• Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

• Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?
  • Anonym (Lägg av!)
    sextiotalist skrev 2021-12-06 14:29:56 följande:

Nja, bröst har nog ansetts vara sensuella i vår västerländska kultur väldigt länge. Så den biten kan man nog inte arbeta bort.

Och jag hävdar med en åsnas envishet, precis lika mycket som att samhället måste ge utrymme för ammande mödrar, så måste också ammande mödrar också ta hänsyn. 

Nej, det är inte särskilt trevligt att ha en snaskade, mjölkkräksstinkande bebis bredvid sig, hur underbart föräldrarna tycker det är, så delas inte deras glädje med alla i omgivnignen. Ibland är det nödvändigt, men vissa saker ha sin tid. Att gå på en dyr restaurant under den tiden  behöver man inte, man behöver inte heller sätta sig på en lunchrestaurant heller. 

Det kallas för ömsesidig hänsyn och respekt. 

Ver du....under varje kvinnas tröja finns två bröst och faktiskt två bröstvårtor.

Världen vimlar av bröst. Överallt.
  • sextiotalist
    Anonym (Lägg av!) skrev 2021-12-06 15:28:26 följande:
    Ver du....under varje kvinnas tröja finns två bröst och faktiskt två bröstvårtor.

Världen vimlar av bröst. Överallt.
    Det vet jag, jag är kvinna själv. Det var detta att Julia ansåg att bröstan endast är till för att ge barnen mat (vilket man gör under en relativ kort tid under sitt liv). Brösten är en del av sexualitet och upplevs av många män som sensuella. Och vi kvinnor (i varje fall en del) väljer att använda detta attribut att attraherar män med.

Men fortfarande förstår jag inte varför det är så svårt av vissa (långt ifrån alla) att visa hänsyn när man ammar och även välja plats (även för barnets skull) en plats där det inte dräller av folk. Det finns ju faktiskt ett mellanläge mellan att blotta hela sig till att sitta på toaletten och amma.
  • Anonym (123)
    Anonym (3) skrev 2021-12-06 12:20:37 följande:
    Vem som helst kan drabbas av matförgiftning eller maginfluensa och lägga en kraftfull spya var som helst! Ju oftare man äter ute desto större chans att spyan kommer på offentligt matställe

Lite babykräk kommer inte med samma fulla kraft som det gör hos vuxna. Vad jag sett utav babykräk iaf..
    Knappast jämförbart du.
  • Anonym (123)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 14:28:31 följande:
    Ej nej. Så mamman ska isolera sig i hemmet då så länge hon ammar? Alltså har du själv haft barn och ammat dessa? Ett år per barn ibland? Det är väl inte dem som gnäller hur kränkta dem är - det är ju sådana som ts och vissa andra som faktiskt blir kränkta av att se en kvinna amma sitt barn. Ärligt talat förstår inte vad det är för fel.
    Var läser du att någon blivit kränkt?
    Vet du ens vad ordet betyder? (Tveksamt...)
  • molly50
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 14:24:16 följande:
    Men varför skyla sig egentligen? Slänga upp bröstet fyller väl ingen funktion för nån? Aldrig sett någon göra så i alla fall. Man bör kunna ha hela bröstet framme så att barnet fritt kan äta utan att störas av massa tyg.
    Jag har inte heller sett någon slänga fram hela bröstet.
    Men ska man tro en del i trådarna om amning här så verkar det förekomma.
    Och jag kan väl tycka att det inte känns nödvändigt att slänga fram hela bröstet.
    Själv ville jag inte visa mina bröst för andra. Framförallt inte för främmande människor.
    Så jag försökte skyla mig så gott det gick för min egen skull.
    Jag hade dessutom väldigt mycket mjölk så att det kunde börja droppa när jag skulle ta fram bröstet.
    Och det tycker jag inte att andra ska behöva se.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2021-12-06 16:47:24 följande:
    Jag har inte heller sett någon slänga fram hela bröstet.
    Men ska man tro en del i trådarna om amning här så verkar det förekomma.
    Och jag kan väl tycka att det inte känns nödvändigt att slänga fram hela bröstet.
    Själv ville jag inte visa mina bröst för andra. Framförallt inte för främmande människor.
    Så jag försökte skyla mig så gott det gick för min egen skull.
    Jag hade dessutom väldigt mycket mjölk så att det kunde börja droppa när jag skulle ta fram bröstet.
    Och det tycker jag inte att andra ska behöva se.
    Jag har faktiskt sett det några gånger, dels på ett rastställe, men en gång på bussen (då var det dessutom ett större barn som ville ha)
  • Anonym (123)
    sextiotalist skrev 2021-12-06 17:03:18 följande:
    Jag har faktiskt sett det några gånger, dels på ett rastställe, men en gång på bussen (då var det dessutom ett större barn som ville ha)
    Större barn som man faktiskt kan resonera med ska definitivt INTE suga på mammas bröst offentligt.

Har cokså sett det och det är verkligen big nono.

Ge ungen en glass eller något annat att äta och "amma" hemma. (Om det nu ska vara nödvändigt alls.)
  • molly50
    sextiotalist skrev 2021-12-06 17:03:18 följande:
    På ett rastställe må väl vara hänt. Då kan man bara gå och sätta sig någon annanstans.
    På bussen kan det kanske vara lite svårt att byta plats om den är fullsatt.
    Men man kan kanske be någon längst bak att få ta deras plats en stund så att man inte behöver sitta precis bredvid någon annan när man ammar.
    Hur stort var barnet? Det är ju normalt att amma tills åtminstone 1 år. Kanske t om 2.
  • Anonym (Åsa)

Jag kan inte rå för det, men jag tycker att det är osmakligt. Jag skulle förmodligen få kväljningar och i värsta fall kräkas. Inget jag kan rå över. Ska alla på ett matställe ta hänsyn till en mamma som inte kan amma innan hon går till ett offentligt matställe?

• Anonym (Lägg av!)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-06 17:23:31 följande:

Jag kan inte rå för det, men jag tycker att det är osmakligt. Jag skulle förmodligen få kväljningar och i värsta fall kräkas. Inget jag kan rå över. Ska alla på ett matställe ta hänsyn till en mamma som inte kan amma innan hon går till ett offentligt matställe?

Det låter som att du har egna problem och behöver hjälp med det. Hoppas du inte är kvinna då som föder barn. ...

Bäbisen kanske inte var hungrig innan. Vill du tvingas att äta när du inte är hungrig, när någon annan bestämmer?
Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?