• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Anonym (Gea)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 08:16:36 följande:
    Det hände för jättelänge sedan. Jag slog inte mina barn när de blev stora. Min äldsta son slog istället L i tonåren. Hur kan jag vara ansvarig för X handlingar. Det är inte så att jag sa till X ''Gå och slå L''. Hur skall jag förhindra två stora pojkar i tonåren?
    Det spelar ingen roll hur länge sedan det är, försök förstå det.

hur du skulle förhindra storebror från att misshandla lillebror? ja du kunde kontaktat socialtjänsten om du inte kunde hantera detta själv. Något du borde gjort redan innan du slog dina barn själv för första gången.
    Att du slagit honom går aldrig att förlåta. Det kommer han aldrig glömma.
    Kan du verkligen inte få in u huvudet att man inte känner ett behov av att träffa den person som misshandlat en under uppväxten och behandlat en som skit?
  • Lucius Vorenus

Du kommer aldrig mer att ha kontakt med L. Vilket är det bästa fö alla inblandad.

Sök samtalsstöd och arbeta med din narcissistiska personlighetsstörning.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 08:03:54 följande:
    Jag är 58 år.

Jobbat som lokalvårdare i största delen av mitt vuxna liv och för 5 år sedan, började jag jobba inom hemtjänsten.

Jag har dubbla jobb och mitt barn har det skönt, med försörjning m.m. Något som L också fick ta del av medan han bodde här och får ta del av, om han kommer tillbaks.

Jag lever inget liv, där jag tvingar barnen jobba och försörja mig. Jag har aldrig tvingat barnen att laga mat eller städa m.m. Allt har jag skött och fortsätter sköta.
    Har x något jobb eller försörjer du honom?
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2022-03-12 02:01:51 följande:

Tråden är för att hjälpa TS, det är så känsliga rummet funkar. Jag utgår ifrån vad hon ber om hjälp med.

Anonym (M) skrev 2022-03-12 03:04:29 följande:
    Jag berättar hur jag tolkar hur forumet ska användas. Tolkar du reglerna på något annat vis eller struntar i reglerna bryr jag mig inte om. Har jag inget som jag vill tillföra frågeställningen så svarar jag inte i tråden om våldtäktsmannen.

Ja och ett sätt att hjälpa denna TS är att få henne att komma till insikt att hon har sig själv att skylla för att sonen inte vill ha kontrakt med henne och få henne att respektera sin sons önskan.

Men det kanske är svårt för dig att förstå att det är också en hjälpa till en TS?

TS son har dessutom skyddat boende. Det verkar du ju strunta i och föreslår att TS skall försöka skaka fram vad han bor via sonens vänner. Du är ju direkt respektlös mot offret, TS son.
    Du sitter ju och direkt uppmuntra TS via det förslaget att TS skall vara respektlöst mot sin son.

OM TS, yngsta son vill ändra sig, och ta tillbaka TS i sitt liv,, så skall han ju självklart få göra detta, men det skall uteslutande ske på sonens villkor och när han är redo iså fall. Inte för att TS har blivit uppmuntrad att försöka få fram adressen och  kontakta honom. Utan TS skall snällt vänta och OM hon blir kontaktad så skall hon bevisa för sin son att hon har kommit till insikt att hon har svikit honom grovt, mycket grovt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Herregud) skrev 2022-03-13 08:29:49 följande:
    Har x något jobb eller försörjer du honom?
    Han kan ibland ha jobb och ibland inte ha jobb. Det kommer och går, kan man säga. Jag försörjer det mesta. Jag har dubbla jobb och lagar mat m.m.
  • EnAnonumius
    Det hände för jättelänge sedan. Jag slog inte mina barn när de blev stora. Min äldsta son slog istället L i tonåren. Hur kan jag vara ansvarig för X handlingar. Det är inte så att jag sa till X ''Gå och slå L''. Hur skall jag förhindra två stora pojkar i tonåren?
    Fler dåliga förklaringar? Det hör inte hit hur längesedan det var. Du har svikit dina barn på ett av de värsta sätten man kan göra.

Det är ditt jobb att förhindra, man står inte och passivt tittar på,när den ena brodern misshandlar den andre brodern. Och att bli utsatt för misshandel av sina familjemedlemmar är faktiskt inte okey och skall aldrig sopas under mattan, så som du vill göra.

Att du var ensamstående mamma är bara kassa rättfärdiganden, från din sida för att få slå.

Hoppas att Ls vänner aldrig hjälper dig att hitta L, och att du aldrig får tillbaka din son i ditt liv. Det är ett bra och rättfärdigt straff för hur du har behandlat dina barn i synnerhet L. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Wtf)

Du säger att du inte kunde förhindra att X slog L? Varför tror du att han slog sin lillebror? Är väl ganska uppenbart att hans reaktion på att ha misshandlats som liten och svag av någon mycket starkare (du) är att ge sig på någon som är mindre och svagare än han själv?
    Tycker så otroligt synd om båda barnen, att ingen såg och att inga myndigheter tog ut barnen ur det där hemmet. Och nej, att ?hålla dig sällskap? är inget mått på hur någon mår och vilka trauman han bär med sig. Det är varken X eller Ls uppgift att ?hålla dig sällskap och göra dig glad?, det är deras uppgift att leva sina egna liv. 

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-13 08:43:48 följande:
    Han kan ibland ha jobb och ibland inte ha jobb. Det kommer och går, kan man säga. Jag försörjer det mesta. Jag har dubbla jobb och lagar mat m.m.
    Och du tycker att L ska komma tillbaka och hänga dej i kjolarna han också? Har du jobb genom Samhall?
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Herregud) skrev 2022-03-13 08:54:01 följande:
    Och du tycker att L ska komma tillbaka och hänga dej i kjolarna han också? Har du jobb genom Samhall?
    Tack. Har själv velat ställa den frågan. Det är något som inte är som det ska här.
  • Anonym (Mamma 2)
    Det är ännu värre att slå barnen när de är små. Att du var ensamstående är ingen ursäkt. Hur förklarar du att det finns så många ensamstående mammor som inte slår sina barn? Vad är skillnaden mellan dem och dig?

Självklart är det ditt ansvar som förälder att skydda ditt barn från våld, även om våldet kommer från en familjemedlem. Du hade kunnat polisanmäla X, men du verkar ju ha den märkliga uppfattningen att man aldrig polisanmäler en familjemedlem, oavsett vad hen har gjort. Du hade också kunnat anmäla till soc, som någon annan skrev, men det tycker du väl är lika illa. Alla hemskheter, våld, misshandel och övergrepp håller man inom familjen, verkar du tycka. Synd, förresten, att ingen anmälde DIG till soc och polisen när dina barn var små. Då kanske de hade blivit omplacerade och fått kärlek och trygghet. Den ena hade kanske sluppit bli självmordsbenägen i vuxen ålder och den andra hade kanske sluppit bli våldsam, som du.
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!