• Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

• Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?
  • Anonym (3)
    Anonym (this) skrev 2021-12-06 12:20:30 följande:

Lite trist(och småäcklig attityd) där du anser att män inte ska få känna sig obekväma över att vissa kvinnor inte kan skyla sig.

Sen är det rejält utdaterat(och löjligt) att använda sig av ursäkten att folk är avundsjuka för att du inte kan hantera kritik.

Bara en egoistisk mamma tror att alla är avundsjuka på hennes bebis, newsflash bebisar föds varje dag och är inte en bedrift utan en produkt av att du och din man har knullat.

Du glömde visst läsa det mesta av mitt inlägg.

Jag har inte egna barn och kommer inte skaffa.

Trots det inser jag att barn behöver äta och att det finns värre saker att störa sig på...
  • Anonym (this)
    Anonym (3) skrev 2021-12-06 12:23:18 följande:
    Du glömde visst läsa det mesta av mitt inlägg.

Jag har inte egna barn och kommer inte skaffa.

Trots det inser jag att barn behöver äta och att det finns värre saker att störa sig på...
    Du själv stör ju dig på att folk ber om visad hänsyn
    De flesta är ju helt ok med att det ammas man ber bara om hänsyn och att man skyler sig lite så vad är problemet? Att visa hänsyn eller att lägga en liten flik över en del av bröstet? Jag kan lova dig att barnet som ammas skiter i om resten av bröstet skyls.

• Anonym (this)
    Anonym (3) skrev 2021-12-06 12:26:51 följande:
    Kan förstå att män från Afghanistan tycker attdet är något att reagera över (på gott eller ont) eftersom de tidigare aldrig skådat en ammande kvinna förr..

Men bor de i Sverige så är det bara attacceptera.
    Otippat att människor som inte kan visa hänsyn också är rasister Kräks
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 11:39:12 följande:

Varför ska kvinnor behöva amma diskret - ursäkta mig? Det är inget skämmigt alls att amma. Tvärtom är det mer skämmigt att smyga med det. Barnet behöver äta - vad är det som ska döljas?

Ömsesidig hänsyn kallas det för.
  • Mrs Moneybags

Det är väl bara att titta bort. Hur svårt kan det vara? Barnet måste ju också äta. Går inte att jämföra med ett toalettbesök, direkt.

Själv ammade jag med en tunn sjal över barnets huvud - för min skull. Men om någon annan tar upp sitt bröst så bryr jag mig verkligen inte. Det är inget som jag inte har sett förut. 

• molly50
    Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:14:26 följande:
    Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

Jag tycker att ammande kvinnor ska kunna amma vart som helst.
    Men man behöver kanske inte slänga fram hela bröstet vid t ex matbordet på restaurangen utan man kan försöka skyla sig litegrann.
    Men sen är det ju inte alla barn som gillar att ha t ex en filt över huvudet när de ammas.
    Då kan man ju istället försöka dra ner tröjan litegrann så att det mesta av bröstet inte syns.
    Så försökte jag alltid göra med mina barn.
    Så länge man inte blottar hela bröstet så behöver man ju inte se mer än lite hud.
    Och klarar man av att se djupa urringningar så klarar man att se lite hud på en ammande kvinnas bröst också.
    Annars får man väl titta bort.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (this) skrev 2021-12-06 11:44:54 följande:

Hoppas du inte har barn då om du låter ditt barn svälta om du tvingas skyla brösten när du ammar ute.

Självklart ska man kunna amma sitt barn, lika självklart är det att man visar hänsyn och skyler sina bröst, man ammar för att ge sitt barn näring inte för en audition för en porrfilm eller Paradise Hotel medverkan

Jag tvingas inte till någonting. Jag har tre söner som jag ammat när de behövt det. Det säger mer om dig. Bröstens enda funktion är faktiskt att föda barn och inte tillfredsställa män. Tror man ska börja jobba med problemet där. Det är ingenting stötande med bröst och framförallt inte amning - precis tvärtom faktiskt. Mammor och deras barn ska kunna röra sig i det offentliga rummet och må bra utan att bli störda. Varför skyler inte du dig själv när du äter? Kanske vi även ska spärra in funktionsnedsatta och äldre också och inte bara mammor med barn? Anser att det är du som bör titta bort och inte hon som ska lägga något tyg över ungen så ungen inte kan andas. Man kanske vill ha ögonkontakt när man ammar osv. Oavsett är det deras ensak hur dem ammar.
  • Anonym (Julia)
    molly50 skrev 2021-12-06 14:01:57 följande:

Jag tycker att ammande kvinnor ska kunna amma vart som helst.

Men man behöver kanske inte slänga fram hela bröstet vid t ex matbordet på restaurangen utan man kan försöka skyla sig litegrann.

Men sen är det ju inte alla barn som gillar att ha t ex en filt över huvudet när de ammas.

Då kan man ju istället försöka dra ner tröjan litegrann så att det mesta av bröstet inte syns.

Så försökte jag alltid göra med mina barn.

Så länge man inte blottar hela bröstet så behöver man ju inte se mer än lite hud.

Och klarar man av att se djupa urringningar så klarar man att se lite hud på en ammande kvinnas bröst också.

Annars får man väl titta bort.

Men varför skyla sig egentligen? Slänga upp bröstet fyller väl ingen funktion för nån? Aldrig sett någon göra så i alla fall. Man bör kunna ha hela bröstet framme så att barnet fritt kan äta utan att störas av massa tyg.
  • Anonym (Julia)
    sextiotalist skrev 2021-12-06 12:49:37 följande:

Ömsesidig hänsyn kallas det för.

Och vad är det för stötande att ett barn äter?
  • Anonym (Julia)
    tramsebamse9998 skrev 2021-12-06 12:02:15 följande:

Du tar själv upp ytterligare ett bevis på störande moment där föräldrar inte visar hänsyn till sin omgivning.

Om ett barn skriker, då gör man ut efter som det stör andra som äter, eller så avstår man från att gå ut och äter hemma istället, det är ingen rättighet att få störa andra människors matro bara för att man själv vill gå ut och äta.

Om man ammar så kan man skyla sig, det går alldeles utmärkt att amma ändå

Problemet är människor som inte fått lära sig visa hänsyn och som skriker högt om sina egna rättigheter utan en tanke på att man även har skyldighet att visa andra hänsyn

De flesta mammor av att amma sina barn utan att visa hela tutten, och en litet fåtal kränkta människor gnäller även om mamman skyler sig - men i båda fallen är det ett fåtal hänsynslösa människor som bara tänker på sig själva och som är socialt handikappade.

Ej nej. Så mamman ska isolera sig i hemmet då så länge hon ammar? Alltså har du själv haft barn och ammat dessa? Ett år per barn ibland? Det är väl inte dem som gnäller hur kränkta dem är - det är ju sådana som ts och vissa andra som faktiskt blir kränkta av att se en kvinna amma sitt barn. Ärligt talat förstår inte vad det är för fel.
Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?