Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!

Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 16:36:45 följande:
    Så du tror att han aldrig någonsin kommer glömma? Han är snart 30 år och jag tycker att det är konstigt av en tjugoåttaåring att prata om hur han har haft det som barn. Bl.a blivit misshandlad och hans leksaker som gavs bort.

Dessutom har han som sagt polisanmält sin egna storebror. Hur kan man polisanmäla sin egna bror? Jag försökte få honom att dra tillbaks polisanmälan, men han vägrade.

Han har också pratat med mig om att jag inte är en bra mamma. T.ex försökte han begå självmord som nittonåring. Han hade gjort ett adjö-brev på Facebook och polisen hittade honom. Han blev skjutsad till psykiatrin, just där min väninna jobbar. Jag besökte honom flera gånger för att få honom gå med på att skriva ut sig. Slutligen gav han med sig och följde med mig.

Det är också någonting som han kan dra upp, när jag pratar med honom. Han säger att jag gjorde det för min egna skull, för att jag har svårt med skam och tål inte stressiga situationer. Han säger: ''Du ville bara att jag skulle komma bort ifrån psykiatrin för att du inte ville att din kompis skulle se mig vara sjuk på psyket och få hjälp.''.  Så han säger massa saker om mig och konfronterar och vill argumentera. Men han måste glömma det förflutna, tycker jag!

Jag vill ha kontakt med min son, för att han är min son. Jag tycker det är konstigt av myndigheten att inte ge mig rätten att veta var han är någonstans, trots att han har skyddad identitet. Det är ju min son! Men ingen förstår mig!

Är du seriös??? Jag kan tala om för dig att jag också gjorde så mot min mamma! Jag frågade varför hon gjorde som hon gjorde för att jag ville ha ett svar! Jag slutade bara så småningom, för min egen skull. Och jag flyttade 130 mil bort ifrån henne, för att slippa henne. Lite kontakt hölls bara för barnbarnens skull. 

Du tror du kan manipulera din son till att glömma vad han har varit med om? Det kommer aldrig att fungera. Och OM det ändå skulle lyckas så skulle det vara förödande för honom. Vill du göra något bra i allt elände som du har skapat: Var ärlig mot honom, erkänn vad du har gjort och säg att du ångrar det djupt. Först då kan han kanske gå vidare. Och gör inte samma sak med dem andra barnen! Och lägg dig inte i i deras liv! 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-11 17:12:17 följande:
    Precis, han behöver komma över. Innan han flyttade hemifrån, så brukade han dra upp om hur jag gick i in i hans rum och ''snodde'' hans grejer och gav bort. Men han kommer inte över det. Han kommer inte be om ursäkt för sitt tjat, för han tycker säkert inte att han tjatar.
    Anonym (Du måste skoja?!) skrev 2022-03-11 16:59:23 följande:
     .

Min äldsta son har ju inte blivit som L. Det är bara L som blivit såhär. X är annorlunda. X sitter med mig i vardagsrummet och kollar på TV och får mig att skratta och är social.

Så jag vet ju att om L bara valde att vara social med oss, skulle han må bra. Men han förstod inte det. Han var bara inne i sitt rum och pratade inte med oss. Han sa ingenting. Det gick inte ens att prata med honom.

X = Äldsta sonen.

Tyvärr, jag är rädd att det är X som kommer att må sämst så småningom. Du har verkligen ingen självinsikt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:11:22 följande:
    Jag mår bra, om jag får tillbaks min son!
    Wolfie13 skrev 2022-03-12 10:10:55 följande:
    Alla människor är olika! Din äldsta son mår ju inte heller bra, du skriver ju om hans humör, att han blir jättearg. Garanterat nåt som kommit från din behandlig av barnen, deras uppväxt i ditt våld. 

Ibland blir barnen som den förälder de fruktat (arga, våldsamma), ibland tar de kraftigt avstånd och lyckas vända sitt liv mot något bättre.

DIn yngsta son verkar varit den som i detta fall ändå insåg han var värd något mer.. 
    Om X (min äldsta son) fruktar mig, varför sitter han då och är social med mig. Han är i alla fall social med mig.

Han kommer att må sämre än lillebror, för att han inte bearbetar sitt trauma alls. Det låter som om du bara bryr dig om att de ska bete sig normalt mot dig och hålla dig sällskap? Du verkar inte tänka på hur de mår och det är illa! Båda mår dåligt, det är säkert. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:48:13 följande:
    Jag var ensamstående med två barn och hade det svårt p.g.a det. Jag tappade kontrollen många gånger. Att vara en mamma är inte lätt. Det var väldigt svårt för mig.
    EpicF skrev 2022-03-12 11:31:04 följande:
    Det spelar ingen roll att du var ensamstående med två barn. Man misshandlar inte sitt bar oavsett. 

Att din äldsta son inte är på samma sätt är för att han tydligen inte blivit utsatt för misshandel av dig.
    Jag slog min äldsta son också. Men han är det ju inget fel på.

Det är DÅ du borde ha lämnade båda barnen till fosterfamilj. Och du har fel, det är definitivt "fel" på din äldste son också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 11:35:44 följande:
    Så om han bearbetar det som har hänt, så försvinner han, om han inte bearbetar, så försvinner han inte?
    Försöker du allvarligt få tipps här hur du kan få sonen att vara kvar hos dig, även om han mår skitdåligt av det??? Du borde verkligen inte ha haft barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-12 12:54:02 följande:
    Varför kommer han må sämre? Det verkar inte alls bli så. Kolla hur den äldste sonen är.
    För att man inte glömmer sånt. Det kommer upp igen, det visar sig på något sätt, olika, men destruktivt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 23:13:48 följande:

Men vad betyder imitationerna. Det har alltid varit en gåta för mig och nu när jag drog upp det, vart jag återigen väldigt nyfiken. Jag vart alltid så stum när jag såg honom sådär.

Det betyder att blev traumatiserad, så klart. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-15 23:39:22 följande:
    Men varför imitera?
    Folk kan göra allt möjligt när de är traumatiserade. Det behöver inte finnas någon anledning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 11:42:31 följande:
    Anonym (gg) skrev 2022-03-17 21:44:31 följande:
    Den äldsta är "the golden child" och den yngsta "the scapegoat".

Jag har inte favoriserat någon i familjen. Faktum är att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om den yngste, om man nu ''måste'' sätta en punkt för OM jag har favoriserat  Min yngste son var full av kärlek. Han älskade mig och sa det ofta. 

Men hur kan det ha blivit missförstod med min favorisering av det äldsta sonen? 
    Min äldsta son ville gärna ha en födelsedagsfest. Jag anordnade det, men det var väldigt jobbigt och jag ville aldrig mer göra något sådant en gång till. Så min yngste son blev aldrig firad.

Min yngsta son blev alltid av med sina leksaker. Men min äldsta sons leksaker blev kvar. Anledningen varför jag pratade med honom, om jag var tvungen att ge bort hans saker. Så frågade jag alltid honom och pratade med honom.

Det beror på att min äldste son blev så arg och okontrollerad. Att jag visste på förhand att han förmodligen skulle bara blev förbannad och sedan ta söder saker i mitt hem.

Därför gavs min yngsta sons leksaker bort, utan att jag sa något till honom. Han fick istället se det på plats hur hans leksaker försvann till sina kusiner och på andra ställen. Det enda han gjorde var att gråta, men det var något som gick över och jag fick inga konsekvenser, så som att han tog mina saker eller tog söder något. Han grät bara och det var enkelt att hantera.

Däremot i äldre dar, vart min äldste son den bäste och favoriten. Det var i tonåren, som jag började tycka om min äldsta son mer och mer. Just för hans sätt att vara emot mig, vara social och trevlig m.m. Men min yngsta son, vart i princip apatiskt och det gick inte att prata med honom överhuvudtaget. Jag försökte hela tiden att få honom att komma och kolla på TV eller bara en allmän umgänge. Men det gick inte alls att ha en kommunikation med honom.

Så det där med favorisering, vart inte förs båda vart äldre. Alltså i tonåren. 14-16.

Varför tar man leksakerna ifrån ett barn??
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 13:01:55 följande:
    sextiotalist skrev 2022-03-18 12:53:26 följande:
    Undrar jag också. 

Normalt att inte kunna släppa det efter X antal år?
    Det är en annan fråga, som vi har diskuterat massor. Det ÄR normalt att inte kunna släppa det, det har vi konstaterat.

Jag undrade vad det skulle vara bra för? Behövde du pengar för att betala räkningar eller vad? 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 13:58:43 följande:
    2) Jag gav bort leksaker för att när jag skulle träffa min släkt, så ville jag inte komma tomhänt.
    Det hade varit bättre att komma tomhänt.

Det är ÄR allvarligt och du kan inte förvänta dig att sonen ska komma tillbaka.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-18 18:08:46 följande:
    Var det inte du som skrev: ''Det där med leksaker behöver sonen släppa''. Någon skrev det i alla fall och då lät det som om att jag visst fick medhåll, just för att som tonåring och vuxen, drar upp det titt som tätt, är lite knasigt. Varför inte bara gå vidare? Ok, han avrt ledsen som barn att hans leksaker gavs bort. Men det kan väl inte vara normalt och klokt att älta runt det som tonåring och vuxen? Sist jag träffade honom i alla fall, så sa han: ''Dy slog mig och gav bort mina leksaker''.
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-18 15:09:36 följande:
     Varför var hans kusiner värda dessa leksaker mer än din son? 

Jag älskade mina barn (såg inte kusinerna som mer värda), men jag tänkte att det känns pinsamt att komma till släkten utan att komma med någonting. Så då fick det bli leksaker. Det är unik gåva. Jag träffade släkten en gång per år. Nästan alla sommar åkte vi dit och leksaker fick kusinerna.

Ja, L såg på medan hans leksaker gavs bort. Men det där har varit väldigt länge sedan!
    Nej, jag skrev verkligen inte det. Och man har inte valet att bara gå vidare. Han KAN INTE gå vidare. 

Och det är ju inte som om det bara var det. Det var säkert en massa andra, liknande saker. Du skrev också att ni aldrig firande hans födelsedag. Också något som kan bidra till att traumatisera ett barn. Också taskigt! Vet du vad? ALLA föräldrar tycker att barnkalas är jobbiga. Men man gör det ändå, för barnets skull. 
Svar på tråden Hur skall jag få min snart 30-åriga son att glömma det förflutna?!