• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Anonym (.....)

Stackars barn. Var det några enstaka gånger du slog honom eller på daglig basis? 
    Man glömmer inte ett sånt svek av en förälder. Du verkar inte ritkigt klok. 

• Anonym (Inte klok)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:10:33 följande:

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

Ts har du någon gång uppträtt som en mamma, gett din son kärlek och omtanke,eller har du hela hans liv betett dig som ett arsle. 
    Jag tycker att din son är stark som inte vill ha kontakt med dig, du har ingen självinsikt att du har gjort fel.

Låt din son vara ifred, om du vill ha kontakt med honom sök hjälp för dig själv först.
  • Wolfie13
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 08:28:25 följande:
    Jag har varit ensamstående med två barn. Det har varit väldigt svårt. Men nu är barnen vuxna och kan tänka själva.

Varför är inte L:s storebror på samma sätt då? Min äldsta son (L:s storebror) sitter med mig, är social. Får mig i skratt och berättar olika saker m.m.
    Alla människor är olika! Din äldsta son mår ju inte heller bra, du skriver ju om hans humör, att han blir jättearg. Garanterat nåt som kommit från din behandlig av barnen, deras uppväxt i ditt våld. 

Ibland blir barnen som den förälder de fruktat (arga, våldsamma), ibland tar de kraftigt avstånd och lyckas vända sitt liv mot något bättre.

DIn yngsta son verkar varit den som i detta fall ändå insåg han var värd något mer.. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2022-03-12 08:51:38 följande:

Om du behöver hjälp med dina känslor (och det förstår jag att du gör) så ta kontakt med vården! Det är inte din sons ansvar.
    Jag mår bra, om jag får tillbaks min son!
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 10:10:55 följande:
    Alla människor är olika! Din äldsta son mår ju inte heller bra, du skriver ju om hans humör, att han blir jättearg. Garanterat nåt som kommit från din behandlig av barnen, deras uppväxt i ditt våld. 

Ibland blir barnen som den förälder de fruktat (arga, våldsamma), ibland tar de kraftigt avstånd och lyckas vända sitt liv mot något bättre.

DIn yngsta son verkar varit den som i detta fall ändå insåg han var värd något mer.. 
    Om X (min äldsta son) fruktar mig, varför sitter han då och är social med mig. Han är i alla fall social med mig.

• Wolfie13
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:11:22 följande:
    Jag mår bra, om jag får tillbaks min son!
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 10:10:55 följande:

Om X (min äldsta son) fruktar mig, varför sitter han då och är social med mig. Han är i alla fall social med mig.

För han har ju inte bearbetat det han varit med om förstås. Han mår säkert ännu sämre än din andra son, med sina våldsamheter, men har inte hittat styrkan eller insikten att bryta sig fri eller hantera sitt förflutna.  

Så kan det lätt bli med en våldsam förälder. Det är vanligt att man är väldigt lojal till sin mamma eller pappa, trots att man blivit behandlad som skit av dem.  

Handlar allt för dig om att sitta i soffan och va social...?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 07:52:05 följande:
    Varför?
    Om han förstår/förstod att han bara kan kliva ut ifrån rummet och vara social med mig och min äldsta son, så slutar han antagligen att må dåligt. Ingen mår bra av att bara sitta i ett rum hela dagarna. Men han förstod inte det.

När min äldsta son var på besök, så sprang han till rummet och låste in sig. Som om det var hans råttbo.
    Anonym (usch) skrev 2022-03-11 18:02:13 följande:
    Mitt tips är att om du har minsta lilla medmänsklighet eller kärlek.

Jag känner kärlek, det är därför jag vill ha honom. Jag är hans mamma!Det är ett mycket gammalt händelseförlopp, som han behöver glömma bort. Det känns inte bra att bli konfronterat för saker jag gjorde för länge sedan.
    EpicF skrev 2022-03-11 23:00:35 följande:
    Men tycker du verkligen att det är så konstigt att han inte vill sitta och vara social med någon som misshandlat honom i barndomen?

Du fick han till att skriva ut sig från socialen trots att han behövde vård. Enbart för att du inte ville skämmas inför din väninna. Du vet att din väninna har tystnadsplikt och hade inte fått säga ett skvatt till sig eller någon annan om din son. 

1) Det hände för länge sedan.

2) Jag skrev inte ut honom från socialen, det var ifrån psykiatrin.

3) Oavsett om man skrivit på att man har tystnadsplikt eller inte, så pratar folk säkert med varandra i alla fall. Om min väninna såg min son, så skulle allt bara bli ett missförstådd och sedan skulle ett rykte sprida sig. Det ville inte jag. Men jag vet att min son skulle må bra, om han bara är social med oss.

Det är det som är ett av många av hans problem. Han säger ingenting och gör ingenting. Han satt mest inne på sitt rum och gick ibland ut. Jag vet ingenting om vilka vänner han har.

Allt som hände, var som så att jag fick telefonsamtal och hans kompisar pratade om att hämta L:s saker. Jag accepterade det, i tron om att L skulle också komma, men det kom bara hans kompisar. Jag vill träffa L, jag är hans mamma, sa jag och hans kompisar bekräftade mig: ''Även om du är hans mamma, så är L en vuxen människa och tar egna beslut''.

Det var inte mer än så i princip och hans kompisar tog hans grejer och försvann. Jag vet ingenting om hans kompisar, mer än att de verkar vara dubbelt så gammal som han själv.

Min son är snart 30 och hans kompisar såg ut att vara 45-50 år.

Anonym (Teddy) skrev 2022-03-12 03:02:23 följande:

Ts, vilken typ av diagnos har du? Jag är genuint intresserad av ditt svar.

Jag har ingen diagnos.

Det spelar ingen roll om det 20 eller 5 år sedan det hände. Han vill inte ha kontakt med er pga av det. Och han håller på att bearbeta det som skett, genom att bla ta upp dessa saker med dig före han flytta. 

Ja, jag vet att det var psykiatrin du skrev ut han från och jag noterade inte att det blev socialen istället. 

Nej, man pratar inte med andra och sprider vidare vem man har inlagt på sitt jobb. Alla inom vården har tystnadsplikt så ditt scenario med din väninna hade aldrig existerar. 

Uppenbarligen så är det du och din andra son (hans äldre bror) som gjorde att han mådde dåligt och förmodligen mår dåligt. Så nej, att vara social med er gjorde att han mådde dåligt. 
  • Anonym (Diagnos jo)

Så svara på frågan TS, hur ofta slog du barnen ?

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 08:28:25 följande:
    Jag har varit ensamstående med två barn. Det har varit väldigt svårt. Men nu är barnen vuxna och kan tänka själva.

Varför är inte L:s storebror på samma sätt då? Min äldsta son (L:s storebror) sitter med mig, är social. Får mig i skratt och berättar olika saker m.m.
    Det spelar ingen roll att du var ensamstående med två barn. Man misshandlar inte sitt bar oavsett. 

Att din äldsta son inte är på samma sätt är för att han tydligen inte blivit utsatt för misshandel av dig.
  • Anonym (Mamma)
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 11:16:46 följande:
    För han har ju inte bearbetat det han varit med om förstås. Han mår säkert ännu sämre än din andra son, med sina våldsamheter, men har inte hittat styrkan eller insikten att bryta sig fri eller hantera sitt förflutna.  

Så kan det lätt bli med en våldsam förälder. Det är vanligt att man är väldigt lojal till sin mamma eller pappa, trots att man blivit behandlad som skit av dem.  

Handlar allt för dig om att sitta i soffan och va social...?
    Så om han bearbetar det som har hänt, så försvinner han, om han inte bearbetar, så försvinner han inte?

Sitta i soffan och kolla på TV, är för mig väldigt trevligt och mysigt om man gör det tillsammans. Min äldsta son och jag gör det ofta. Vi har det väldigt kul ihop med den aktiviteten.

Jag är ingen dålig mamma. Jag kastade aldrig ut mina söner mitt ute på gatan. Jag som ensamstående mamma, har lagat mat, gett dem kläder och så har de haft varsitt rum.

Jag gör det även idag. Jag lagar mat och bjuder på min äldsta son, så han får mat i sig.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:10:33 följande:

Han vet vad du är för person , så det är fult rimligt att han inte vill ha med dig att göra.  Det innebär inte att han  lever i det förflutna. Han vill bara inte ha dig i nuet och i framtiden.

Jag har en sådan förälder som du som jag har 0 intresse att umgås med.

Jag har gått vidare för länge sen , men jag umgås inte med människor som endast har negativ påverkan på mitt liv.

Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!