Jag har läst så många inlägg av föräldrar som är irriterade på att dom måste åka med barnet i karusellen när dom går in som ledsagare, det är ju själva poängen om man behöver en ledsagare så är det ju självklart att barnet också ska ha ett behov av det. Jag är fullt medveten om att detta för vissa barn är enda möjligheten att kunna besöka ett nöjesfält men jag tror inte att det är så för de allra flesta. 
  • Anonym (Liu)
    Anonym (Elsa) skrev 2023-07-22 19:38:25 följande:

Finns alltid folk som utnyttjar system. De flesta för det dock inte. Det behövs regler, annars tar de med störst mun över fullständigt.
Svar på tråden Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält