Tow2Mater skrev 2023-07-21 19:07:32 följande:
Hos min lokala nöjespark säljer de snabbpass, för dem som vill gå förbi den långa kön. Det kostar i svenska pengar 1 090 kr per dag och person (inklusive skatter och avgifter). Plus vanliga inträdet. Det kan ju vara en ide som Liseberg och Grönan kunde införa för dem som inte vill eller kan stå i köer (om det inte redan finns).
Jag skulle absolut köpa det för vi har bra ekonomi.
Men många som har barn med de här behoven har ansträngd ekonomi pga att man behövt gå ned i arbetstid (kanske sluta jobba helt) för att barnen är hemmasittare och man inte har arbeten som är flexibla nog för att hantera det.
Sedan så hoppas jag verkligen att det inte utnyttjas i onödan. Var ingen rusning till gästcentrum när jag var där i alla fall. Och mitt andra barn har flera vänner med npf-diagnoser (varav en går i resursskola) och ingen av de har någonsin använt köföreträde för de har inte de behoven.
Och finns massor av "förmåner" vi rent kostnadsmässigt skulle kunna få till vårt barn som vi inte utnyttjar utan köper själva för att inte ta slut på de gemensamma resurserna utan lämna de åt de som verkligen behöver.