Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!
Det är väl rätt naturligt att man inte kan glömma att man blivit misshandlad som barn och att man inte vill ha kontakt med sin familj efter en sådan sak!
Det är väl rätt naturligt att man inte kan glömma att man blivit misshandlad som barn och att man inte vill ha kontakt med sin familj efter en sådan sak!
Min äldsta son har ju inte blivit som L. Det är bara L som blivit såhär. X är annorlunda. X sitter med mig i vardagsrummet och kollar på TV och får mig att skratta och är social.
Så jag vet ju att om L bara valde att vara social med oss, skulle han må bra. Men han förstod inte det. Han var bara inne i sitt rum och pratade inte med oss. Han sa ingenting. Det gick inte ens att prata med honom.
X = Äldsta sonen.
1) Det hände för länge sedan.
2) Jag skrev inte ut honom från socialen, det var ifrån psykiatrin.
3) Oavsett om man skrivit på att man har tystnadsplikt eller inte, så pratar folk säkert med varandra i alla fall. Om min väninna såg min son, så skulle allt bara bli ett missförstådd och sedan skulle ett rykte sprida sig. Det ville inte jag. Men jag vet att min son skulle må bra, om han bara är social med oss.
Det är det som är ett av många av hans problem. Han säger ingenting och gör ingenting. Han satt mest inne på sitt rum och gick ibland ut. Jag vet ingenting om vilka vänner han har.
Allt som hände, var som så att jag fick telefonsamtal och hans kompisar pratade om att hämta L:s saker. Jag accepterade det, i tron om att L skulle också komma, men det kom bara hans kompisar. Jag vill träffa L, jag är hans mamma, sa jag och hans kompisar bekräftade mig: ''Även om du är hans mamma, så är L en vuxen människa och tar egna beslut''.
Det var inte mer än så i princip och hans kompisar tog hans grejer och försvann. Jag vet ingenting om hans kompisar, mer än att de verkar vara dubbelt så gammal som han själv.
Min son är snart 30 och hans kompisar såg ut att vara 45-50 år.
Ts, vilken typ av diagnos har du? Jag är genuint intresserad av ditt svar.
Jag har ingen diagnos.
Vänta tills sonen får en flickvän (eller pojkvän) och deras relation blir seriös, då försöker du bli vän med din sons flickvän och få henne att gilla dig, så kan hon kanske få din son till att vilja ha kontakt igen. För varken du eller din andra son kan nog lösa detta direkt med din son, utan det måste gå igenom någon annan, någon han älskar och litar på.
Anonym (M): skyddad identitet får man för att man utsätts för exempel allvarliga hot och då ska man inte kunna bli kontaktat eftersom ens identitet och där man bor är skyddad, dvs man finns inte i vanliga registerutdrag.