• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (Bela 51)

Tror det skulle behövas fler kvinnliga tolkare här. Att det är så mycket fokus på TS behov är en av anledningarna. Det är såklart tråkigt att han inte har det sexliv han önskar. Men fundera lite på varför det ofta är män som kommer med den problematiken. (Som TS själv också säger.)

Men med fokus på hans fru vars lust dalat, kan man närma sig en lösning. Om man vill öppna till dialog med en partner så är det väldigt mycket mer sannolikt att man får ett djupt tillitsfullt samtal om man börjar med att prata om motpartens behov. I det här fallet kvinnans. Inte lägger på dem ens egna behov. Jag skulle sannolikt dumpat min man om han hade börjat prata om sina behov först. Det är indirekta krav. Ska ts fru må dåligt och få prestationsångest?

Det finns en uppsjö med studier och artiklar som beskriver att kvinnors och mäns lust inte matchar. Men på senare år har man också kommit fram till att det inte beror på biologiska skillnader. Mer Det är stor övervikt på att kvinnor tappar lusten, kvinnor har sex mot sin vilja, att sex definieras av vad män anser är sex (penetration) och att kvinnor av samma anledning inte for orgasm lika ofta som mån. (Se folkhälsomyndighetens undersökning från 2019 om mäns och kvinnors lust) Tänker mot den bakgrunden att det finns skäl till att fokusera mer på vad som tänder kvinnor och får dem att vilja ha mer sex. Och företrädelsevis då fråga kvinnor.

Och skälet till att mannen ska vara den som väcker lusten och ger mer (under en begränsad tid) är ju för att hans lust är inte en bristvara. Kan tyckas orättvist, men det är med syftet att båda ska njuta sen. Det är normalt i ett förhållande att man växlar lite i vem som för stunden ger mer. Inte bara sex. Men då måste vi tänka långt förhållande.

• Anonym (BrB)
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-09 19:40:38 följande:
    Jag är kvinna och tror absolut att det kan vara en bra idé att pröva att ge njutning utan motkrav. Det är dock ingen garanti för förbättring, så om man försöker alltför länge utan resultat kan det leda till att man tappar självkänslan av att ge och ge utan att få något tillbaka. Jag talar av egen erfarenhet.
    Sorry det dissar då jag, efter att under flera år kliat på ryggen, kramat, massage osv osv och trots att hon spann som en katt så resulterade det inte i det minsta ökande av lusten till sex, tvärt om, hon var rätt nöjd med att bli bortskämd, hon hade det sååå bra och bara njöt, det räckte gott med detta. Så nej det är verkligen ingen garanti.  
  • Anonym (BrB)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-09 11:47:55 följande:

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

Tror du har fått dig en vän som någon skrev. Du får antingen acceptera att ni inte kommer ha något samliv, söka en älskarinna eller så får ni helt enkelt separera och du får leta efter en kvinna som kan fylla dina behov.

Vi har sällan eller aldrig sex längre, efter att under många år försökt hålla vår lust levande gav jag upp och accepterar nu att vi lever som två vänner. Jag onanerar ibland till porr, det är rätt kravlöst och skönt och nu skulle det kännas märkligt att ha sex med en levande människa kan jag känna.

Kanske gjorde man fel val från början när man blev ett par, kanske skulle man separerat tidigare, åren gick och nu känner jag att jag varken har intresse eller orkar starta om med en ny kvinna, kvinnor idag verkar än mer komplicerade, många vet nog inte heller ens själva varför de är så komplicerade. 
  • Anonym (Bela 51)
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-09 22:24:43 följande:

Sorry det dissar då jag, efter att under flera år kliat på ryggen, kramat, massage osv osv och trots att hon spann som en katt så resulterade det inte i det minsta ökande av lusten till sex, tvärt om, hon var rätt nöjd med att bli bortskämd, hon hade det sååå bra och bara njöt, det räckte gott med detta. Så nej det är verkligen ingen garanti.  

Tanken är att väcka hennes lust, ge henne orgasmer genom oralt och smeksex så att hon vill ha mer. Men i förlängningen mer ömsesidigt. Massage leder inte till lust att ha samlag oftare. Inte heller kli på ryggen. Du måste ju göra tjejen rejält kåt. Då kommer hon tillbaka efter mer.
  • Anonym (BrB)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 22:40:18 följande:
    Tanken är att väcka hennes lust, ge henne orgasmer genom oralt och smeksex så att hon vill ha mer. Men i förlängningen mer ömsesidigt. Massage leder inte till lust att ha samlag oftare. Inte heller kli på ryggen. Du måste ju göra tjejen rejält kåt. Då kommer hon tillbaka efter mer.
    Jadå det har vi gått igenom med, visst gick det alltid för henne men engagemanget från hennes sida var aldrig himlastormande och jag var alltid den som fick föra det på tal eller vara den drivande. Jag försökte vänta ut henne med men ingen av metoderna var lyckosamma. Så nej hon ville aldrig ha mer. Det var skönt sa hon men och frågade aldrig efter det efter eget sug.

Klimakteriet kom för några år sen, det var inte positivt för varken lust eller annat. Svettningar, torra slemhinnor och sen pandemin (hon är i vården) var spiken i kistan för den mikroskopiska lusten.

• Anonym (Bela 51)
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-09 22:47:24 följande:

Jadå det har vi gått igenom med, visst gick det alltid för henne men engagemanget från hennes sida var aldrig himlastormande och jag var alltid den som fick föra det på tal eller vara den drivande. Jag försökte vänta ut henne med men ingen av metoderna var lyckosamma. Så nej hon ville aldrig ha mer. Det var skönt sa hon men och frågade aldrig efter det efter eget sug.

Klimakteriet kom för några år sen, det var inte positivt för varken lust eller annat. Svettningar, torra slemhinnor och sen pandemin (hon är i vården) var spiken i kistan för den mikroskopiska lusten.

Så kan det såklart också vara. Men då har det alltid varit så verkar det som. TS och hans fru har ju haft ett bra,sexliv tidigare med ömsesidig lust.
  • Anonym (BrB)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 22:58:02 följande:
    Så kan det såklart också vara. Men då har det alltid varit så verkar det som. TS och hans fru har ju haft ett bra,sexliv tidigare med ömsesidig lust.
    Ja det har nog de flesta par de första åren, det är senare när det börjar mattas av som strulet börjar.
  • Anonym (prova schema)

Till skillnad från några andra kvinnor som skriver här skulle jag absolut föredra sex på bestämda dagar då det tar tid för mig att hitta "sexväxeln" - den mentala biten börjar långt innan mannen finns i rummet. Så varför inte prova schemaläggning  - gärna (om ekonomin tillåter) på hotell eller i en lyxig miljö hemma.
    Ta tid på er, kanske börja med en lämplig film.

Och gärna kravlöst mys och närhet  mellan de bokade dagarna.

• Anonym (Man 50)
    Anonym (prova schema) skrev 2021-09-09 23:03:40 följande:

Till skillnad från några andra kvinnor som skriver här skulle jag absolut föredra sex på bestämda dagar då det tar tid för mig att hitta "sexväxeln" - den mentala biten börjar långt innan mannen finns i rummet. Så varför inte prova schemaläggning  - gärna (om ekonomin tillåter) på hotell eller i en lyxig miljö hemma.

Ta tid på er, kanske börja med en lämplig film.

Och gärna kravlöst mys och närhet  mellan de bokade dagarna.

Precis så funkar min fru! Har varit lösningen för oss.
  • Man i norr

Kan verkligen rekommendera schemalagd sex. Men innan det gått för långt och åtrån till partnern hos den ena eller båda helt försvunnit, utan när bägge ändå vill ha sex med varandra, men bara inte får till det.

Den som har minst lust och kanske känner press av det, har då ?Tjofritt? de andra dagarna och den med mer lust behöver inte leva i destruktiv ovisshet och brytas ned av ständiga avvisanden.

?Fruktansvärt avtändande? och ?snacka om press? är vanliga kommenterarer från de som aldrig varit i den sitsen själv. Men för många är det tändande att se fram mot det och om man är rädd för att man ändå inte ska bli kåt när ? den stora dagen? kommer, så är det ?saligare att giva än att taga?! Fokusera på närheten, intimiteten och partnerns njutning och ni har vaccinerat er mot en epidemi av separationer.

Och TS: Att ta upp det här med sin älskade är verkligen svårt! Hur man än lindar in det så blir det fel... Det skapar mer press, men alternativet är sämre: att långsamt glida isär... Att verkligen uttrycka att man älskar partnern och saknar den och vill dela resten av livet med den är viktigt, men även att vara tydlig: det här går inte, jag går sönder!

Lycka till och håll oss informerade om utvecklingen!

Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?