Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
Bara läst ts.
Till att börja med så har jag själv ett gäng diagnoser så känner att jag ändå har lite tolkningsföreträde 😊
Jag blir inte riktigt klok på funktionshindrade (jag vägrar säga "funktionsvarierade"....) människor och dess föräldrar! Ena stunden ska de vara så jäkla normala, man får absolut inte se dem som annorlunda på något sätt, de är minsann precis som alla andra och ska behandlas som vem som helst även om de sitter i rullstol eller vad det nu må vara!
I nästa andetag ska de minsann ha förmåner och samhällets insatser så till den milda grad! I t.ex. det här fallet. En ryggmärgsskadad ska anses som så extremt normal och bli behandlad som vem som helst, men stå i kö som vem som helst, då blir det jobbigt??
Jag ser det som så att det är vi som minoritet som ska anpassa oss efter samhället, inte räkna kallt med att samhället ska anpassas efter oss! Barn kan ju ha problem med folksamlingar, trängsel, mycket intryck, hög ljudvolym etc utan att ha någon diagnos. Man får helt enkelt anpassa aktiviteten efter personlighet, diagnos eller ej! Vart går gränsen för vilka som ska få gå före i köer? I vilka köer ska det gälla? I butiker bryr sig ju ingen om ifall någons barn har ADHD eller om någon sitter i rullstol. Om man har gjort GBP-operation och får rännsketa om man ens tittar på en kanelbulle, ska man redovisa det och få gå före i köer då?
Tycker det var bra svar i början av tråden, att man helt enkelt får anpassa aktiviteten efter barnet! Åk inte när det är mitt i högsäsong, sök sig inte till de allra största folkmassorna! Så får ju jag som vuxen göra! Har åkt 30 mil till GeKås, vänt i dörren och suttit i bilen i 4 timmar för att sen gå in när det är lugnare. Ingen gräddfil där bara för man har en massa diagnoser! Man får anpassa sig efter rådande situation!
Och som någon skrev, varför ska barnen tidigt lära sig att de har en egen fil för att de har en diagnos?? Det kommer bli sån käftsmäll senare i livet!