![Anonym (BrB)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Sorry det dissar då jag, efter att under flera år kliat på ryggen, kramat, massage osv osv och trots att hon spann som en katt så resulterade det inte i det minsta ökande av lusten till sex, tvärt om, hon var rätt nöjd med att bli bortskämd, hon hade det sååå bra och bara njöt, det räckte gott med detta. Så nej det är verkligen ingen garanti.Anonym (svårt) skrev 2021-09-09 19:40:38 följande:Jag är kvinna och tror absolut att det kan vara en bra idé att pröva att ge njutning utan motkrav. Det är dock ingen garanti för förbättring, så om man försöker alltför länge utan resultat kan det leda till att man tappar självkänslan av att ge och ge utan att få något tillbaka. Jag talar av egen erfarenhet.
-
Tror du har fått dig en vän som någon skrev. Du får antingen acceptera att ni inte kommer ha något samliv, söka en älskarinna eller så får ni helt enkelt separera och du får leta efter en kvinna som kan fylla dina behov.Anonym (En av alla) skrev 2021-09-09 11:47:55 följande:
Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?
För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:
Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.
Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.
Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.
Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!
Vi har sällan eller aldrig sex längre, efter att under många år försökt hålla vår lust levande gav jag upp och accepterar nu att vi lever som två vänner. Jag onanerar ibland till porr, det är rätt kravlöst och skönt och nu skulle det kännas märkligt att ha sex med en levande människa kan jag känna.
Kanske gjorde man fel val från början när man blev ett par, kanske skulle man separerat tidigare, åren gick och nu känner jag att jag varken har intresse eller orkar starta om med en ny kvinna, kvinnor idag verkar än mer komplicerade, många vet nog inte heller ens själva varför de är så komplicerade. -
Jadå det har vi gått igenom med, visst gick det alltid för henne men engagemanget från hennes sida var aldrig himlastormande och jag var alltid den som fick föra det på tal eller vara den drivande. Jag försökte vänta ut henne med men ingen av metoderna var lyckosamma. Så nej hon ville aldrig ha mer. Det var skönt sa hon men och frågade aldrig efter det efter eget sug.Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 22:40:18 följande:Tanken är att väcka hennes lust, ge henne orgasmer genom oralt och smeksex så att hon vill ha mer. Men i förlängningen mer ömsesidigt. Massage leder inte till lust att ha samlag oftare. Inte heller kli på ryggen. Du måste ju göra tjejen rejält kåt. Då kommer hon tillbaka efter mer.
Klimakteriet kom för några år sen, det var inte positivt för varken lust eller annat. Svettningar, torra slemhinnor och sen pandemin (hon är i vården) var spiken i kistan för den mikroskopiska lusten.
-
Ja det har nog de flesta par de första åren, det är senare när det börjar mattas av som strulet börjar.Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 22:58:02 följande:Så kan det såklart också vara. Men då har det alltid varit så verkar det som. TS och hans fru har ju haft ett bra,sexliv tidigare med ömsesidig lust.
-
Precis. Så var det här. Efter många år slutade jag försöka få igång oss men hon vill inte och som du påpekar är hon nöjd med situationen. Det var dömt att misslyckas. Många kvinnor verkar inte veta vad de själva vill, de kan säga nej men mena ja och tvärt om. Hur du än gör som man så är det fel.theotherone skrev 2021-09-12 21:17:07 följande:
Intressant med alla råd! Jag tror jag provat dem alla.
Schemaläggning - vi kom för många år sedan överens om att vi skulle försöka göra det regelbundet. Hon kunde sträcka sig till en gång varannan vecka. Ok, sade jag, låt oss försöka. Men det varade inte länge. Hon kände inte för det den dagen vi hade satt av tid, hon kände press för att det tvunget skulle ske då och då osv. Så vi slutade med det.
Kravlöshet - för några år sedan, när vi återigen pratade om bristen på sex i vårt förhållande (på mitt initiativ - det är alltid på mitt initiativ), sa jag att nu tar jag ett steg tillbaka, och du får gärna ta initiativ när du känner dig redo. Det hände ingenting efter det.
Jag tar initiativ - vi har också haft perioder där jag uppvaktat mer aktivt och sett till att fixa mysig stämning osv. Hon har gillat det, men inte känt för att ligga ändå. Minns en gång när vi haft romantisk middag ute, gått på bio, etc. Och sedan när vi kom hem föredrog hon att se en gammal TV-repris snarare än att mysa med mig i sovrummet.
Listan kan göras lååång. Jag har hört varenda bortförklaring som existerar.
Preventivmedel - p-piller som påverkar lusten, kondomer som kliar
Magbesvär, huvudvärk, trötthet, stress
Fel veckodag - hon kan absolut inte tänka sig att ha sex på en veckodag (jag har fått ursäkten "Nej älskling, det är ju torsdag!")
Fel dag i menstrualcykeln - ska snart ha mens, har mens, eller har precis haft mens (det blir ju inte många dagar kvar efter det)
Att vi inte var förlovade, och senare att vi inte var gifta
Att vi nyligen fått barn (den körde hon med i över ett år efter barnet fötts)
Att jag inte ger henne mer uppmärksamhet (blommor, presenter)
Att hon inte får egentid
Ja, ni fattar. Precis allting som ingår i livet är en ursäkt för henne att inte ha sex med mig. Notera att hon fortfarande säger att hon älskar mig och att hon vill ligga med mig egentligen. Jag har fått höra många gånger att hon är ledsen för att hon avvisar mig, och hon ska minsann se till att bättra sig.
Jag har gett upp. Vi har sex kanske en gång om året, max. Jag kan faktiskt förstå varför vissa är otrogna, funderar själv på det ibland. Men grejen är att ens självförtroende blir rätt kört i botten av att ha det så här jämt, så man tror väl inte att någon annan skulle kunna tänka sig att vara intresserad.
Så, min poäng är att den sexlöse i förhållandet kan vrida fullkomligt ut och in på sig själv - det behöver inte innebära någon förändring alls i slutändan. Helt enkelt för att den andra parten är nöjd med det nuvarande upplägget, och vill inte förändra det.
-
Ok, då tror vi olika. Jag tror det är långt mer kvinnor som har låg eller obefintlig sexlust.theotherone skrev 2021-09-12 22:03:17 följande:
Jag tror inte detta är ett typiskt kvinnligt eller manligt beteende, och jag vill ogärna göra gällande att kvinnor (eller män) är på det ena eller andra sättet. Min personliga erfarenhet med låg sexlust är med min fru, men det gör inte att jag tror att kvinnor generellt är som hon. Det kan lika gärna vara mannen som har låg lust och kommer med alla bortförklaringarna ovan (kanske inte menscykeln då).
-
Ja som jag sa, män vill generellt ha mer sex än kvinnor. Män i gifta relationer verkar klagar mer på bristen av sex än kvinnor (min åsikt) Jag tror inte det blir exkluderande på nåt sätt, typiskt svenskt att vända på det så kan jag känna.theotherone skrev 2021-09-12 22:19:11 följande:
Bara delvis. Forskning som gjorts på ämnet har konstaterat att män generellt vill ha sex oftare än kvinnor. Men detta är som sagt generellt. Det finns kvinnor som vill ha mer sex än sina män, och det finns män som har låg eller obefintlig sexlust. Så att göra detta till ett typiskt kvinnligt fenomen kan bli exkluderande för de som inte passar in i normen att män vill ligga mer än kvinnor.