• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (Sexlust)

Jag tror att du måste förstå att man inte KAN styra sexlust med vilja. Det är lika omöjligt att njuta av sex om man inte vill, som att genomföra samlag med slak penis. Man kan önska att man hade lust men det hjälper inte.

• Tecum
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-13 20:50:06 följande:
    Det är ju per definition tjatsex och våldtäkt att bete sig på det sättet.
    Även om jag känner mig avvisad och ledsen många gånger så lägger jag all min kraft på att dölja det för att inte skapa någon press eller skuldkänslor hos henne. Det gör bara saker sämre.
    Jag tycker att du gör helt fel när du döljer dina känslor. Hur kan det vara press att vara ärlig i en relation och visa/säga vad man känner? Nu tror ju hon att du är okej med att vara utan sex!
    Att tjata och markera är en sak, men att vara tydlig med vad man känner och vill kan aldrig vara fel.
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (love love love) skrev 2021-09-14 08:46:27 följande:

Jag tror att du tänker fel nu. Ni har uppenbarligen redan haft en dialog kring det. Hon är nöjd men inte du. Att du undrar hur du ska "få henne att vilja jobba mot en förändring" visar på att du tappat perspektivet lite i ert förhållande.

Jag har varit i en relation där jag sagt klart och tydligt nej till saker, utan att det har respekterats. Min partners reaktion var att tjura, och söka stöd på annat håll just för att få mig att förändras.

Jag förstår ju att hon väldigt gärna ville fortsätta vara med mig, men hon ville ju egentligen bara vara med mig om jag förändrades i den riktning hon önskade. 

Jag tror att du behöver inse det är del av din partners personlighet att hon bara vill ha sex en gång i månaden, och att hon inte vill gå dig till mötes. Du kan inte tvinga dig till något annat. Skillnaden på att kräva en förändring och att "få någon att vilja förändras" är inte så stor som du tror. Det är mest semantik. Vill du förändra andra så kan du bara be om det. Om du försäker förändra på annat sätt så är det manipulation.

Vi har pratat väldigt lite om detta ämne eftersom det är en så minerad mark enligt min erfarenhet från tidigare förhållanden. Tar jag upp att mitt behov av intimitet inte fylls i vårt förhållande så skapar det en negativ spiral. Samtidigt så är det inte så att livet tillsammans är kravlöst på något sätt. Som exempel har jag lagt en karriär som jag jobbat hårt för i nära 20år åt sidan, för att få lite bättre arbetstider på hennes begäran. Läs nu inte detta som att jag har rätt till sex, för det har ingen. Däremot så har jag ett behov av sex och jag hoppas att hon försöker möta mina behov på samma sätt som jag alltid anstränger mig för att möta hennes.

Jag kräver inte en förändring men jag önskar en för att sluta må dåligt, är det för mycket begärt? Målet med tråden är att försöka finna ett sätt att ta upp ämnet som inte förstör utan öppnar en dialog. Om hon sedan har sina anledningar att inte vilja göra några förändringar så får jag accepterar det. Då kan jag också fråga varför och kanske kan tillmötesgå henne och ändå må ok.

Jag kommer aldrig ställa ett ultimatum för att få min vilja fram. Däremot så kan det efter avslutad dialog landa i konsekvensen att vi separerar, men det kommer inte att vara uppe för diskussion när vi pratar, för då blir det just ett ultimatum.
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Sexlust) skrev 2021-09-14 11:58:16 följande:

Jag tror att du måste förstå att man inte KAN styra sexlust med vilja. Det är lika omöjligt att njuta av sex om man inte vill, som att genomföra samlag med slak penis. Man kan önska att man hade lust men det hjälper inte.

Jag vill absolut inte ha sex mot hennes vilja, det vill jag ALDRIG!!! Men jag vill inte heller må så här uselt av att jag förtrycker mitt egna behov. Har du något råd hur mitt behov av intimitet, som fylls på av utbytet mellan människor när man har sex, kan uppnås utan att det påverkar min fru?
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-14 13:05:54 följande:
    Jag vill absolut inte ha sex mot hennes vilja, det vill jag ALDRIG!!! Men jag vill inte heller må så här uselt av att jag förtrycker mitt egna behov. Har du något råd hur mitt behov av intimitet, som fylls på av utbytet mellan människor när man har sex, kan uppnås utan att det påverkar min fru?
    Ni måste våga prata. Annars är det omöjligt. Det som förstörde min sexlust var att jag kände förväntningarna i luften, varje gång han rörde mig. Han kunde erbjuda massage när jag sade att jag hade ont i nacken, men fokuserade ändå på insidan av låren. Han surade och betedde sig svinigt som sagt men när han fick problem pratade vi ut ordentligt. Vi bestämde tillsammans ett mål på minst 1 ggr/ vecka. Vi schemalade tid för intimitet, som bara behövde betyda sex om båda ville. Annars blev tiden ansedd för smek och kramar eller bara ett djupt samtal hand i hand.
  • Anonym (Sexlust)

Kan du börja med att tala om att du saknar hennes kroppsvärme och beröring och fråga om hon kan tänka sig att smeka dig?

• Anonym (love love love)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-14 12:46:09 följande:
    Vi har pratat väldigt lite om detta ämne eftersom det är en så minerad mark enligt min erfarenhet från tidigare förhållanden. Tar jag upp att mitt behov av intimitet inte fylls i vårt förhållande så skapar det en negativ spiral. Samtidigt så är det inte så att livet tillsammans är kravlöst på något sätt. Som exempel har jag lagt en karriär som jag jobbat hårt för i nära 20år åt sidan, för att få lite bättre arbetstider på hennes begäran. Läs nu inte detta som att jag har rätt till sex, för det har ingen. Däremot så har jag ett behov av sex och jag hoppas att hon försöker möta mina behov på samma sätt som jag alltid anstränger mig för att möta hennes.

Jag kräver inte en förändring men jag önskar en för att sluta må dåligt, är det för mycket begärt? Målet med tråden är att försöka finna ett sätt att ta upp ämnet som inte förstör utan öppnar en dialog. Om hon sedan har sina anledningar att inte vilja göra några förändringar så får jag accepterar det. Då kan jag också fråga varför och kanske kan tillmötesgå henne och ändå må ok.

Jag kommer aldrig ställa ett ultimatum för att få min vilja fram. Däremot så kan det efter avslutad dialog landa i konsekvensen att vi separerar, men det kommer inte att vara uppe för diskussion när vi pratar, för då blir det just ett ultimatum.
    Det låter som en jättebra plan, men jag du säger att du inte har rätt till sex och sedan säger du "är det för mycket begärt"? Det sistnämnda andas ändå någon sorts rättighetstänk för mig.

Bra att du inte slänger in separationen i diskussionen, för då blir det ett ultimatum som sagt. Men var beredd på att hon kommer säga efter att du "inte gav henne en chans"! :P
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (love love love) skrev 2021-09-14 13:30:12 följande:

Det låter som en jättebra plan, men jag du säger att du inte har rätt till sex och sedan säger du "är det för mycket begärt"? Det sistnämnda andas ändå någon sorts rättighetstänk för mig.

Bra att du inte slänger in separationen i diskussionen, för då blir det ett ultimatum som sagt. Men var beredd på att hon kommer säga efter att du "inte gav henne en chans"! :P

Nej jag har ingen rätt till sex, det har ingen! Det är inte heller ok att utöva känslomässiga påtryckningar för att få någons samtycke. Det är därför jag "ljuger för henne" och döljer min sorg och smärta när jag blir avvisad.

Jag vill ju ge henne en chans så hur ska jag kunna göra det? Eller har du något annat konkret råd för hur jag ska kunna må bättre?
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Sexlust) skrev 2021-09-14 13:21:46 följande:

Kan du börja med att tala om att du saknar hennes kroppsvärme och beröring och fråga om hon kan tänka sig att smeka dig?

Det här ska jag prova! Vi gör det ganska ofta på bådas initiativ men hon är alltid "the little spoon" som blir smekt. Utmaningen blit att rent motoriskt får till det bra, "to put the big spoon in the little spoon".

Tack, ibland kan lösningen finnas framför ögonen och man ser den ändå inte.
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-14 14:06:01 följande:
    Det här ska jag prova! Vi gör det ganska ofta på bådas initiativ men hon är alltid "the little spoon" som blir smekt. Utmaningen blit att rent motoriskt får till det bra, "to put the big spoon in the little spoon".

Tack, ibland kan lösningen finnas framför ögonen och man ser den ändå inte.
    Gör det men håll dig där. Förvänta dig inte att penetrera henne. Viktigt att du inte fokuserar på sexbristen, utan på bristen av närhet och beröring.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?