• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Wolfie13
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:35:44 följande:
    Så om han bearbetar det som har hänt, så försvinner han, om han inte bearbetar, så försvinner han inte?

Sitta i soffan och kolla på TV, är för mig väldigt trevligt och mysigt om man gör det tillsammans. Min äldsta son och jag gör det ofta. Vi har det väldigt kul ihop med den aktiviteten.

Jag är ingen dålig mamma. Jag kastade aldrig ut mina söner mitt ute på gatan. Jag som ensamstående mamma, har lagat mat, gett dem kläder och så har de haft varsitt rum.

Jag gör det även idag. Jag lagar mat och bjuder på min äldsta son, så han får mat i sig.
    Har du misshandlat honom också? Eller var det bara den yngsta? 

Din äldre son verkar ju inte ens ha ett eget liv...  En partner, egna vänner, ett jobb t.ex Finns det?

Nä, du kan ha misshandlat ditt äldsta barn till någon slags underkastelse, vilket gör att han inte kan finna sig själv ens. 
    Vad händer med honom när du inte finns mer, har han någon hos sig då? Eller har du knutit honom så nära dig att han missar allt det andra?
    Inte sunt! 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Diagnos jo) skrev 2022-03-12 11:27:10 följande:

Så svara på frågan TS, hur ofta slog du barnen ?

Jag var ensamstående med två barn och hade det svårt p.g.a det. Jag tappade kontrollen många gånger. Att vara en mamma är inte lätt. Det var väldigt svårt för mig.
    EpicF skrev 2022-03-12 11:31:04 följande:
    Det spelar ingen roll att du var ensamstående med två barn. Man misshandlar inte sitt bar oavsett. 

Att din äldsta son inte är på samma sätt är för att han tydligen inte blivit utsatt för misshandel av dig.
    Jag slog min äldsta son också. Men han är det ju inget fel på.

Det är min yngsta son som både hamnat i psykiatrin. Och gjort totalt tre polisanmälningar på min äldsta son. Varav bara en gick vidare och han blev dömd i Tingsrätten för misshandel. Min yngsta son, efter det bara fortsatte med att göra polisanmälningar tills han själv flyttade hemifrån.

• Anonym (B)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 07:52:05 följande:

Anonym (Teddy) skrev 2022-03-12 03:02:23 följande:

Ts, vilken typ av diagnos har du? Jag är genuint intresserad av ditt svar.

Jag har ingen diagnos.

Har du varit på någon utredning? 
    I annat fall betyder ingenting att någon inte har en diagnos. 

( Gäller alla människor såklart inte bara just dig. ) 

• Anonym (.....)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:48:13 följande:
    Jag var ensamstående med två barn och hade det svårt p.g.a det. Jag tappade kontrollen många gånger. Att vara en mamma är inte lätt. Det var väldigt svårt för mig.
    Det spelar ingen roll att du var ensamstående med två barn. Man misshandlar inte sitt bar oavsett. 

Att din äldsta son inte är på samma sätt är för att han tydligen inte blivit utsatt för misshandel av dig.

Det är min yngsta son som både hamnat i psykiatrin. Och gjort totalt tre polisanmälningar på min äldsta son. Varav bara en gick vidare och han blev dömd i Tingsrätten för misshandel. Min yngsta son, efter det bara fortsatte med att göra polisanmälningar tills han själv flyttade hemifrån.

Herregud din äldste son blev ju dömd för misshandel. Ser du inte vad ditt våld ställt till med?? Du tycker bara synd om dig själv... 

Ensamstående eller ej, man slår inte sina barn!! Det är förbjudet sen över 40 år tillbaka.
  • Anonym (.)

han blev dömd i Tingsrätten för misshandel. 

Du anser alltså att din äldsta son gjorde rätt när han misshandlade sin lillebror.
  • Wolfie13

Lät du din äldre son slå din yngre? Varför försvarar du det våldet mot din yngsta?? Du är inte riktigt klok nånstans. 
  • Wolfie13

Det är ju fel på honom eftersom han blivit dömd för misshandel. Han har slagit sin lillebror under ditt tak. Och du gjorde inget utan tycker det är synd att han anmält istälet. 
    Du har ett uselt beteende och synsätt, som inte har föräldras över åren. 

Ni är nu två våldsamma kräk som din yngre son (den med vett kvar) inte vill ha i sitt liv. Med alla rätta. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Diagnos jo) skrev 2022-03-12 08:01:31 följande:
    Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Jo någon form av diagnos har du , eller lågbegåvning. Möjligt du aldrig är utredd. 

Du låter som en ren och skär narcissis. Du är inte hans mamma, blodsband säger inte allt. Du har aldrig betett dig som en mamma. Nu måste du lämna honom ifred! Han vill inte ha med dig att göra mer, förmodligen aldrig någonsin! Med all rätt.

Diagnos kan hon inte ha utan en utredning.
    Men det är fult rimligt att tänka på att hon har någon form av odiagnostiserad personlighetsstörning.

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:11:22 följande:
    Jag mår bra, om jag får tillbaks min son!
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 10:10:55 följande:
    Alla människor är olika! Din äldsta son mår ju inte heller bra, du skriver ju om hans humör, att han blir jättearg. Garanterat nåt som kommit från din behandlig av barnen, deras uppväxt i ditt våld. 

Ibland blir barnen som den förälder de fruktat (arga, våldsamma), ibland tar de kraftigt avstånd och lyckas vända sitt liv mot något bättre.

DIn yngsta son verkar varit den som i detta fall ändå insåg han var värd något mer.. 
    Om X (min äldsta son) fruktar mig, varför sitter han då och är social med mig. Han är i alla fall social med mig.

Han kommer att må sämre än lillebror, för att han inte bearbetar sitt trauma alls. Det låter som om du bara bryr dig om att de ska bete sig normalt mot dig och hålla dig sällskap? Du verkar inte tänka på hur de mår och det är illa! Båda mår dåligt, det är säkert. 
  • AndreaBD

Det är DÅ du borde ha lämnade båda barnen till fosterfamilj. Och du har fel, det är definitivt "fel" på din äldste son också. 
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!