Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Måste man amma där andra ska äta?

Även när det gäller amning så kan man ta hänsyn till omgivningen, jag har sett mammor amma med hela bröstet framme tvååringar offentligt. 
    De allra flesta fixar att amma på ett diskret och bra sätt. Har man ett barn som kräver hud mot hud när det ska äta, då kanske det inte är läge att ta sig till en bättre restaurant. Eller sätta sig och amma på en lunchrestaurant. Då får man låta barnet få mat först och äta sedan.
    Självklart ska ammande mammor kunna röra sig ute, kunna amma sina barn. Men även de bör ju ta hänsyn till omgivningen, precis som att omgivningen behöver ta hänsyn till ammande föräldrar.

En del föräldrar går in i sin babybubbla, så de glömmer omgivningen. Jodå, jag har även sett föräldrar byta blöja på bordet i en restaurang

• sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 11:39:12 följande:

Varför ska kvinnor behöva amma diskret - ursäkta mig? Det är inget skämmigt alls att amma. Tvärtom är det mer skämmigt att smyga med det. Barnet behöver äta - vad är det som ska döljas?

Ömsesidig hänsyn kallas det för.
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 14:21:51 följande:
    Jag tvingas inte till någonting. Jag har tre söner som jag ammat när de behövt det. Det säger mer om dig. Bröstens enda funktion är faktiskt att föda barn och inte tillfredsställa män. Tror man ska börja jobba med problemet där. Det är ingenting stötande med bröst och framförallt inte amning - precis tvärtom faktiskt. Mammor och deras barn ska kunna röra sig i det offentliga rummet och må bra utan att bli störda. Varför skyler inte du dig själv när du äter? Kanske vi även ska spärra in funktionsnedsatta och äldre också och inte bara mammor med barn? Anser att det är du som bör titta bort och inte hon som ska lägga något tyg över ungen så ungen inte kan andas. Man kanske vill ha ögonkontakt när man ammar osv. Oavsett är det deras ensak hur dem ammar.

Nja, bröst har nog ansetts vara sensuella i vår västerländska kultur väldigt länge. Så den biten kan man nog inte arbeta bort.
    Och jag hävdar med en åsnas envishet, precis lika mycket som att samhället måste ge utrymme för ammande mödrar, så måste också ammande mödrar också ta hänsyn. 
    Nej, det är inte särskilt trevligt att ha en snaskade, mjölkkräksstinkande bebis bredvid sig, hur underbart föräldrarna tycker det är, så delas inte deras glädje med alla i omgivnignen. Ibland är det nödvändigt, men vissa saker ha sin tid. Att gå på en dyr restaurant under den tiden  behöver man inte, man behöver inte heller sätta sig på en lunchrestaurant heller. 
    Det kallas för ömsesidig hänsyn och respekt. 

• sextiotalist
    Anonym (G) skrev 2021-12-06 14:58:11 följande:
    Har du missat att de flesta har amningströjor idag där man inte ens ser bröstet?
    Och detta förändrar vad jag skrev ?
  • sextiotalist
    Anonym (Lägg av!) skrev 2021-12-06 15:28:26 följande:
    Ver du....under varje kvinnas tröja finns två bröst och faktiskt två bröstvårtor.

Världen vimlar av bröst. Överallt.
    Det vet jag, jag är kvinna själv. Det var detta att Julia ansåg att bröstan endast är till för att ge barnen mat (vilket man gör under en relativ kort tid under sitt liv). Brösten är en del av sexualitet och upplevs av många män som sensuella. Och vi kvinnor (i varje fall en del) väljer att använda detta attribut att attraherar män med.

Men fortfarande förstår jag inte varför det är så svårt av vissa (långt ifrån alla) att visa hänsyn när man ammar och även välja plats (även för barnets skull) en plats där det inte dräller av folk. Det finns ju faktiskt ett mellanläge mellan att blotta hela sig till att sitta på toaletten och amma.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2021-12-06 16:47:24 följande:
    Jag har inte heller sett någon slänga fram hela bröstet.
    Men ska man tro en del i trådarna om amning här så verkar det förekomma.
    Och jag kan väl tycka att det inte känns nödvändigt att slänga fram hela bröstet.
    Själv ville jag inte visa mina bröst för andra. Framförallt inte för främmande människor.
    Så jag försökte skyla mig så gott det gick för min egen skull.
    Jag hade dessutom väldigt mycket mjölk så att det kunde börja droppa när jag skulle ta fram bröstet.
    Och det tycker jag inte att andra ska behöva se.
    Jag har faktiskt sett det några gånger, dels på ett rastställe, men en gång på bussen (då var det dessutom ett större barn som ville ha)
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 19:37:26 följande:

Men du menar ju att man då ska anpassa barnets matvanor efter mannens sexualitet? Det är inte mitt problem om någon tittar på mina bröst. Om mitt barn ska äta behöver inte jag täcka över det då det försvårar för barnet att få i sig näringen. Det är svårt nog för dem att få ett bra grepp. Ska den behöva kämpa sig svettig för detta för att någon man annars kan snegla på mig? Barnet har väl ingenting emot folk? Dessutom det inte alltid väldigt mycket folk på restaurang om det nu hade varit ett problem.

Vuxna män bör kunna tygla sin sexualitet - allt annat är brottsligt.

Och också sjukt att gå igång på en amning.

Barnet däremot kan inte styra över att den behöver mat.

Det skrev jag inte.

Du skrev att brösten endast är till för amning och inte sexuell.
  • sextiotalist
    Anonym (Kantarell) skrev 2021-12-07 16:25:04 följande:
    En absolut majoritet ammar inte på restaurang, en absolut minoritet ska nödtvunget visa brösten.

Varför ska en absolut majoritet stanna hemma så en absolut minoritet ska få bete sig på ett sätt som kan uppfattas obehagligt/osmakligt/whatever.
    Exakt, 95% sköter amningen på ett bra sätt. 5% förstör för alla andra ammande mammor
  • sextiotalist
    Anonym (,) skrev 2021-12-08 08:44:29 följande:
    Jag personligen tycker nog att urringningar känns äckligare än nån som matar sitt barn. Ber jag kvinnor i urringning att skyla sig eller stanna hemma? Nej. Jag får väl själv hantera mina äckelkänslor eller stanna hemma om jag inte klarar av det. Ingen annan ska behöva stanna hemma för att just jag blir obekväm.

Hur klarar du ens att vistas i offentligheten? Åka kollektivt, gå på restaurang och gator? Folk luktar illa, smackar när de äter, ser ofräscha ut. Kissar ute, är ohygieniska. För att inte tala om att äta mat som nån annan tillagat. Hur kan du vara säker på att kocken inte tagit i nåt med händerna osv? Att servitrisen inte snöt sig innan hon, utan att tvätta händerna, bar ut din mat?

Jag menar att nutidens människor blivit veka och blir triggade av allt. Det är rätt vekt att äcklas av att någon blir matad.
    Nutidens? Kvinnor ammade inte offentligt för 50-60 år sedan (förekom säkert, men inte alls som idag)
  • sextiotalist
    Anonym (Peter) skrev 2021-12-08 11:20:46 följande:
    Är du säker?
    Jag är född på 70-talet (dock inte 50 än) och jag och mina jämnåriga kompisar ammades fritt. Finns massor av bilder i fotoalbumen, helt odramatiskt.
    Även mamma (född 50) hade jämnåriga som ammades "ute" (även om mormor inte kunde utan fick ge flaska).

Hur som helst, att det blir avdramatiserat att mata barn är väl bra?
    Det beror nog på vad man är uppvuxen. Det finns inget foto på när jag eller mina syskon ammades t.ex. Frågade min mamma, hon sa att man aldrig såg ammande mammor ute när jag växte upp. Uppvuxen i Stockholm.
    Jag har inga problem med att man avdramatisera matningen, men däremot så förstår jag inte varför det är så viktigt att göra det bland andra människor som äter (främmande människor). Även bland mina vänner är det frågetecken om detta. Det var självklart att man bad om ett bord lite avskilt, dels för deras skull, men även för andras skull. Dvs det går att lösa, men det bästa sättet att inte lösa det, det är att obstinat kräva "jag har rätt att ge mitt barn mat precis vad jag vill och struntar fullständigt i andra personer"
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-08 12:22:52 följande:

Ts och vissa andra bla sextiotalist och du uppmuntrar till att ammande mammor och deras spädbarn som ammar ska behandlas som andra klassens medborgare.

Nej. Jag har hela tiden hävdat ömsesidig hänsyn.

Dvs som ammande mamma tar man hänsyn till omgivningen och omgivningen tar hänsyn till den ammande mamman.

95 % av ammande mammor fixar det.

Sedan finns det 5 % som inte gör det
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-08 12:40:15 följande:
    Vart får du dem siffrorna ifrån? Vad är det som är provokativt med att en mamma ammar på det sätt som passar barnets behov bäst? Vissa barn vill inte ha en filt i ansiktet när de äter. Vill du ha det själv?
    Egen erfarenhet. Och lite random. Rent generellt, man lägger inte märke de de som "sköter sig" (detta oavsett om det är barn, ammande mammor, folk som står i kö etc), det är den väldigt lilla procenten som sticker ut som man lägger märke till.
    Så är det garanterat här också. Det är ingen som tänker på en ammande mamma som sitter diskret och ammar, ska väl påpeka att de flesta som är i det offentliga utrymmet, oavsett kön och ålder, är diskreta, oavsett vad de gör. Men det är de kvinnor som inte sköter det diskret (då menar jag även gränslöst) som syns och hörs. 
    Jag är rätt säker att i min vardag, när jag är ute på stan, passerar flertalet mammor som sitter och ammar, på parkbänkar, i café, i restauranter och reflekterar inte ens om detta. Men jag har sett (inte alltför många gånger) mammor som mer eller mindre ta fram båda brösten, väldigt nära sällskap de inte tillhör, det kräks, rinner mjölk, även föräldrar som obekymrat bytt blöjor på ett bord i ett kafé eller enklare restaurang. Sedan så anser jag nog inte att det tillhör det offentliga rummet att amma en 2-åring som tar ett par sug, springer runt (dvs inte tröst, inte för att sova, utan bara en vana), sedan springa runt igen.
    Jag ser faktiskt en viss skillnad hur man beter sig (oavsett ålder, kön) i ett offentliga rummet mot det privata. 
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-08 13:13:53 följande:
    Sköter sig enligt vem?? Hur sköter man sig enligt dig då? Skyla sig? Varför? Nyss skrev du att man som ammande mamma inte behöver gå på restaurang alls !!

Jag ställer frågan igen: skulle du vilja ha ett tyg i hela skiktet när du äter så det känns som om du kvävs långsamt och ångas upp samtidigt?

Var ligger problemet? Hos den som ammar eller den som stirrar? Hur *sköter man sig inte* enligt dig? Du låter som en taliban ärligt talat.

Sköter sig = ingen reflekterar vad man håller på med. Som jag skrev innan, jag kan ha passerat flera mammor som ammar utan att man ens lagt märke till det.  Jag har inte nämnt skynke någonstans. Det är andra som skrivit om det. 

Det enda jag har skrivit att det bör vara ömsesidig hänsyn. Men hänsynen ska uppenbarligen, enligt dig, vara enkelriktad. Att som ammande mamma att välja en lugn, avskild plats (om möjligt) för sig och sitt barn, finns nog inte i din tankevärld.

Inte heller ska man ställa sig och stirra på en ammande mamma.

• sextiotalist
    Anonym (Jappjapp) skrev 2021-12-08 15:07:42 följande:
    Det hela ligger i att respektera sin omgivning. Självklart ska en kvinna skyla sig när hon ammar, hur svårt ska det vara? 

Vad är det som rimmar?...
    Det finns en liten minoritet, som inte förstå skillnaden mellan att sitta på toaletten och amma till att ta hela omgivningen in i sin amning. Och att skyla sig med automatik innebär att man har ett tungt täcke kring sig och barnet. De har rätt svårt med nyanser.
    De flesta mödrar som ammar fixar att göra det på ett diskret och ett sätt som är bekvämt för både mamman och barnet och brukar inte blanda in en hel omgivning i sina bestyr
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-09 10:07:44 följande:
    Uppenbarligen finns ju folk som reflekterar över hur/att kvinnor ammar sina barn på offentliga ställen. Nää, varför måste hon välja en avskild plats från dem andra för att amma barnet?

Först skriver du att ammande inte behöver gå ut och äta alls... vilket i sig är väldigt beklämmande tycker jag.. för att sedan säga att de bör sätta sig avskilt från de andra.

Det är väl i så fall för hennes egen och barnets bekvämlighet tänker jag att de kanske vill sitta avskilt för att slippa blickar (du hör ju själv) och få en egen stund så hon slipper stressa? Men hade amning å andra sidan varit accepterat, hade kvinnor fått vistas ute på lika villkor som alla andra, hade inte vissa andra kvinnor ägnat sig åt att skambelägga ammande kvinnor vilket är sjukt (som inte visar brösten för att få sexuell uppmärksamhet utan för att ge föda åt sitt barn) hade hon ju inte heller kanske känt ett behov av att vika av från gemenskapen för att amma. Att använda mannens sexualitet som en ursäkt för att trycka ner den ammande kvinnan gör saken ännu mer osmaklig i mina ögon.

Vet många sammanhang där det är fullt naturligt att amma medan man själv äter och umgås med andra - alla är nöjda och glada. Amning är inget fult eller konstigt och att vissa till och med drar paralleller mellan att byta bajsblöja och att amma säger en hel del. Liksom att man föreslår att bebisen ska äta där andra skiter. Nej, bebisar och mammor är inte andra klassens medborgare, tvärtom.

Så nej, förstår faktiskt inte alls resonemanget varför hon skulle behöva sätta sig avskilt för att ge sitt barn mat på exempelvis en restaurang. Kan väl de göra som har problem med amning göra istället? De lär ju även ha problem med andra människor också då som inte passar in i deras mall.
    Du tar saker ur sitt sammanhang. Jag, jag anser nog att man ibland (om man har mindre barn, en farfar med dåligt bordsskick etc etc) kan behöva välja att sitta avskilt (gäller även om man ska fira en kompis och det kan bli högljutt). Dvs man tar hänsyn till andra oavsett vad det än gäller.
    Men jag har förstått att vissa anser vissa anser sig inte behöva ta hänsyn till omgivningen
  • sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-09 11:56:24 följande:
    Håller inte riktigt med om att jag tar saker ur sitt sammanhang, hur då menar du? Jag blev bestört över saker du faktiskt skrev, så som att ammande borde välja bort att gå ut och äta exempelvis. Tycker tvärtom - ser det är brösten här som tas ur sitt sammanhang och sexualiseras.

Men okej om vi nu utgår ifrån att man faktiskt ska ta hänsyn till andra då. Var ska man dra gränsen? Det är väl någon äckelfaktor egentligen när alla äter, det smaskas ju lite och sedan går man ju inte dit för att lyssna på grannens samtal om vilka plagg hon köpt eller hur det går på jobbet eller i hennes/hans privata relationer. Ett spädbarn kan ju inte visa andra hänsyn, det kravet kan man inte ställa på ett spädbarn. När det är hungrigt så är det hungrigt. Och jag menar att man bör jämställa spädbarnets behov av att äta med vem som helsts behov av att äta och alltså inte lägga in någon äckelfaktor i det. Och bröst är heller inte äckliga så länge de hålls rena. De bör betraktas som ett matredskap för barnet och kan jämföras med vattenglaset grannen har på sitt bord. Så vad är det i att amma ett barn som hamnar i kategorin att inte *visa andra hänsyn?*

Att jämföra det med ett högljutt sällskap tycker inte jag man kan göra. För det första jämför vi vuxna med spädbarn här. För det andra jämför vi fundamentala behov av vätska och föda med nöjen man kan vara utan. Vuxna människor kan dessutom själva välja om de ska vara högljudda eller inte och att vara ett större sällskap som exempelvis firar födelsedag är inte lika med att man måste vara högljudd vilket faktiskt stör andra. Men då är det mer rimligt som jag ser det att de som nu vill (och har ett fritt val) att vara högljudda kanske som du säger bör sitta avskiljt då det faktiskt kan störa folks matro snarare än att ett spädbarn ska behöva gömma sig för att göra det alla andra faktiskt gör på en restaurang - att äta.
    Jag föreslog, om det är så krånglig med amningen av sitt barn, att det finns en tid i livet, då just restaurantbesök inte är det mest högprioriterade. Så man kan kanske avstå under just den korta tiden.
    Spädbarnet har inget behov att gå ut och äta. Så den jämförelsen går inte att göra.
    Nu råkar jag vara uppvuxen med att man som ammande mamma (oavsett generation) drar sig undan när det varit dags för barnet att få mat. Så för mig är det inget konstigt, något som sticker ut. Även att man inte tar med sig småbarn till vissa matställen (andra fungerar det perfekt på). 
    Vi har helt enkelt olika syn, i min värld så är det inga konstigheter. 
Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?