• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 21:59:41 följande:

1) Jag minns inte min senaste slag.

2) Jag steppade upp 500%. Jag gjorde väldigt mycket slitsamt arbete!

3) Jag saboterade anknytningsprocessen, men ändå vill den äldsta sonen ha kontakt? Min äldsta son är social med mig och vi har en god anknytning tillsammans. Min yngsta vart svår i tonåren. Om jag gjorde något fel, varför vart min äldsta fäst i mig men den yngsta annorlunda?

4) Min äldsta klarar sig. Han är social med mig. Han är frisk.

Elin pelin skrev 2022-03-15 21:43:40 följande:

1) Det verkar som du vill att sonen ska vara någon han inte är
    2) du verkar ju inte gjort mycket för att han ska må bra...
     villkorslös kärlek! 

1) När han var ett barn. Var han annorlunda. Han tyckte om djur och brukade ta hem insekter. Han tyckte om naturen. Han var alltid glad och gullig. Tackade för maten och gillade att sitta vid matbordet och äta. Tyckte om det jag lagade och var positiv och allmänt glad lite kille.

När Jurassic Park gick på TV, så var han så glad över det och ville absolut inte missa filmen/filmerna! Om han var på väg hem ifrån skolan och han såg mig ute på gatan, så kunde han vinka glatt åt mig eller komma springandes. Han var en helt annan person som barn. Och det är det jag menar, om han glömmer allt, så kan han bli tillbaks det som han var förut. Så jag är inte en person som vill att han skall vara någon han inte är. Jag vill ha tillbaks L i fysisk form och även hur han var som barn. Han bara ändrades helt, ungefär vid tolv års åldern.

Jag saknar min L.

Jag befinner mig visst i en sårbar situation, för jag är så ledsen över att han har förändras så mycket. I tonåren vart han bara så otroligt kall, sa ingenting och bara var mest i sitt rum. Han höll sig bara borta ifrån familjen.

Jag gav min son massor av kärlek. Gosade med honom och allt. Han och jag kollade på TV när han var barn. Då hade vi något som vi kallade för ''mystäcke''. Det var en filt och ''mystäcke'' var ett namn, som han själv kom på. Han var så gullig och kärleksfull till allt! Han var så positiv och glad!

Jag saknar honom så mycket!

Men snälla... Ett barn gör väl inget annat än ser upp till sin förälder, ?är snäll och gullig? när den är liten. När barnet sedan växer upp och blir större  får den egna åsikter om vad som är rätt och fel. Man ser verkligheten på ett helt annat sätt. 

Min mamma påpekar också hela tiden att hon varit sååå duktig som städat lagat mat osv. Hon som suttit i knät på andra kilkar, raggar på den, pussat på dem på samma fest när pappa var med. Eller när hon slängde glas i golvet på fyllan och skrek hur mycket som helst. Eller nu när pappa är på äldreboende för han är sjuk och det hon gör är raggar killar på nätet bakom hans rygg och köpte upp sina pengar, för att sedan vilja ha pappas pengar. Ljuger mig och pappa rätt upp i ansiktet om allt hon gjort och gör. När jag sedan skällt på henne har hon slutat höra av sig. Det är över en månad sedan nu. Hon är med vänner, festar och har kul. Mina leksaker har också slängts för övrigt. 

Jadu. Vad ska man säga. Blir bara så trött?.

• Anonym (Kfkf)

Det jag menar är bara? vad håller du på med?

• Anonym (Kfkf)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:10:33 följande:
    Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

Hoppas ärligt talat att du bara trollar med din tråd. Hur ska man någonsin kunna bara ta något sådant som att leksakerna slängts och att man blivit misshandlad som barn. Ett förlåt spelar ingen roll om man inte menar det. tänk på det.
  • Anonym (.....)

3) Jag saboterade anknytningsprocessen, men ändå vill den äldsta sonen ha kontakt? Min äldsta son är social med mig och vi har en god anknytning tillsammans. Min yngsta vart svår i tonåren. Om jag gjorde något fel, varför vart min äldsta fäst i mig men den yngsta annorlunda?

4) Min äldsta klarar sig. Han är social med mig. Han är frisk.

Elin pelin skrev 2022-03-15 21:43:40 följande:

1) Det verkar som du vill att sonen ska vara någon han inte är
    2) du verkar ju inte gjort mycket för att han ska må bra...
     villkorslös kärlek! 

1) När han var ett barn. Var han annorlunda. Han tyckte om djur och brukade ta hem insekter. Han tyckte om naturen. Han var alltid glad och gullig. Tackade för maten och gillade att sitta vid matbordet och äta. Tyckte om det jag lagade och var positiv och allmänt glad lite kille.

När Jurassic Park gick på TV, så var han så glad över det och ville absolut inte missa filmen/filmerna! Om han var på väg hem ifrån skolan och han såg mig ute på gatan, så kunde han vinka glatt åt mig eller komma springandes. Han var en helt annan person som barn. Och det är det jag menar, om han glömmer allt, så kan han bli tillbaks det som han var förut. Så jag är inte en person som vill att han skall vara någon han inte är. Jag vill ha tillbaks L i fysisk form och även hur han var som barn. Han bara ändrades helt, ungefär vid tolv års åldern.

Jag saknar min L.

Jag befinner mig visst i en sårbar situation, för jag är så ledsen över att han har förändras så mycket. I tonåren vart han bara så otroligt kall, sa ingenting och bara var mest i sitt rum. Han höll sig bara borta ifrån familjen.

Jag gav min son massor av kärlek. Gosade med honom och allt. Han och jag kollade på TV när han var barn. Då hade vi något som vi kallade för ''mystäcke''. Det var en filt och ''mystäcke'' var ett namn, som han själv kom på. Han var så gullig och kärleksfull till allt! Han var så positiv och glad!

Jag saknar honom så mycket!

Detta var det första inlägget från dig som faktiskt påvisat någon slags kärlek från din sida, ist för att bara handla om att sonen ska glömma.
    Skönt att det fanns ljusglimtar från hans barndom..
  • Anonym (.....)

Eftersom du misshandlade barnen så steppade du inte upp till 500%.
    Det var inte det jag menade med att steppa upp, utan steppa upp när barnen saknar en förälder är att ge dem allt * 2.
    Det innefattar givetvis 0 våld hemma. Det var det jag menade. 

Det du gjorde var olagligt och du hade kunnat blivit av med bägge redan när de var små.
    Du vekar inte heller ha insett att du bröt mot lagen? Du hade kunnat blivit både dömd och av med barnen, om någon anmält dig. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.....) skrev 2022-03-15 22:10:20 följande:
    Detta var det första inlägget från dig som faktiskt påvisat någon slags kärlek från din sida,
    Skönt att det fanns ljusglimtar från hans barndom..

Förstår du nu att jag visst var en kärleksfull mor?

Förstår du också att jag vill att han skall glömma det som varit. För då kan han komma tillbaks till familjen. Jag vill ha den gulliga sonen tillbaks!

Anonym (.....) skrev 2022-03-15 22:18:45 följande:
    .

Jag blir anmäld och soc blir inblandad och tvingar bort barnen. Jag tror att barnen hade blivit traumatiserade!
  • Anonym (Mamma 2)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 20:06:57 följande:

Om han väljer att inte glömma, så kommer han fortsätta må dåligt. Om ha väljer att glömma det som har varit och agerar som vilken människa som helst och umgås med sin familj. Så mår han bättre. Det gör alla. Min äldsta son mår bra. Annars hade vi inte umgåtts, pratat med varandra m.m. Ni tycker att han inte frisk som kommer hem till mig och umgås.

Anonym (Mamma 2) skrev 2022-03-13 22:44:06 följande:
    En fråga: ångrar du att du har misshandlat dina barn? Känner du skuldkänslor?

Jag var i en jättestor stress. Jag har sagt detta förut. Det var svårt för min sits. Om jag får en chans, så slår jag inte mina söner igen.
    Det var inte svar på min fråga. Du fortsätter bara att ursäkta misshandeln med att du hade det jobbigt. Min fråga var: känner du ånger och skuld över misshandeln?
  • Wolfie13

Du måste ju veta ungefär hur länge du slog dem? Som tonåringar, när de blivit  vuxna?
    Har du ens slutat slå..?

Var det med tillhyggen eller smisk? Ju grövre våld, desto värre förstås...
    Men själva kränkningen/sveket kan sitta i en livstid oavsett. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 22:22:57 följande:

Nej, du var ingen kärleksfull mor, ingen här anser det efter vad du berättat och hur du hanterat det senare. 
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 22:22:57 följande:

Förstår du också att jag vill att han skall glömma det som varit. För då kan han komma tillbaks till familjen. Jag vill ha den gulliga sonen tillbaks!

Anonym (.....) skrev 2022-03-15 22:18:45 följande:
    .

Jag blir anmäld och soc blir inblandad och tvingar bort barnen. Jag tror att barnen hade blivit traumatiserade!
     Nej det var du inte . Då slår man inte sina barn.
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!