• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Anonym (gg)

Det är hemskt att få honom utskriven när det antagligen var psykiatrin han mest behövde då. Nu känns detta som det är skrivet av personen som utsatts, men från tvärtomperspektiv, men jag har också tyvärr gett mina barn en strulig uppväxt. Inte för att jag ville det, utan för att jag själv varit psykiskt sjuk och själv varit utsatt som barn. Jag har verkligen själv försökt få rätt hjälp varje gång det blivit struligt, ibland har jag fått viss hjälp men många gånger inte. Jag har stått i kö till psykolog en gång i 7 års tid. 

Jag har nu ett barn som mår dåligt och är vuxet (men mycket yngre än ditt). jag har bett om ursäkt för allt som varit säkert 100 gånger och verkligen menat det. I tre år kämpade jag med att ens få kontakt med det vuxna barnet. Jag finns där dygnet runt och nu har mitt barn börjat ha kontakt igen, vilket jag är tacksam för, och jag säger det också. Jag försöker hjälpa till så att hen får rätt vård och hjälp på alla sätt jag kan, jag struntar i om det känns jobbigt för mig att alla kontakter redan vet att hen delvis mår dåligt pga mig och sin uppväxt, jag vill bara att hen ska överleva och få någon slags lycka i sitt liv.

Något sådant kanske du kunde försöka göra. Jag tror att det säkert går att reparera relationer till ens barn, men man kan inte tänka och agera som du gör. Man måste helt och hållet försöka stå för sina misstag, det är enda sättet.

• Elin pelin

Nu kan jag inte citera, men inlägg #13 (där du kallar barnen för l och x) gör mig övertygad om att ingen kan vara dum så du måste trolla!

• Anonym (usch)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:42:12 följande:
    Kan man istället få tips vad jag kan göra? Detta är mycket allvarligt och jag är jätteledsen att han är borta!
    Anonym (ööö) skrev 2022-03-11 16:33:49 följande:

Varför skulle någon kunna få någon annan att glömma saker? Man kan inte styra över någon annans tankar. 

Men TS, jag fattar att du skojar med oss bara. 

Mitt tips är att om du har minsta lilla medmänsklighet eller kärlek kvar för din son så försvinner du helt från hans liv och lämnar honom ifred. Förhoppningsvis finns det tillräckligt med hjälp och vänliga människor omkring honom för att han äntligen ska kunna läka från att ha en så hemsk mamma och familjs som han utsattes för. 

Vad exakt är det din andra son har utsatt honom för som var så allvarligt att polisen behövde blandas in?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 17:12:17 följande:
    Precis, han behöver komma över. Innan han flyttade hemifrån, så brukade han dra upp om hur jag gick i in i hans rum och ''snodde'' hans grejer och gav bort.
    Varför gjorde du det?
  • EpicF

Det är väl rätt naturligt att man inte kan glömma att man blivit misshandlad som barn och att man inte vill ha kontakt med sin familj efter en sådan sak!

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 17:12:17 följande:
    Precis, han behöver komma över. Innan han flyttade hemifrån, så brukade han dra upp om hur jag gick i in i hans rum och ''snodde'' hans grejer och gav bort. Men han kommer inte över det. Han kommer inte be om ursäkt för sitt tjat, för han tycker säkert inte att han tjatar.
    Anonym (Du måste skoja?!) skrev 2022-03-11 16:59:23 följande:
     .

Min äldsta son har ju inte blivit som L. Det är bara L som blivit såhär. X är annorlunda. X sitter med mig i vardagsrummet och kollar på TV och får mig att skratta och är social.

Så jag vet ju att om L bara valde att vara social med oss, skulle han må bra. Men han förstod inte det. Han var bara inne i sitt rum och pratade inte med oss. Han sa ingenting. Det gick inte ens att prata med honom.

X = Äldsta sonen.

Men tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill sitta och vara social med någon som misshandlat honom i barndomen?

Du fick han till att skriva ut sig från socialen trots att han behövde vård. Enbart för att du inte ville skämmas inför din väninna. Du vet att din väninna har tystnadsplikt och hade inte fått säga ett skvatt till sig eller någon annan om din son. 
  • Anonym (M)

Om du vill ha någon chans att få tillbaka din son i ditt liv så får du fråga honom vad du ska göra. Får du inte tag i honom så gå genom hans kompisar, för de har väl inga skyddade adresser, kanske skicka med ett brev.

Säg att du gör vad han än vill för att försöka kompensera ett litet uns av hans lidande, kryp på dina knän och be. 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-11 23:00:35 följande:
    Men tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill sitta och vara social med någon som misshandlat honom i barndomen?

Du fick han till att skriva ut sig från socialen trots att han behövde vård. Enbart för att du inte ville skämmas inför din väninna. Du vet att din väninna har tystnadsplikt och hade inte fått säga ett skvatt till sig eller någon annan om din son. 
    Jag tänkte också på det med tystnadsplikten. Hur skulle det ens bli på tapeten att TS son ligger på psyk. Väninnan kan ju inte ta upp saken i samtal vare sig med TS eller någon annan då hon inte får berätta om vem som är inlagd så hur skulle TS kunna skämmas? Situation uppstår ju aldrig 
  • Anonym (usch)
    Anonym (M) skrev 2022-03-12 00:40:04 följande:

Om du vill ha någon chans att få tillbaka din son i ditt liv så får du fråga honom vad du ska göra. Får du inte tag i honom så gå genom hans kompisar, för de har väl inga skyddade adresser, kanske skicka med ett brev.

Säg att du gör vad han än vill för att försöka kompensera ett litet uns av hans lidande, kryp på dina knän och be. 

Tror du verkligen det är bra att uppmuntra en gränslös barnmisshandlare att ignorera sitt barns önskan om att få vara ifred och försöka gå genom hans vänner för att hitta honom? Vad sägs om att respektera hans vilja istället, för gissningsvis första gången någonsin.
  • Anonym (Perspektiv)

Tråkigt nog finns det föräldrar som TS. Klart det kan vara hittepå alltihop, men jag som själv växt upp med en förälder som påminner om TS blir naturligtvis illa berörd när jag läser tråden. 

Jag tror faktiskt inte att TS någonsin kommer att inse sin skuld i det hela. Hon är helt enkelt inte mottaglig. Hon tar inte till sig av några kommentarer och vägrar inse att hennes son mår dåligt. Det är bara hon, hon och hon. Det är henne det är synd om. Hon utmålar sig själv som ett offer. Sanningen är att det är många som är ensamstående mammor, men man måste inte misshandla sina barn för det. 

Lägg inte er tid och energi på att försöka få henne att förstå, hon har redan bestämt sig. 

Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!