• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (En av alla)

Jag hade som ambition att svara på varje inlägg men det blir svårt att hinna med.

Våra gemensamma barn är 3 & 5 mina äldre går på högstadiet (de bor nu i huvudsak hos sin mamma då det är närmre till kompisar där). Jag har huvudansvaret för barnen på grund av arbetstider. Hon har dem en stund på morgonen då jag börjar jobbet tidigt. Men då kommer hon istället alltid hem till dukat bord.

Vi har mycket kel och mys i vardagen. Hon känner att hennes behov av intimitet är fyllt av det. Jag kommer ingen vart med att fråga vad hon vill förbättra i sexlivet då hon är nöjd. Så där av vet jag inte hur jag ska ta upp det så att det inte skapar en press.

Vi är båda av typen som njuter av att ge när det kommer till sex. Jag försökte från början av relationen få in tillfällen då bara hon tog emot utan att röra mig, men hon uppskattar det inte utan som någon skrev känner mer ett dåligt samvete och att man är otillfredställd.

Mitt behov av sex handlar inte i första hand om orgasmen utan att fylla behovet av intimitet och närhet som hon upplever bli fylt av hångel, hårpill och smekningar i tvsoffan. Det är bristen på att få detta behov fyllt som skapar ett tomrum innom mig som gör att jag känner mig ensam.

Det märkliga är att dessa känslor aldrig kommit när man varit singel. Men å andra sidan så tror jag aldrig jag gått utan sex i två veckor som singel heller. Det kanske skulle bli annorlunda nu när man inte är 20 års åldern längre.

Vi har flera gånger i månaden samtal om något annat som skaver eller om det är något som vi jobbar både ihop men var och en på sin egen personlighet. Vi pratar även om att vi ser att det blir bättre och bekräftar när det blivit bra. En av hennes bästa vänner visar öppet sin avundsjuka på hur vårt äktenskap fungerar på den biten.

Hoppas bilden blir lite tydligare. Ska kolla på de länkar ni tipsat om senare.

Tack för allt engagemang!

• MikNis

Kan man tänka sig att sexet används för att hålla ihop en relation och att starta en relation.  

Och när man väl fått igång relationen och har flyttat ihop, då är det inte nödvändigt att ha sex så ofta. 

• New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-10 11:34:06 följande:

Jag hade som ambition att svara på varje inlägg men det blir svårt att hinna med.

Våra gemensamma barn är 3 & 5 mina äldre går på högstadiet (de bor nu i huvudsak hos sin mamma då det är närmre till kompisar där). Jag har huvudansvaret för barnen på grund av arbetstider. Hon har dem en stund på morgonen då jag börjar jobbet tidigt. Men då kommer hon istället alltid hem till dukat bord.

Vi har mycket kel och mys i vardagen. Hon känner att hennes behov av intimitet är fyllt av det. Jag kommer ingen vart med att fråga vad hon vill förbättra i sexlivet då hon är nöjd. Så där av vet jag inte hur jag ska ta upp det så att det inte skapar en press.

Vi är båda av typen som njuter av att ge när det kommer till sex. Jag försökte från början av relationen få in tillfällen då bara hon tog emot utan att röra mig, men hon uppskattar det inte utan som någon skrev känner mer ett dåligt samvete och att man är otillfredställd.

Mitt behov av sex handlar inte i första hand om orgasmen utan att fylla behovet av intimitet och närhet som hon upplever bli fylt av hångel, hårpill och smekningar i tvsoffan. Det är bristen på att få detta behov fyllt som skapar ett tomrum innom mig som gör att jag känner mig ensam.

Det märkliga är att dessa känslor aldrig kommit när man varit singel. Men å andra sidan så tror jag aldrig jag gått utan sex i två veckor som singel heller. Det kanske skulle bli annorlunda nu när man inte är 20 års åldern längre.

Vi har flera gånger i månaden samtal om något annat som skaver eller om det är något som vi jobbar både ihop men var och en på sin egen personlighet. Vi pratar även om att vi ser att det blir bättre och bekräftar när det blivit bra. En av hennes bästa vänner visar öppet sin avundsjuka på hur vårt äktenskap fungerar på den biten.

Men vad säger hon när du berättar att du saknar sex och vad har hon för förslag på lösning?

Vad har du för förslag på lösning?

Du skriver att ni hånglar i soffan. Hur är det, och varför tar det slut, utan att leda till sex?

Brukar ni "testa" om hon kan bli kåt, tex med upphetsande beröring? Vad händer då? eller alternativt.. varför gör ni inte det?
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (En av alla)
    New Dawn skrev 2021-09-10 12:21:28 följande:

Men vad säger hon när du berättar att du saknar sex och vad har hon för förslag på lösning?

Vad har du för förslag på lösning?

Du skriver att ni hånglar i soffan. Hur är det, och varför tar det slut, utan att leda till sex?

Brukar ni "testa" om hon kan bli kåt, tex med upphetsande beröring? Vad händer då? eller alternativt.. varför gör ni inte det?

Hon är nog inte helt införstådd hur illa jag upplever det då jag har svårt för att ta upp det på grund av väldigt dåliga erfarenheter i tidigare förhållanden.

De tillfällen när jag för söker ta det vidare så får jag bara, inte nu eller inte ikväll som svar.
  • New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-10 12:38:34 följande:

Hon är nog inte helt införstådd hur illa jag upplever det då jag har svårt för att ta upp det på grund av väldigt dåliga erfarenheter i tidigare förhållanden.

De tillfällen när jag för söker ta det vidare så får jag bara, inte nu eller inte ikväll som svar.

Vad har du sagt då? Och vad har hon svarat?

Varför tror du att hon inte vill gå vidare, de gånger hon säger "inte nu"?
  • Anonym (Kvinnan sätter nivån)

Ett tråkigt och tröttsamt ämne. Jag beklagar din situation, men det är helt enkelt så att kvinnan bestämmer hur ofta man har sex. hennes sexualitet avgör det, och mannen förväntas anpassa sig efter det.

Vill du mer men inte hon är det ditt fel som inte kan få henne att vilja mer eller ditt fel eftersom du är översexuell. Så det finns inget syfte att beklaga sig eller att försöka prata om sin sexbrist för det gör antingen ingenting alls eller försämrar situationen ytterligare.

Lid i tystnad är mitt råd. Det är helt enkelt så det är.

• Anonym (En av alla)
    New Dawn skrev 2021-09-10 13:14:44 följande:

Vad har du sagt då? Och vad har hon svarat?

Varför tror du att hon inte vill gå vidare, de gånger hon säger "inte nu"?

Eftersom jag väldåliga erfarenheter av att ta upp det här från tidigare förhållanden så har jag inte sagt så mycket. För en tid sedan sa jag att jag saknade sex och livet vi hade förr. Fick till svar att det skulle va svårt att hinna med barnen eller nått liknande.

Jag har ärligt talat ingen aning. För jag försöker att tajma in det så att det inte finns någon vardagsstress som ska komma ivägen. Antar att hon inte har lust.
  • Anonym (Undrar)

Tar du lång tid på dig att komma? Jag känner igen mig med att jag inte orkar med sex om killen tar för lång tid på sig att komma, som mitt ex behövde liksom typ 20-30 min lr nåt. Det orkar man inte med som tjej/kvinna.

• New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-11 19:05:34 följande:

Eftersom jag väldåliga erfarenheter av att ta upp det här från tidigare förhållanden så har jag inte sagt så mycket. För en tid sedan sa jag att jag saknade sex och livet vi hade förr. Fick till svar att det skulle va svårt att hinna med barnen eller nått liknande.

Jag har ärligt talat ingen aning. För jag försöker att tajma in det så att det inte finns någon vardagsstress som ska komma ivägen. Antar att hon inte har lust.

Okej, men det har hon ju rätt i också. Det är (för de flesta) svårt att ha sex på samma sätt som innan barnen, och om du i samma mening dessutom sa " och livet vi hade förr" är det ju så mycket mer, än bara sex, som förändras efter man fått barn. Lite svårt för henne att veta vad du egentligen menar. Här hade disskutionen behövt fortsätta, genom att prata om hur man kan göra nu istället... Det kommer inte bli som innan barnen, men man kan ju göra det bästa av situationen, så att båda trivs.

Här kunde du tex sagt att du förstår att den inte kan bli lika som förr, men att du skulle önska att ni försökte hitta lite mer tillfällen för sex, eller i alla fall närhet som kan bli sex om lusten kommer.

Du har ingen aning, men då behöver du ju ta reda på det. Vad är det som gör att hon inte vill "prova", tro?

Det är mycket troligt så att hennes mentala tillstånd är långt från lust mitt i vardagsstressen och barn som tar energi. Det kan bli så att ditt missnöje med henne, och med er relation i sig, skapar stress eftersom hon vet att hon inte duger. Plötsligt blir inte längre sex lustfyllt utan i stället plikt- och kravfyllt. Det är inte alls konstigt om det låser sig.

Du skriver att du antar att hon inte har lust. Men du borde kanske mer fokusera på varför hon inte kan/vill prova.

Det här är känsligt eftersom det är stor risk att hon kommer känna sig otillräcklig och tråkig. Du måste visa att du bryr dig om henne och hur hon känner.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-10 11:34:06 följande:

Det låter som om du verkligen gör vad du kan för att underlätta för henne och att ni egentligen har bra förutsättningar. Jag har tyvärr inget bra råd att ge annat än att du kan försöka se det positivt att hon i alla fall gillar att ge dig njutning och att du bör vänta och se om det kanske blir bättre senare.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?