• Anonym (Mamma)

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Min son som är snart 30 år verkar fortfarande leva i det förflutna. Jag har frågat honom när han hade tänkt glömma det som varit och försöka leva det nuet. Men det är inget som är intressant för honom.

Det har snart gått 4 år sedan min son flyttade hemifrån via socialen. Min sons vänner har också varit här och hämtat grejer. För halvår sedan träffade jag min son för första gången på länge och då hämtade han själv fler saker som tillhörde honom. Han har skyddad identitet och vill varken ha med min eller med min  äldsta son att göra.

Sist jag träffade honom, så sa han saker som han har  bekräftat förut att han är upprörd över. Bland annat sa han att jag inte har någon respekt för någon annan människa och att jag gav bort hans leksaker när han var barn. Även tycker han inte heller om att ha blivit misshandlad som barn. Det var saker som hände när han var barn och jag undrar när det är dags att han glömmer bort allting och går vidare. Hur skall jag få honom att förstå att det som har varit, har varit och han kan i alla fall ha kontakt med mig?

Min äldsta son kan bli jättearg och min son innan han flyttade hemifrån, valde att stänga in sig i sitt rum när min äldsta son var på besök. Min yngsta son har till och med anmält min äldsta son. Så min son har egentligen tendens till att göra polisanmälningar m.m. Han verkar helt enkelt inte ha något intresse för någonting inom familjen. Han sa ingenting och gjorde knappt någonting. Plötsligt har han avslutat kontakten och till och med införskaffat skyddad identitet. Han är snart 30 år! Men förstår inte saken om att polisanmäla sin egna bror.  Han förstår inte alls at man skall glömma det som har varit. När jag pratade med honom sist, så är han fortfarande förtvivlad av att jag gav bort hans leksaker och misshandlade honom. Jag sa: ''Förlåt''. Men han är inte intresserad. Det enda alternativet är ju att han glömmer allt. Mne hur skall jag få honom att glömma och gå vidare? Har någon här samma erfarenhet med sitt vuxna barn, som envisas och inte har något intresse för kontakt med familjen och löst problematiken, så vuxna barnet börjat ha kontakt och så?

• Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
  • Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-13 14:25:15 följande:
    Förklara sakligt och rationellt på vilket sätt man hjälper någon genom att uppmuntra denne att vara direkt respektlös mot en annan person?

Just det när du uppmuntrade TS så hade du inte den informationen du heller om huruvida TS har kontaktförbud eller inte,.
    Ändå väljer du att uppmuntra TS att vara respektlös mot sin son och försöka få fram hans adress och kontakta honom.

Att få ett skyddad boende här i Sverige är faktiskt inte så lätt som många tror. 
    Hon ville ha hjälp med hur hon kunde få in sonen i sitt liv och jag gav ett förslag som kanske hade bitit på mig om jag var sonen. Och så länge hon inte gör något olagligt så kan hon försöka. Han kommer inte ändra sig om hon inte visar en förändring tänker jag. Sen vet jag inte varifrån du får att han bor på skyddat boende. Skyddad identitet är vad jag läste. Och i vilket fall har jag inte skrivit att hon ska försöka söka upp honom där hon bor, utan isåfall meddela sig på annat sätt. Men hon verkar inte vilja ändra sig eller be om förlåtelse så mitt förslag blir ändå inte aktuellt.
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2022-03-13 14:33:08 följande:
    Skyddade uppgifter är väl så svårt, kontaktförbud är än svårare. Om ts hade blivit förbjuden att kontakta sonen, då hade det varit riktigt illa.
    Och man får kontakta personer med skyddade uppgifter. Hade jag haft skyddade uppgifter hoppas jag verkligen inte det avskräcker människor från att skicka ett brev om de vill mig något.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2022-03-13 14:50:24 följande:
    Och man får kontakta personer med skyddade uppgifter. Hade jag haft skyddade uppgifter hoppas jag verkligen inte det avskräcker människor från att skicka ett brev om de vill mig något.
    Om mam har skyddade uppgifter/skyddad identitetet så ska INTE folk kunna skicka brev eller kontakta personen. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2022-03-13 14:57:03 följande:
    Om mam har skyddade uppgifter/skyddad identitetet så ska INTE folk kunna skicka brev eller kontakta personen. 
    Jo, men inte till den vanliga adressen.
  • Anonym (Jag vet inte om jag vill ge dig tips :()

Du verkar vara rätt otrevlig TS, och din son gör rätt som tar avstånd. Så jag vet inte om jag vill ge dig tips. Men eftersom jag är en vänlig människa och du verkar vilja laga kontakten så ger jag motvilligt ett.

Vänta tills sonen får en flickvän (eller pojkvän) och deras relation blir seriös, då försöker du bli vän med din sons flickvän och få henne att gilla dig, så kan hon kanske få din son till att vilja ha kontakt igen. För varken du eller din andra son kan nog lösa detta direkt med din son, utan det måste gå igenom någon annan, någon han älskar och litar på. 

Ofta fungerar vårt psyke så, att om det skurit sig med någon, och någon annan som vi litar på och älskar kan argumentera för den personen det skurit sig med så blir det lättare att förlåta. Hade jag vart psykolog istället för psykstörd hade jag kunnat förklara den processen bättre, men från mig får du nöja dig med "det funkar ofta så helt enkelt".

Så du får vänta och gå igenom framtida partner.

• EpicF
    Anonym (Jag vet inte om jag vill ge dig tips :() skrev 2022-03-13 15:08:38 följande:

Vänta tills sonen får en flickvän (eller pojkvän) och deras relation blir seriös, då försöker du bli vän med din sons flickvän och få henne att gilla dig, så kan hon kanske få din son till att vilja ha kontakt igen. För varken du eller din andra son kan nog lösa detta direkt med din son, utan det måste gå igenom någon annan, någon han älskar och litar på. 

Lite stalkar varning... 

Nej, ts ska inte pröva art bli vänner med sonens blivande partner! Hennes son vill inte ha kontakt med henne och de får hon helt enkelt acceptera.
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2022-03-13 14:48:27 följande:
    Hon ville ha hjälp med hur hon kunde få in sonen i sitt liv och jag gav ett förslag som kanske hade bitit på mig om jag var sonen. Och så länge hon inte gör något olagligt så kan hon försöka. Han kommer inte ändra sig om hon inte visar en förändring tänker jag. Sen vet jag inte varifrån du får att han bor på skyddat boende. Skyddad identitet är vad jag läste. Och i vilket fall har jag inte skrivit att hon ska försöka söka upp honom där hon bor, utan isåfall meddela sig på annat sätt. Men hon verkar inte vilja ändra sig eller be om förlåtelse så mitt förslag blir ändå inte aktuellt.
    Ja du har rätt råkade skriva fel där. Det skall vara skyddad identitet. Så byt ut boende mot identitet, fast resten står kvar som det är skrivet.

Tänk EFTER nu lite grann. Varför man får skyddad identitet här i Sverige eller i något annat land (för all den del). Det är som jag skrev.,. Det vill mycket till innan man får skyddad identitet här i Sverige.

Så det är helt okey att vara direkt respektlös och strunta i sin sons önskan bara för att det eventuellt inte är "olagligt" att försöka kontakta någon som har skyddad identitet genom olika "kanaler"?

Du vet ju inte vad sonen vill, så du kan ju knappast utgå från dig själv om "du hade varit sonen" för att veta vad som eventuellt skulle bita på sonen, bara för att det skulle kunnat bita på dig isåfall.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Wtf)

Men fh, låt sonen vara ifred. Han har gjort allt i sin makt att efter en uppväxt från helvetet, göra sig fri från sin bror och mamma. Snälla uppmuntra inte TS att ta kontakt.

TS: L vet var han hittar dig. Om han vill ta kontakt kommer han göra det. Tills dess måste du respektera hans önskan att bli lämnad ifred. Ett råd vore kanske att ta kontakt med en psykolog via remiss från vc och prata om det som hänt. 

• Anonym (M)
    EnAnonumius skrev 2022-03-13 18:14:16 följande:
    Ja du har rätt råkade skriva fel där. Det skall vara skyddad identitet. Så byt ut boende mot identitet, fast resten står kvar som det är skrivet.

Tänk EFTER nu lite grann. Varför man får skyddad identitet här i Sverige eller i något annat land (för all den del). Det är som jag skrev.,. Det vill mycket till innan man får skyddad identitet här i Sverige.

Så det är helt okey att vara direkt respektlös och strunta i sin sons önskan bara för att det eventuellt inte är "olagligt" att försöka kontakta någon som har skyddad identitet genom olika "kanaler"?

Du vet ju inte vad sonen vill, så du kan ju knappast utgå från dig själv om "du hade varit sonen" för att veta vad som eventuellt skulle bita på sonen, bara för att det skulle kunnat bita på dig isåfall.
    Att man har skyddad identitet innebär inte att man aldrig ska få bli kontaktad. Det är inte syftet. Om det var syftet så skulle det inte gå att kontakta personen. 

Nej jag vet inte om sonen vill ha en ångrande mamma som ber om ursäkt på sina bara knän, jag försökte hitta en möjlig ingång för TS och vi kan ju inte veta hur han skulle reagera på det jag föreslog om inte TS provar. Men då måste hon ändra sig. Som hon hittills har bemött sonen och problematiken fungerar ju inte. Men jag tror inte du behöver vara orolig för att hon ska följa mitt förslag, som du ser så verkar TS mest vara intresserad av att publicera inlägg efter inlägg där hon uppvisar samma inställning som till synes mycket oroande och förfasande för de som läser.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2022-03-13 18:32:07 följande:
     TS mest vara intresserad av att publicera inlägg
    Det beror på att jag inte fått ordentliga tips, hur jag skall få honom att glömma och gå vidare. Vad var det du skrev nu igen? För något reagerade jag i alla fall i ditt stycke, som gjorde att jag kände att det inte kommer hjälpa.
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!