• Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

• Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?
  • Anonym (Jesssiiiii)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-08 00:50:16 följande:

Men varför dra med spädbarn på en restaurang?

Folk går dit för god mat och avkoppling vilket det sällan blir med småbarn.

Vaddå, hur lätt är det med en bebis..?? Stanna hemma tills barnet kan äta själv, är lugn, och inte skriker.

Nä varför då? Vad är det för restaurang du går på ? Lunchställen eller? Då får du räkna med att spädbarn är där annars får du äta hemma. Går man på kvällen ut å äter är det inte så vanligt med spädbarn sena kvällar. Ja det är inte så lätt att ha små spädbarn när de kissar och bajsar ofta och ska äta hela tiden om folk runtomkring ska störa sig och bli upprörda de är så det är att ha barn och de får finnas lika mycket som alla andra. Håll er hemma om ni inte tål småbarn eller deras mammor. De är naturligt att de ammas och rapar och kräks upp maten. Inte så att spädbarn kaskadkräks rätt ut då är det nog kräksjukan de har. Sen luktar inte spädbarnsbajs nått särskilt luktar typ ingenting för andra runtomkring de känner man bara om man är mamman till barnet för det luktar på ett visst sätt. Håll er hemma om ni inte tål folk eller kan känna sympati. Tror inte mammor byter bajsblöjor på restaurangborden heller skaplig jävla överdrift. Puckon
  • Anonym (Peter)
    sextiotalist skrev 2021-12-08 08:55:17 följande:
    Nutidens? Kvinnor ammade inte offentligt för 50-60 år sedan (förekom säkert, men inte alls som idag)
    Är du säker?
    Jag är född på 70-talet (dock inte 50 än) och jag och mina jämnåriga kompisar ammades fritt. Finns massor av bilder i fotoalbumen, helt odramatiskt.
    Även mamma (född 50) hade jämnåriga som ammades "ute" (även om mormor inte kunde utan fick ge flaska).

Hur som helst, att det blir avdramatiserat att mata barn är väl bra?
  • sextiotalist
    Anonym (Peter) skrev 2021-12-08 11:20:46 följande:
    Är du säker?
    Jag är född på 70-talet (dock inte 50 än) och jag och mina jämnåriga kompisar ammades fritt. Finns massor av bilder i fotoalbumen, helt odramatiskt.
    Även mamma (född 50) hade jämnåriga som ammades "ute" (även om mormor inte kunde utan fick ge flaska).

Hur som helst, att det blir avdramatiserat att mata barn är väl bra?
    Det beror nog på vad man är uppvuxen. Det finns inget foto på när jag eller mina syskon ammades t.ex. Frågade min mamma, hon sa att man aldrig såg ammande mammor ute när jag växte upp. Uppvuxen i Stockholm.
    Jag har inga problem med att man avdramatisera matningen, men däremot så förstår jag inte varför det är så viktigt att göra det bland andra människor som äter (främmande människor). Även bland mina vänner är det frågetecken om detta. Det var självklart att man bad om ett bord lite avskilt, dels för deras skull, men även för andras skull. Dvs det går att lösa, men det bästa sättet att inte lösa det, det är att obstinat kräva "jag har rätt att ge mitt barn mat precis vad jag vill och struntar fullständigt i andra personer"
  • Anonym (Julia)
    Anonym (,) skrev 2021-12-08 09:07:36 följande:

Ja och vem skulle ens kommit på tanken att säga att det var äckligt att mata ett barn för 50-60 år sen? Ingen. Det handlade mer om att kvinnor inte skulle visa hud, och det problemet har vi knappast idag.

Då fick kvinnor snällt stanna hemma. Är det något folk vill tillbaka till alltså? Sjukt.

Exakt. Sjukt att även andra kvinnor hjälper till att upprätthålla detta förtryck.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Hm) skrev 2021-12-07 04:39:47 följande:

Det är då för just för dig inget alternativ att amma offentligt.

Jo då. Det är det för alla kvinnor faktiskt. Det verkar snarare vara så att det inte är ett alternativ för vissa på pappret vuxna människor att gå ut på offentliga ställen då de inte tål att se sina medmänniskor äta.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-07 18:32:58 följande:
    Men vad är det där för snack? Att man inte vill se bara bröst på en restaurang är inte på nåt sätt synonymt med att man glor. En del människor tycker att det är äckligt det bara är ju så.

Varför gå ut på en restaurang med ett spädbarn om det är sånt krångel? Det går ju faktiskt att vänta lite med det.
    Det är det väl visst. Låt bli att stirra på främmande människors kroppsdelar och bete dig som folk så slipper du störa dig.
  • Anonym (Julia)
    sextiotalist skrev 2021-12-06 19:58:44 följande:

Det skrev jag inte.

Du skrev att brösten endast är till för amning och inte sexuell.

Nej. Jag menar det är den enda faktiska FUNKTIONEN brösten har.

Och oavsett andras sexuella preferenser av diverse kroppsdelar går barnets behov av föda före vuxnas sexuella tankar. Det verkar ju även inte vara det enda problemet här i tråden. Vissa äcklas ju också av själva barnet - sättet det äter på osv. Tragiskt. Tråkigt. Så jag antar att om jag ansåg att TS har fula kläder och ser oaptitlig ut när hen äter är det fritt fram för mig att gå fram till denne och ifrågasätta varför hen inte stannar hemma eller väljer att sätta sig vid ett avskilt bord och täcka över sig med en stor filt och be om ursäkt för att sedan ta med sig resten av maten in på toaletten och äta där? Ts kanske äcklar oss andra liksom... kanske man ska sätta sig en våning upp på den finare avdelningen när man ändå betalat för det. Så kan ju smaskande ts sitta nere bland andra klassens medborgare.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-12-07 16:05:38 följande:

Kvinnor som ser någon amma ser det säker inte som sexuellt men att män gör det, det är jag ganska övertygad om.

Klart att män kollar på bröst i vilken skepnad som helst

Oavsett - bör spädbarn behöva anpassa sitt matintag efter detta?
  • Anonym (123)
    Anonym (Jesssiiiii) skrev 2021-12-08 10:53:27 följande:
    Nä varför då? Vad är det för restaurang du går på ? Lunchställen eller? Då får du räkna med att spädbarn är där annars får du äta hemma. Går man på kvällen ut å äter är det inte så vanligt med spädbarn sena kvällar. Ja det är inte så lätt att ha små spädbarn när de kissar och bajsar ofta och ska äta hela tiden om folk runtomkring ska störa sig och bli upprörda de är så det är att ha barn och de får finnas lika mycket som alla andra. Håll er hemma om ni inte tål småbarn eller deras mammor. De är naturligt att de ammas och rapar och kräks upp maten. Inte så att spädbarn kaskadkräks rätt ut då är det nog kräksjukan de har. Sen luktar inte spädbarnsbajs nått särskilt luktar typ ingenting för andra runtomkring de känner man bara om man är mamman till barnet för det luktar på ett visst sätt. Håll er hemma om ni inte tål folk eller kan känna sympati. Tror inte mammor byter bajsblöjor på restaurangborden heller skaplig jävla överdrift. Puckon
    Tycker du att det är ok att byta blöja bland andra som äter på en restaurang?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (123) skrev 2021-12-08 12:05:05 följande:

Tycker du att det är ok att byta blöja bland andra som äter på en restaurang?

Man får typ lust att göra det på ditt bord.
Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?