• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (Man 53 år gift sen lääääänge.I)
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-12 21:57:35 följande:

Precis. Så var det här. Efter många år slutade jag försöka få igång oss men hon vill inte och som du påpekar är hon nöjd med situationen. Det var dömt att misslyckas. Många kvinnor verkar inte veta vad de själva vill, de kan säga nej men mena ja och tvärt om. Hur du än gör som man så är det fel.

Jag känner igen sig så väl så väl, tyvärr! Det verkar ju som det är jättemånga som gått/ går igenom detta, men gehöret och förståelsen är svår att få... I stället tenderar diskussionen bli beskyllande hur än försöken förs fram. .

/ Man 53 år och gift sen många år tillbaka...
  • theotherone
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-12 22:08:48 följande:
    Ok, då tror vi olika. Jag tror det är långt mer kvinnor som har låg eller obefintlig sexlust.
    Bara delvis. Forskning som gjorts på ämnet har konstaterat att män generellt vill ha sex oftare än kvinnor. Men detta är som sagt generellt. Det finns kvinnor som vill ha mer sex än sina män, och det finns män som har låg eller obefintlig sexlust. Så att göra detta till ett typiskt kvinnligt fenomen kan bli exkluderande för de som inte passar in i normen att män vill ligga mer än kvinnor.
  • Anonym (BrB)
    theotherone skrev 2021-09-12 22:19:11 följande:

Bara delvis. Forskning som gjorts på ämnet har konstaterat att män generellt vill ha sex oftare än kvinnor. Men detta är som sagt generellt. Det finns kvinnor som vill ha mer sex än sina män, och det finns män som har låg eller obefintlig sexlust. Så att göra detta till ett typiskt kvinnligt fenomen kan bli exkluderande för de som inte passar in i normen att män vill ligga mer än kvinnor.

Ja som jag sa, män vill generellt ha mer sex än kvinnor. Män i gifta relationer verkar klagar mer på bristen av sex än kvinnor (min åsikt) Jag tror inte det blir exkluderande på nåt sätt, typiskt svenskt att vända på det så kan jag känna.
  • Anonym (svårt)
    New Dawn skrev 2021-09-12 19:46:14 följande:
    Vad sa du då?
    Att jag saknade sexlivet och jag frågade om det var något speciellt som han gillade som jag skulle kunna göra. Han sa då att han inte hade något emot att ha sex oftare, men när det kom till kritan visade han inget intresse alls och när jag sa att jag oroade mig för att han inte attraherades av mig längre förnekade han det bestämt. Jag försökte också vara inbjudande i mitt sätt att ta initiativ, t.ex genom att bjuda honom på en lång massage av en typ som jag visste att han gillade. Jag var alltid mån om att vara vara honom till lags sexuellt, men han visade aldrig särskilt mycket intresse för att ge något tillbaka, vilket gjorde mig mycket ledsen. Vi hade sex högst en gång i månaden och alltid på mitt initiativ, och när jag slutade med initiativen för att det tog så mycket på krafterna att vara den drivande, utan att sen ens få ut särskilt mycket tillfredsställelse av sexet det gånger det blev av, dog det till slut ut helt och hållet. Till saken hör också att jag anpassat mig mycket till honom även på andra sätt och gått med på en del saker som var väldigt jobbiga för mig för hans skull, så det kändes väldigt bittert att behöva ge upp sexlivet också. Till slut kändes det som att allting bara var på hans villkor medan mina behov var lågprioriterade.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-12 22:49:13 följande:

Att jag saknade sexlivet och jag frågade om det var något speciellt som han gillade som jag skulle kunna göra. Han sa då att han inte hade något emot att ha sex oftare, men när det kom till kritan visade han inget intresse alls och när jag sa att jag oroade mig för att han inte attraherades av mig längre förnekade han det bestämt. Jag försökte också vara inbjudande i mitt sätt att ta initiativ, t.ex genom att bjuda honom på en lång massage av en typ som jag visste att han gillade. Jag var alltid mån om att vara vara honom till lags sexuellt, men han visade aldrig särskilt mycket intresse för att ge något tillbaka, vilket gjorde mig mycket ledsen. Vi hade sex högst en gång i månaden och alltid på mitt initiativ, och när jag slutade med initiativen för att det tog så mycket på krafterna att vara den drivande, utan att sen ens få ut särskilt mycket tillfredsställelse av sexet det gånger det blev av, dog det till slut ut helt och hållet. Till saken hör också att jag anpassat mig mycket till honom även på andra sätt och gått med på en del saker som var väldigt jobbiga för mig för hans skull, så det kändes väldigt bittert att behöva ge upp sexlivet också. Till slut kändes det som att allting bara var på hans villkor medan mina behov var lågprioriterade.

Jag tror du gjorde så gott du kunde, men alla relationer funkar inte. Även de med sex. Jag tror definitivt inte att man alltid kan prata sig till en bättre relation

Det jag saknar, även i din beskrivning, är fokuset på den andre. Att försöka hitta samtal för att förstå vilka känslor den andre har för sex. Kanske hade din man dåligt självförtroende och kände sig otillräcklig, och omanlig, som inte klarade av att leva upp till dina önskemål och fick prestationsångest. Han visste ju att han inte dög. Lättare då när du tog initiativ. Eller så var han bara egoistisk. Eller så hade han tappat känslor för dig. Vilka känslor som ligger bakom är ju a och o.

Jag tror att man mer måste se den andres perspektiv. Förstå den andre och mer fokusera på den personens känslor.

Om detta inte funkar. Dvs om man inte får några svar. tycker jag det är bättre att ge tillbaka "bollen" till den andre.

Typ.. "Jag mår inte bra när det är så här" . "Vad tycker du att vi ska göra" "vill du jobba på vårt sexliv"

Om man får svaren "inget" och "nej" vet man ju vad som gäller och kan besluta om man vill fortsätta i relationen eller inte.

Om personen svarar att den vill jobba på sexlivet. Kan man fråga hur. Öppna upp för ett gemensamt arbete. Inte bara där allt utgår i från att den med mindre lust ska uppfylla den med mer lusts önskan.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    theotherone skrev 2021-09-12 21:17:07 följande:

Intressant med alla råd! Jag tror jag provat dem alla.

Schemaläggning - vi kom för många år sedan överens om att vi skulle försöka göra det regelbundet. Hon kunde sträcka sig till en gång varannan vecka. Ok, sade jag, låt oss försöka. Men det varade inte länge. Hon kände inte för det den dagen vi hade satt av tid, hon kände press för att det tvunget skulle ske då och då osv. Så vi slutade med det.

Kravlöshet - för några år sedan, när vi återigen pratade om bristen på sex i vårt förhållande (på mitt initiativ - det är alltid på mitt initiativ), sa jag att nu tar jag ett steg tillbaka, och du får gärna ta initiativ när du känner dig redo. Det hände ingenting efter det.

Jag tar initiativ - vi har också haft perioder där jag uppvaktat mer aktivt och sett till att fixa mysig stämning osv. Hon har gillat det, men inte känt för att ligga ändå. Minns en gång när vi haft romantisk middag ute, gått på bio, etc. Och sedan när vi kom hem föredrog hon att se en gammal TV-repris snarare än att mysa med mig i sovrummet.

Listan kan göras lååång. Jag har hört varenda bortförklaring som existerar.

Preventivmedel - p-piller som påverkar lusten, kondomer som kliar

Magbesvär, huvudvärk, trötthet, stress

Fel veckodag - hon kan absolut inte tänka sig att ha sex på en veckodag (jag har fått ursäkten "Nej älskling, det är ju torsdag!")

Fel dag i menstrualcykeln - ska snart ha mens, har mens, eller har precis haft mens (det blir ju inte många dagar kvar efter det)

Att vi inte var förlovade, och senare att vi inte var gifta

Att vi nyligen fått barn (den körde hon med i över ett år efter barnet fötts)

Att jag inte ger henne mer uppmärksamhet (blommor, presenter)

Att hon inte får egentid

Ja, ni fattar. Precis allting som ingår i livet är en ursäkt för henne att inte ha sex med mig. Notera att hon fortfarande säger att hon älskar mig och att hon vill ligga med mig egentligen. Jag har fått höra många gånger att hon är ledsen för att hon avvisar mig, och hon ska minsann se till att bättra sig.

Jag har gett upp. Vi har sex kanske en gång om året, max. Jag kan faktiskt förstå varför vissa är otrogna, funderar själv på det ibland. Men grejen är att ens självförtroende blir rätt kört i botten av att ha det så här jämt, så man tror väl inte att någon annan skulle kunna tänka sig att vara intresserad.

Så, min poäng är att den sexlöse i förhållandet kan vrida fullkomligt ut och in på sig själv - det behöver inte innebära någon förändring alls i slutändan. Helt enkelt för att den andra parten är nöjd med det nuvarande upplägget, och vill inte förändra det.

Det känns rätt uppenbart att all glädje med sex försvunnit sedan länge. Jag tycker det är mer märkligt att ni har sex en gång per år.

Hon säger att hon älskar dig, och det kanske hon gör på något sätt. Kanske mer som en bror, eller som vän och far till dina gemensamma barn. Visar hon mycket kärlek?

Visar du mycket kärlek?

Några kommentarer om dina försök :

-Schemaläggning bör inte ske med utgångspunkten att man måste ha lust. Själva schemaläggningen måste vara öppen. Att ge tid för att "prova" ha sex, annars blir det ju jättesvårt och kravfyllt för dem som har problem med sexlusten.

- Kravlöshet?. Det som du skriver låter verkligen inte som Kravlöshet. I stället en förväntan på att hon ska ta initiativ, vilket ju är jättesvårt om man inte har lust. Hur sa du det, kan man ju undra. Känns som det skulle kunna uppfattas som tjurigt bara. Hon duger inte ens för ansträngningar.

De flesta av hennes ursäkter kan vara sanna för stunden. Att göra något svårt och jobbigt, blir ännu svårare om man är trött, har huvudvärk, har mens mm

Några exempel som jag inte köper är att hon gett som ursäkt att ni inte är förlovade, gifta, och att du inte ger henne presrenter. Dessa exempel låter vidriga. Helt oacceptabla faktiskt. Varför vill du leva med en kvinna som är så? Helt obegripligt. Här tycker jag du skulle satt ner foten och sagt ifrån.
  • Anonym (svårt)
    New Dawn skrev 2021-09-13 09:15:50 följande:
    Jag tror du gjorde så gott du kunde, men alla relationer funkar inte. Även de med sex. Jag tror definitivt inte att man alltid kan prata sig till en bättre relation

Det jag saknar, även i din beskrivning, är fokuset på den andre. Att försöka hitta samtal för att förstå vilka känslor den andre har för sex. Kanske hade din man dåligt självförtroende och kände sig otillräcklig, och omanlig, som inte klarade av att leva upp till dina önskemål och fick prestationsångest. Han visste ju att han inte dög. Lättare då när du tog initiativ. Eller så var han bara egoistisk. Eller så hade han tappat känslor för dig. Vilka känslor som ligger bakom är ju a och o.

Jag tror att man mer måste se den andres perspektiv. Förstå den andre och mer fokusera på den personens känslor.

Om detta inte funkar. Dvs om man inte får några svar. tycker jag det är bättre att ge tillbaka "bollen" till den andre.

Typ.. "Jag mår inte bra när det är så här" . "Vad tycker du att vi ska göra" "vill du jobba på vårt sexliv"

Om man får svaren "inget" och "nej" vet man ju vad som gäller och kan besluta om man vill fortsätta i relationen eller inte.

Om personen svarar att den vill jobba på sexlivet. Kan man fråga hur. Öppna upp för ett gemensamt arbete. Inte bara där allt utgår i från att den med mindre lust ska uppfylla den med mer lusts önskan.
    Jag fokuserade ju på honom genom att försöka förstå vad han ville och prata på ett lugnt och inte anklagande sätt. Inte ställde jag några orimliga krav på honom heller, jag ville bara känna att jag var tillräckligt viktig för honom för att han skulle visa intresse för att tillfredsställa mig på eget initiativ. I början av förhållandet fungerade det ju bättre, så det verkar osannolikt att det plötsligt berodde på prestationsångest några år in i förhållandet, särskilt som jag aldrig direkt haft några udda preferenser utan bara velat ha helt vanligt sex där man visar åtrå och nyfikenhet. Jag vet också att han inte var direkt sexuellt oerfaren sedan tidigare och han har aldrig haft problem med potensen. Som jag redan skrivit så anpassade jag mig även på andra sätt i väldigt hög grad till honom, så det var knappast så att jag aldrig tog någon hänsyn till vad han ville, snarare tvärtom.

Till slut tappade jag respekten för honom på grund av hans ovilja att lyssna på mig och kommunicera. Det var hela tiden jag som gjorde hela det känslomässiga arbetet och till slut brast det bara för mig. Jag har i efterhand insett att jag varit en sån som alltid gjort allt för att vara andra till lags och låtit mig köras över i relationer, inte bara den här, och jag blir därför förbannad när den som är ledsen över ett sexfattigt förhållande i såna här trådar anklagas för att vara någon slags superegoistisk sexgalning.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-13 10:06:49 följande:

Jag fokuserade ju på honom genom att försöka förstå vad han ville och prata på ett lugnt och inte anklagande sätt. Inte ställde jag några orimliga krav på honom heller, jag ville bara känna att jag var tillräckligt viktig för honom för att han skulle visa intresse för att tillfredsställa mig på eget initiativ. I början av förhållandet fungerade det ju bättre, så det verkar osannolikt att det plötsligt berodde på prestationsångest några år in i förhållandet, särskilt som jag aldrig direkt haft några udda preferenser utan bara velat ha helt vanligt sex där man visar åtrå och nyfikenhet. Jag vet också att han inte var direkt sexuellt oerfaren sedan tidigare och han har aldrig haft problem med potensen. Som jag redan skrivit så anpassade jag mig även på andra sätt i väldigt hög grad till honom, så det var knappast så att jag aldrig tog någon hänsyn till vad han ville, snarare tvärtom.

Till slut tappade jag respekten för honom på grund av hans ovilja att lyssna på mig och kommunicera. Det var hela tiden jag som gjorde hela det känslomässiga arbetet och till slut brast det bara för mig. Jag har i efterhand insett att jag varit en sån som alltid gjort allt för att vara andra till lags och låtit mig köras över i relationer, inte bara den här, och jag blir därför förbannad när den som är ledsen över ett sexfattigt förhållande i såna här trådar anklagas för att vara någon slags superegoistisk sexgalning.

Konstigt att du förutsättar att han inte kan ha prestationsångest bara för att det gått några år. Det kan man verkligen inte förutsätta.

Vad sa han när du beskrev att du inte trivdes i relationen? Hur ville han att ni skulle göra?

Att prata med någon behöver inte leda till lösning genom mer sex. Det kan också vara så att samtalet belyser att det inte finns några förutsättningar. Kanske att relationen är död.
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Tjatsex) skrev 2021-09-12 07:24:10 följande:

Jag är kvinna och det är jobbigt med tjatsex och oerhört avtändande. Kan ses som en form av övergrepp.

Brist på sexlust är ofta hos kvinnor resultat av några saker som:

Trötthet

Hormoner (framförallt graviditet och amning tex)

Irritation på relationen

Stress

Behov av att vara ifred/egentid

Psykiska besvär

Jag är av åsikten att tjatsex är våldtäkt och avstår hellre om jag inte möter ett entusiastiskt samtycke.

Eftersom vi kommunicerar mycket kring relationen, familjen och våra egna behov så tror jag inte det är irritation eller behov av egentid.

Det kan mycket väl vara att hormonerna är annorlunda i kroppen efter som hon fött barn och blivit äldre. Det kan även vara trötthet eller stress från jobbet men dessa saker har jag svårt att påverka mer än jag gör idag. Ska fundera mer kring det.
  • Anonym (En av alla)
    New Dawn skrev 2021-09-12 05:43:02 följande:

Okej, men det har hon ju rätt i också. Det är (för de flesta) svårt att ha sex på samma sätt som innan barnen, och om du i samma mening dessutom sa " och livet vi hade förr" är det ju så mycket mer, än bara sex, som förändras efter man fått barn. Lite svårt för henne att veta vad du egentligen menar. Här hade disskutionen behövt fortsätta, genom att prata om hur man kan göra nu istället... Det kommer inte bli som innan barnen, men man kan ju göra det bästa av situationen, så att båda trivs.

Här kunde du tex sagt att du förstår att den inte kan bli lika som förr, men att du skulle önska att ni försökte hitta lite mer tillfällen för sex, eller i alla fall närhet som kan bli sex om lusten kommer.

Du har ingen aning, men då behöver du ju ta reda på det. Vad är det som gör att hon inte vill "prova", tro?

Det är mycket troligt så att hennes mentala tillstånd är långt från lust mitt i vardagsstressen och barn som tar energi. Det kan bli så att ditt missnöje med henne, och med er relation i sig, skapar stress eftersom hon vet att hon inte duger. Plötsligt blir inte längre sex lustfyllt utan i stället plikt- och kravfyllt. Det är inte alls konstigt om det låser sig.

Du skriver att du antar att hon inte har lust. Men du borde kanske mer fokusera på varför hon inte kan/vill prova.

Det här är känsligt eftersom det är stor risk att hon kommer känna sig otillräcklig och tråkig. Du måste visa att du bryr dig om henne och hur hon känner.

Nu var det inte ett rent citat utan mer en sammanfattning av en del av ett samtal. Det var när vi summerade att det gått bra med att åter få tid till närhet och intimat efter senaste barnet. Samtalet fortsatte sedan och vi pratade om hur det var förr med både sex och sättet vi levde på då. I och med det framförde jag att jag saknade det. Utifrån att vi hade en trevlig kväll efter det så tror jag inte att jag sa något dumt eller skapade någon press. Jag ser själv ingen förändring åt något håll i hur vi är tillsammans eller när vi har sex sedan dess.

Det är verkligen ett känsligt ämnet och jag vet att om jag råkar få henne att känna sig otillräcklig eller någon press så kommer det bara att bli värre. Det är ju det som är meningen med den här tråden. Att kunna nå sin partner för att komma framåt till något som båda mår bra i, utan att den med lägre lust ska behöva må dåligt på något sätt.

Det känns som man bär en lögn också eftersom man undanhåller att ens behov av intimat inte fylls i förhållandet. Jag tror att det är "denna lögn" som gör att man känner sig så förbannat ensam, eftersom vi pratar om allt annat och finns där för varandra.

Tack för att du orkar hålla ett vuxet samtal kring detta.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?