• Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

• Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?
  • molly50
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-06 17:23:31 följande:

Jag kan inte rå för det, men jag tycker att det är osmakligt. Jag skulle förmodligen få kväljningar och i värsta fall kräkas. Inget jag kan rå över. Ska alla på ett matställe ta hänsyn till en mamma som inte kan amma innan hon går till ett offentligt matställe?

Är det lika osmakligt om man bara ser lite hud,tycker du?
    I så fall,tycker du det är lika osmakligt med djupa urringningar också?
    Det visar ju ofta mer av bröstet än en ammande kvinna.
    Man kan ha ammat barnet innan man gick,men att barnet blir hungrigt igen.
    Då föredrar jag att mamman ger sitt barn mat framför att ha en skrikande bebis bredvid mig.
  • Mimosa86
    Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:20:24 följande:

Nej men hon kunde ju ammat innan. Eller gått in på toa och amma.Eller ammat innan och fylla på en flaska som man sen ger till barnet?

Hur styr man en bebis matvanor? Jag lovar- knäcker du den nöten så kommer du helgonförklaras av hela världens föräldrar :)

Och gå in på toa för att amma.. Been there done that.. kutade iväg med en asförbannad och hungrig bebis för att inte störa de som åt med allt skrik, valde att inte amma offentligt för att inte störa de som åt så jag gick in på toaletten och gissa vad som hände när min spralliga tjej tog 20-30 min på sig att käka? Köööö utanför och svinförbannade pensionärer som undrade om jag var tappad som ammade på en toalett när det fanns kissenödiga gäster. (Ska tillägga att ungen var ammad innan restaurang besöket som också var anpassad till en tid där det skulle vara få besökare).

Så jag gick gråtande hem. Mitt brott var att jag behövde ge mitt barn mat. Hur nu det kan anses vara så störande.

Och visst, vi föräldrar kan gå i idé i våra hem och hålla oss gömda från allmänheten. Men varför skulle vi? Hur kan en bebis anses så fel att ha med i sociala sammanhang? Vi föräldrar behöver också få frisk luft och träffa andra vuxna och inte bara fylla våra öringens babblarna 24/7. Vi behöver också få existera där ute.
  • Mimosa86
    GretaOkerEka skrev 2021-12-05 11:34:28 följande:

Måste faktiskt ta och säge att jag håller med TS . Ni behöver inte ta fram brösten mitt bland folk vi vill inte se respektera det tack 

Stackare, HMs billboards med julens underklädeskollektion kommer knocka dig helt. Du får inse att du snart inte kommer kunna röra sig utomhus utan att råka se tuttar.

Hur ska du hantera detta? Där syns nämligen mer hud än på en mamma som ammar sitt barn.
  • molly50
    Mimosa86 skrev 2021-12-06 17:43:45 följande:
    Hur styr man en bebis matvanor? Jag lovar- knäcker du den nöten så kommer du helgonförklaras av hela världens föräldrar :)

Och gå in på toa för att amma.. Been there done that.. kutade iväg med en asförbannad och hungrig bebis för att inte störa de som åt med allt skrik, valde att inte amma offentligt för att inte störa de som åt så jag gick in på toaletten och gissa vad som hände när min spralliga tjej tog 20-30 min på sig att käka? Köööö utanför och svinförbannade pensionärer som undrade om jag var tappad som ammade på en toalett när det fanns kissenödiga gäster. (Ska tillägga att ungen var ammad innan restaurang besöket som också var anpassad till en tid där det skulle vara få besökare).

Så jag gick gråtande hem. Mitt brott var att jag behövde ge mitt barn mat. Hur nu det kan anses vara så störande.

Och visst, vi föräldrar kan gå i idé i våra hem och hålla oss gömda från allmänheten. Men varför skulle vi? Hur kan en bebis anses så fel att ha med i sociala sammanhang? Vi föräldrar behöver också få frisk luft och träffa andra vuxna och inte bara fylla våra öringens babblarna 24/7. Vi behöver också få existera där ute.
    Det här med att amma på toa.
    Det är ju inte bara det att det kan bildas kö.
    Det 'r ju ohygieniskt också med en massa bakterier osv.
    Jag undrar hur många andra av de,som tycker att mammor kan amma på toan,som skulle äta sin mat där inne själva.
  • Anonym (123)
    molly50 skrev 2021-12-06 17:54:38 följande:
    Det här med att amma på toa.
    Det är ju inte bara det att det kan bildas kö.
    Det 'r ju ohygieniskt också med en massa bakterier osv.
    Jag undrar hur många andra av de,som tycker att mammor kan amma på toan,som skulle äta sin mat där inne själva.
    En bebis vet inte vad en toa är, har inga äckelkänslor över det. En bebis har bröstet i munnen och vidrör inget annat än sin mamma.

Det är knappast jämförbart med att sitta på toa med en tallrik i knät.

Det bästa är om det finns ett rum för babisskötsel, blöjbyten, amning och allt vad det kan vara.
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 17:59:04 följande:
    En bebis vet inte vad en toa är, har inga äckelkänslor över det. En bebis har bröstet i munnen och vidrör inget annat än sin mamma.

Det är knappast jämförbart med att sitta på toa med en tallrik i knät.

Det bästa är om det finns ett rum för babisskötsel, blöjbyten, amning och allt vad det kan vara.
    Det är ändå inte fräscht.
    Och bakterier kan fastna på mammans hud.

Ja,amningsrum vore ju det bästa. Men det finns ju inte heller på alla ställen.
  • Anonym (123)
    molly50 skrev 2021-12-06 18:02:49 följande:
    Det är ändå inte fräscht.
    Och bakterier kan fastna på mammans hud.

Ja,amningsrum vore ju det bästa. Men det finns ju inte heller på alla ställen.
    För mamman ja, det är absolut ingen fara för barnet. Jag garanterar.

Kolla länken här, jag lägger den här också.

vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp
  • Solarn
    Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:14:26 följande:
    Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

Vänta här nu. Du menar alltså att en bebis ÅT på en restaurang? En människa ÅT vid ett matbord runt andra människor som ÅT?

Herregud, stoppa pressarna!
  • Anonym (Ärthjärna)

Det är fullkomligt absurt att det ens blev en tråd av detta. När samhället är fullt av riktiga bekymmer! Men tydligen är ammande bebisar en styggelse för vissa.

Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?