• Anonym (nejtillbröstöverallt)

Måste man amma där andra ska äta?

Var ute och åt idag. En bordgranne tar up sin bebis och slänger ut tuttarna . Bad lite snällt att man kanske kan skyla över lite så vi andra slipper se. Hon blir skit sur gormar och säger att det äf fakitskt nartuligt att amma!!!

Ja jo men det är också nartuligt att gå på toa och man behöver inte göra sina behov mitt på borden för vi andra vill helst slippa se

Varför är det sån tabuu? Vad tycker ni adra ska kvinnor kunna amma vart som helst?

• Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 18:07:20 följande:
    För mamman ja, det är absolut ingen fara för barnet. Jag garanterar.

Kolla länken här, jag lägger den här också.

vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp
    Det är ju oavsett ofräscht. Det jag själv inte skulle vilja göra skulle jag heller inte vila utsätta mina barn för.
    Och det är inte bara det att det är ofräscht. Det lär ju bildas kö också när andra gäster vill in.
    Skulle du själv uppskatta att få stå i kö till toaletten,låt säga,20-30 min, för att någon sitter där inne och ammar?

Sen är det ju inte heller alla barn som tar flaska.
    Så det är ju inte bara att ge dem flaskan och tro att de ska börja äta.
    Då föredrar jag hellre att mamman ammar sitt barn än att ha en gallskrikande bebis bredvid mig.
  • Anonym (123)
    molly50 skrev 2021-12-06 19:06:39 följande:
    Det är ju oavsett ofräscht. Det jag själv inte skulle vilja göra skulle jag heller inte vila utsätta mina barn för.
    Och det är inte bara det att det är ofräscht. Det lär ju bildas kö också när andra gäster vill in.
    Skulle du själv uppskatta att få stå i kö till toaletten,låt säga,20-30 min, för att någon sitter där inne och ammar?

Sen är det ju inte heller alla barn som tar flaska.
    Så det är ju inte bara att ge dem flaskan och tro att de ska börja äta.
    Då föredrar jag hellre att mamman ammar sitt barn än att ha en gallskrikande bebis bredvid mig.
    Allt detta är en av anledningarna till att jag mest besöker ställen som har t ex en lång trappa upp, alltså svårtillgängligt för barnvagnar. 
    Iallafall när det ska ätas lite "finare" när man lägger ner en större summa på en fin middag.
  • molly50
    Anonym (123) skrev 2021-12-06 19:19:25 följande:
    Allt detta är en av anledningarna till att jag mest besöker ställen som har t ex en lång trappa upp, alltså svårtillgängligt för barnvagnar. 
    Iallafall när det ska ätas lite "finare" när man lägger ner en större summa på en fin middag.
    Ja,det är ju också ett sätt.
  • Anonym (Julia)
    sextiotalist skrev 2021-12-06 15:42:04 följande:

Det vet jag, jag är kvinna själv. Det var detta att Julia ansåg att bröstan endast är till för att ge barnen mat (vilket man gör under en relativ kort tid under sitt liv). Brösten är en del av sexualitet och upplevs av många män som sensuella. Och vi kvinnor (i varje fall en del) väljer att använda detta attribut att attraherar män med.

Men fortfarande förstår jag inte varför det är så svårt av vissa (långt ifrån alla) att visa hänsyn när man ammar och även välja plats (även för barnets skull) en plats där det inte dräller av folk. Det finns ju faktiskt ett mellanläge mellan att blotta hela sig till att sitta på toaletten och amma.

Men du menar ju att man då ska anpassa barnets matvanor efter mannens sexualitet? Det är inte mitt problem om någon tittar på mina bröst. Om mitt barn ska äta behöver inte jag täcka över det då det försvårar för barnet att få i sig näringen. Det är svårt nog för dem att få ett bra grepp. Ska den behöva kämpa sig svettig för detta för att någon man annars kan snegla på mig? Barnet har väl ingenting emot folk? Dessutom det inte alltid väldigt mycket folk på restaurang om det nu hade varit ett problem.

Vuxna män bör kunna tygla sin sexualitet - allt annat är brottsligt.

Och också sjukt att gå igång på en amning.

Barnet däremot kan inte styra över att den behöver mat.
  • Anonym (M)

Jag har inga barn men planerar ett. Har inga vänner som har barn än. Men är det medär acceptabelt att amma på tex café eller resturang om man har en filt över barnet? Då visar kan inte bröstet eller att man ammar.

• Anonym (Göran)

Det gör inte mig något. Så pryd är jag inte. Jag ser inget sexigt i att en mamma ammar sin bäbis jag tycker det ser kärleksfullt ut. Så tryggt och fint helt naturligt.

• sextiotalist
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-06 19:37:26 följande:

Men du menar ju att man då ska anpassa barnets matvanor efter mannens sexualitet? Det är inte mitt problem om någon tittar på mina bröst. Om mitt barn ska äta behöver inte jag täcka över det då det försvårar för barnet att få i sig näringen. Det är svårt nog för dem att få ett bra grepp. Ska den behöva kämpa sig svettig för detta för att någon man annars kan snegla på mig? Barnet har väl ingenting emot folk? Dessutom det inte alltid väldigt mycket folk på restaurang om det nu hade varit ett problem.

Vuxna män bör kunna tygla sin sexualitet - allt annat är brottsligt.

Och också sjukt att gå igång på en amning.

Barnet däremot kan inte styra över att den behöver mat.

Det skrev jag inte.

Du skrev att brösten endast är till för amning och inte sexuell.
  • Nomanisanisland
    Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:26:25 följande:
    Jag behåller kläderna på när jag äter 

Barnet får äta men att hon måste göra det just där utan minnsta försök att skyla sig 
    Fast barnet äter väl också med kläderna på.
    Sluta bröstglo istället.
  • Nomanisanisland
    Anonym (nejtillbröstöverallt) skrev 2021-12-04 19:49:03 följande:
    Det har dom. Men jag borde faktiskt också rätt att äta utan att nån slänger upp sina tuttar på bordet
    Vet inte hur du ammar, men det sker ganska sällan genom att man slänger upp tuttar i plural på bordet. Behöver du glasögon kanske?
  • Anonym (Åsa)

Eftersom nu TS ställde frågan så bör alla få skriva sin åsikt.

En del tycker inte att det är ok och en del tycker att det är ok. Kan det inte räcka med att vi svarar TS? Man blir ju påhoppad direkt om man har en åsikt. Ganska löjligt faktiskt

Jag tycker inte att det är ok men jag hoppar för den skull inte på dom som tycker att det är ok.

Svar på tråden Måste man amma där andra ska äta?