• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Ocdmänniska

Går inte att citera men ditt svar på varför du skrev  ut han säger allt.

Jag tycker din son gjort rätt som har banat dig från hans liv och allt du kan göra är att respektera hans önskan.

Vet du hur min föräldrar var efter jag vart inskriven efter jag försökte ta mitt liv som tonåring? Dom var ledsen för mig, allt dom ville, speciellt min mamma  var att jag skulle bli bättre, hon kan prata med folk om att jag mått dåligt utan skam för hon vet att det är inget att skämmas över. Dom var och hälsade på mig varje dag och det var inget annat än kärlek.

Du har något stort fel

• Anonym (Wtf)

Alltså om du inte är ett troll är du definitivt en av de mest egoistiska och mest oempatiska föräldrar jag läst om. Som du beskriver det är det helt självklart att han inte vill ha kontakt med dig. Du misshandlade honom, tvingade honom att vara med hans aggressiv storebror, gav bort hans leksaker och såg till att han inte fick den vård han behövde eftersom du oroade dig vad din kompis skulle tro. Stackars kille, bra att han har lojala vänner. Du borde tänka över din roll i det hela, be om ursäkt förbehållslöst och respektera om han aldrig mer vill ha kontakt. 

• Anonym (Mamma)
    Elin pelin skrev 2022-03-11 17:01:39 följande:

Leksakerna kanske han behöver lära sig komma över (och du be om ursäkt för),

Precis, han behöver komma över. Innan han flyttade hemifrån, så brukade han dra upp om hur jag gick i in i hans rum och ''snodde'' hans grejer och gav bort. Men han kommer inte över det. Han kommer inte be om ursäkt för sitt tjat, för han tycker säkert inte att han tjatar.
    Anonym (Du måste skoja?!) skrev 2022-03-11 16:59:23 följande:
     .

Min äldsta son har ju inte blivit som L. Det är bara L som blivit såhär. X är annorlunda. X sitter med mig i vardagsrummet och kollar på TV och får mig att skratta och är social.

Så jag vet ju att om L bara valde att vara social med oss, skulle han må bra. Men han förstod inte det. Han var bara inne i sitt rum och pratade inte med oss. Han sa ingenting. Det gick inte ens att prata med honom.

X = Äldsta sonen.

• Anonym (En annan mamma)

Det låter som att ni båda har problem som ni behöver ta tag i. Om det är så viktigt för dig att ha en etablerad kontakt med din son så ska du sluta att ställa dig till doms över vad han känner, vad han får känna och inte.
    Börja med att ta en kontakt med psykiatrin och börja resonera med dem om er situation. Och utgå från dig själv. Vad du har gjort, varför du gjort så, vad som fått dig att göra så, hur du skulle resonera idag, om det finns saker som fortfarande är ouppklarade.

Ett barn behöver få sina känslor validerade. Ett barns närmaste anknytningspersoner är ofta dess föräldrar. Om du misshandlar ditt barn och kastar leksaker så måste du förstå att det var fel att göra så. Det faktum att din son, även om han är nästan 30, fortfarande nämner detta är ett tecken på att det var viktigt för honom. Det är saker han minns. Det har påverkat honom och så länge du inte kan äga det så kan det vara svårt för honom att gå vidare, hur fjantigt du än tycker att det låter. Det är en viktig punkt för honom.

Om du funderar över den situationen då det hände. Du är den vuxne. Ett barn har inget utvecklat konsekvenstänk och kan inte ta ansvar för det som sker på samma sätt. Oavsett vad barnet gör så behöver den vuxne behålla impulskontrollen och avstyra situationen, bidra med en lösning. 

Jag hoppas att du kan ta tag i din egen psykiska hälsa och framför allt att din son får hjälp. Att förminska hans känslor på det sättet. Det är inte rätt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 17:12:17 följande:
    Han kommer inte be om ursäkt för sitt tjat, för han tycker säkert inte att han tjatar.
     .

Jaha, du skrev *DU*

Inte att han behöver be om ursäkt.
  • Anonym (T)

Hade jag haft en förälder som burit sig åt som du skulle jag också valt bort denne ur mitt liv. Att du inte inser vad du gjort är ju direkt skrämmande.

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:36:45 följande:
    Så du tror att han aldrig någonsin kommer glömma? Han är snart 30 år och jag tycker att det är konstigt av en tjugoåttaåring att prata om hur han har haft det som barn. Bl.a blivit misshandlad och hans leksaker som gavs bort.

Dessutom har han som sagt polisanmält sin egna storebror. Hur kan man polisanmäla sin egna bror? Jag försökte få honom att dra tillbaks polisanmälan, men han vägrade.

Han har också pratat med mig om att jag inte är en bra mamma. T.ex försökte han begå självmord som nittonåring. Han hade gjort ett adjö-brev på Facebook och polisen hittade honom. Han blev skjutsad till psykiatrin, just där min väninna jobbar. Jag besökte honom flera gånger för att få honom gå med på att skriva ut sig. Slutligen gav han med sig och följde med mig.

Det är också någonting som han kan dra upp, när jag pratar med honom. Han säger att jag gjorde det för min egna skull, för att jag har svårt med skam och tål inte stressiga situationer. Han säger: ''Du ville bara att jag skulle komma bort ifrån psykiatrin för att du inte ville att din kompis skulle se mig vara sjuk på psyket och få hjälp.''.  Så han säger massa saker om mig och konfronterar och vill argumentera. Men han måste glömma det förflutna, tycker jag!

Jag vill ha kontakt med min son, för att han är min son. Jag tycker det är konstigt av myndigheten att inte ge mig rätten att veta var han är någonstans, trots att han har skyddad identitet. Det är ju min son! Men ingen förstår mig!

Är du seriös??? Jag kan tala om för dig att jag också gjorde så mot min mamma! Jag frågade varför hon gjorde som hon gjorde för att jag ville ha ett svar! Jag slutade bara så småningom, för min egen skull. Och jag flyttade 130 mil bort ifrån henne, för att slippa henne. Lite kontakt hölls bara för barnbarnens skull. 

Du tror du kan manipulera din son till att glömma vad han har varit med om? Det kommer aldrig att fungera. Och OM det ändå skulle lyckas så skulle det vara förödande för honom. Vill du göra något bra i allt elände som du har skapat: Var ärlig mot honom, erkänn vad du har gjort och säg att du ångrar det djupt. Först då kan han kanske gå vidare. Och gör inte samma sak med dem andra barnen! Och lägg dig inte i i deras liv! 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 17:12:17 följande:
    Precis, han behöver komma över. Innan han flyttade hemifrån, så brukade han dra upp om hur jag gick i in i hans rum och ''snodde'' hans grejer och gav bort. Men han kommer inte över det. Han kommer inte be om ursäkt för sitt tjat, för han tycker säkert inte att han tjatar.
     .

Min äldsta son har ju inte blivit som L. Det är bara L som blivit såhär. X är annorlunda. X sitter med mig i vardagsrummet och kollar på TV och får mig att skratta och är social.

Så jag vet ju att om L bara valde att vara social med oss, skulle han må bra. Men han förstod inte det. Han var bara inne i sitt rum och pratade inte med oss. Han sa ingenting. Det gick inte ens att prata med honom.

X = Äldsta sonen.

Tyvärr, jag är rädd att det är X som kommer att må sämst så småningom. Du har verkligen ingen självinsikt. 
  • Anonym (Q)

Du ställer fel frågor. Jag önskar förstås att din son ska kunna kunna gå vidare med sitt liv och hitta ett sätt att må bra i framtiden trots sin barndom, men den stora frågan för dig är snarare: Hur ska du få dig själv att förstå, ta ansvar för och, så småningom, kanske även förlåta dig själv för ditt föräldraskap?

Hjälp din son just nu genom att respektera hans val och hjälp honom att skydda sig själv från sin bror genom att ta avstånd från er.

Det låter som om du och din familj har gått igenom en svår tid. Jag hoppas att allas er framtid är ljusare och lättare, även om den är var för sig.

• Aniiee

På allvar, r/insaneparents.....

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!