Nu ska barn med ADHD och autism få stå i kö på nöjesfält
Det borde ju gå att lösa så att det känns rättvist för de flesta.
Tex om medeltiden på köandet är 45 min så kan barn med diagnos få ett slags kort som kan blippas var 45:e minut. Blippar man slipper man kön. Men barnen med diagnos hinner då åka samma antal attraktioner som de som måste stå i kö.
Det skulle ju också kunna göras så att det blir aktuell kötid, tex de vill åka bergochdalbana X. För tillfället är det 1 h kö. Kortet blippas 1 gång, och då står tiden när man ska komma tillbaka för sitt åk (1h). Barnet kan då slippa stå i kön på plats men köa ändå fast kunna gå därifrån. Är kortet blippat på en attraktion kan det inte blippas igen förrän åket är utfört eller tiden gått ut.
Jag är kluven i frågan. Att man med automatik ska få gå före i kön för att man har diagnos tycker jag är fel.
Men jag har också en son som har diagnos (ny, så har inte gått före någon kö) och inser ju helt klart problematiken när det helt enkelt inte funkar. Han kan stå i kö, men han klarar inte av miljön. I somras hade han hörlurar med brusreducering och lyssnade på porlande vatten och fågelsång i kön men det tar ju bara bort ljudet och inte alla andra intryck. Så sedan behöver han gå och sätta sig i ett lugnt hörn någonstans i typ en timme innan han orkar ställa sig i nästa kö så det blir typ 3-4 åk på hela dagen om vi åker med vänner. Om vi åker bara familjen så styr vi till lågsäsong men det är inte så enkelt att alltid göra det.