• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (Bela 51)

En fundering som uppstår när du skriver att du känner dig ensam i relationen, är att det kanske ändå saknas intimitet mellan er? Det är ju mer än sex och diskussioner om utvecklingsområden...För intimitet hjälper onekligen lusten.

Och angående att väcka lusten med att mannen enbart fokuserar på kvinnans njutning. För att det ska fungera som det är tänkt ska du absolut inte be henne tillfredsställa dig ibland. Tvärtom förbjudet för henne att röra vid dig i princip. Det är alltså inte tänkt som en långsiktig lösning att du tillfredsställer henne, utan bara ett sätt att väcka viljan. Så att ni båda i förlängning får er behov tillgodosedda.

• Anonym (Glid)

Är svårt att svara på detta. Jag tror du har hittat en vän. Livet är för kort för att inte få höra det man gillar så jag säger att det är läge att gå vidare. Hitta en med samma syn på sex och närhet som dig. Det finns likasinnade oavsett vad man har för preferenser.

Jag gillar sex och har i tidigare förhållandet haft sex ca 1ggr om dagen (11år) och nu senaste förhållandet 4år och pågående har vi sex ca 1ggr om dagen. Jag har inte haft många partners bara mycket sex och för mig är det naturligt och inget jag skulle kunna tänka mig att tumma på.. häldre själv än tillsammans och inget sex.. men det är väll hur man ser på livet, jag kan anpassa mig kring mycket men inte det, för mig är det inte värt att ändra på vem jag är för någon annan.

Fundera vad du vill sen ger du järnet!

• Anonym (Kvinna med sexbrist)

Jag är kvinna med samma problem. Min man sen 12 år tillbaka jobbar mycket och orkar nästan aldrig ha sex, vilket jag kan köpa. Men inte ens om det är jag som sköter det mesta. Vi har en jättebra relation i övrigt, men jag saknar tiden då vi hade sex varje dag, nu blir jag glad om det blir en gång i veckan..

• Anonym (Bela 51)

Att lyssna på män som hittar lösningar, ja absolut. Men jag pratar om att lyssna på kvinnor, plural, naturligtvis inte bara en. Det var bara män som svarat. Eller prata med en sexolog. Men flera förslag som står ovan i tråden känns inte insatta i kvinnors lust och sexualitet.

Att planera in sex när man saknar lust skulle jag säga är lönlöst Har man bara tappat bort prion för sex i vardagen så absolut.

Att lust föder lust är välkänt. Man blir visst hungrigare! Jämför med kroppens respons på socker (samma belöningssystem) som faktiskt ökar hungern och intaget av kalorier. Att känna intimitet och närhet utan krav, det funkar också som bränsle för lust.

• Anonym (svårt)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 17:05:25 följande:

Nu verkar det som att män bara har svarat. Tänkte bidra med kvinnligt perspektiv. Att kommunicera är bra, och att inte vilja stressa fram mer sex likaså. Men ett perspektiv som jag saknar i diskussionen här är att kvinnans lust går inte att diskutera eller planera fram. Många kan inte planera in för sex för lusten finns inte. Det kan ha med hormoner och stress att göra. Eller att längtan till närhet med partnern har ebbat ut. Tex på grund av andra slitningar i vardagen. Tips, prata om det som hon vill prata om.

"tjatar" hon om något i relationen? Eller är det något hon tom har gett upp att prata om? Långa relationer har alltid svagheter som kan behöva uppmärksamhet. Dessa områden kan sakta släcka lusten. Fråga henne och prata med henne om det. Resultatet kan bli att ni lyckas väcka relationen och därmed lusten till liv igen. Tror du att hon känner sig som din ögonsten fortfarande? Eller har du börjat rikta din uppmärksamhet mot andra? Det finns så många skäl till att lusten ebbar ut. Har du frågat henne och varit beredd på att höra svaret?

Sen en annan sak om att väcka lust. Kan du tänka dig att lägga energi på att hon ska få odelad njutning? Där kravet på att hon ska prestera sexuellt helt släpps? För vetskapen om att man vid givet tillfälle "ska" få lust, är en lustdödare. I synnerhet om det också i viss mån kan förknippas med att man går med på penetration trots att man inte riktigt vill eller kan. Tror män skulle bli förvånade över hur många kvinnor som går med på sex för att man vill göra det som partnern vill och för att man inte vill såra honom. Det handlar ju inte om att han inte är attraktiv. Men kroppen vill inte riktigt. Jag känner många kvinnor som tycker att deras män inte riktigt greppar den problematiken. Det tar du är en del också längre tid med åldern att bli riktigt upphetsad och ibland infinner lusten sig inte alls. Kan du tänka dig att ni njuter av varandra utan att det blir sex med penetration och utlösning?

Kravlösheten kan inte nog understrykas. Att jobba med lusten utan att ha sex kan vara den enda vägen till mer sex ibland. Tror jag. Hoppas ni kan hitta sätt att mötas! Med det är det inte sagt att det handlar om just de problem och lösningar som jag tar upp, men i min värld är det vanligaste orsakerna jag hör om. Inte att man inte vill ha sex och egentligen skulle kunna lösa det med en samplanering och gemensam syn på hur ofta som är lagom.

Vad säger hon om du frågar ifall du får tillfredsställa henne enbart?

Jag är kvinna och tror absolut att det kan vara en bra idé att pröva att ge njutning utan motkrav. Det är dock ingen garanti för förbättring, så om man försöker alltför länge utan resultat kan det leda till att man tappar självkänslan av att ge och ge utan att få något tillbaka. Jag talar av egen erfarenhet.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 17:48:39 följande:
    Vill tillägga att min man lyckades återuppliva min lust genom att låta mig njuta. Enbart. Inga krav. Och vi har varit tillsammans i många år. Lust föder mer lust. Tror kanske du ska lyssna på kvinnor mer än män i den här frågan, för det är en kvinnas lust du ska väcka.
    +1
  • Anonym (Bela 51)

En fundering som uppstår när du skriver att du känner dig ensam i relationen, är att det kanske ändå saknas intimitet mellan er? Det är ju mer än sex och diskussioner om utvecklingsområden...För intimitet hjälper onekligen lusten.

Och angående att väcka lusten med att mannen enbart fokuserar på kvinnans njutning. För att det ska fungera som det är tänkt ska du absolut inte be henne tillfredsställa dig ibland. Tvärtom förbjudet för henne att röra vid dig i princip. Det är alltså inte tänkt som en långsiktig lösning att du tillfredsställer henne, utan bara ett sätt att väcka viljan. Så att ni båda i förlängning får er behov tillgodosedda.

Anonym (svårt) skrev 2021-09-09 19:40:38 följande:

Jag är kvinna och tror absolut att det kan vara en bra idé att pröva att ge njutning utan motkrav. Det är dock ingen garanti för förbättring, så om man försöker alltför länge utan resultat kan det leda till att man tappar självkänslan av att ge och ge utan att få något tillbaka. Jag talar av egen erfarenhet.

Också väldigt sant. Som jag skrev, det är en kortsiktig väg som kan väcka lusten igen. Man ska självklart vara medveten om balansen i relationen. Det behövs också intimitet i övrigt.
  • New  Dawn
    Anonym (Man 50) skrev 2021-09-09 18:29:04 följande:

Eller varför inte lyssna på män som varit i samma situation och hittat en lösning.

Det finns många olika individuella skäl att kvinnors lust minskar och den lösningen som fungerar för en kvinna (eller snarare ett par för det är ju något som två drabbas av) passar inte nödvändigtvis en annan. Min frus låga sexlust hade ingenting med att sexet var dåligt att göra och hade jag föreslagit att jag skulle bara fokusera på hennes njutning som en lösning hade hon reagerat totalt avvisande. Om man inte är hungrig så blir man inte mer hungrig för att någon kommer med mera mat oavsett hur god den är. Det som funkade för oss var att avsätta tid till varandra och för sex utan att ha tvånget att det skulle bli sex varje gång. Ju mindre sex vi hade, desto mer glömde min fru bort att hon faktiskt gillade det, och i vardagsstressen blev det lägre och lägre prioritet. Genom att planera in det en gång i veckan fick hon tid att komma i stämning, släppa stressen och komma ihåg att hon faktiskt gillade sex och börja längta efter det, och efterhand ökade lusten ju mer sex vi hade. Sedan har jag försökt att öka hennes njutning genom olika leksaker och det uppskattar hon väldigt, men hade jag gjort det när hon var som minst intresserad hade det slagit helt fel.

Det som hjälpt oss är att min fru alltid har haft respekt och kärlek för mig precis som jag haft det för henne. Även om man lätt hamnar i slentrian så går det mesta att lösa om de känslorna finns kvar. Tappar man respekten för varandra så hjälper nog ingenting för att återfå sexlusten. 

Ja, självklart kan man lyssna på mäns erfarenheter och tips och du befäster ju dessutom själva tanken att den tid ni avsatte "inte behövde leda till sex varje gång".

Preblemet med tipset att "schemalägga" sex är att det måste vara kravlöst och det fattar inte alla.

Alla sexologer och terapeuter som föreslagit detta har betonat att det är viktigt att inte dessa tillfällen blir kravfyllda. Tanken är att avsätta tid för närhet och njutning och ett tillfälle då sex kan ske.

Många (inte du) tror att sex föder lust, men det är fel. Lust föder lust. Sex kan liks gärna skapa obehag och stress, så sex i sig behöver liksom inte skapa lust. Det är lusten som skapar lust.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 17:48:39 följande:
    Vill tillägga att min man lyckades återuppliva min lust genom att låta mig njuta. Enbart. Inga krav. Och vi har varit tillsammans i många år. Lust föder mer lust. Tror kanske du ska lyssna på kvinnor mer än män i den här frågan, för det är en kvinnas lust du ska väcka.
    Men jag är också kvinna och jag skulle få dåligt samvete om min man bara lät mig njuta. Ungefär som att jag struntade i honom. Skulle inte kunna slappna av. Det skulle kännas som att han "ställde upp" för min skull och ständigt skriver ni här att kvinnor aldrig ska ställa upp på sex. Varför ska män då göra det? Och om det funkar för män att ställa upp borde det göra det för kvinnor också?

Nej det är inget för mig, jag är inte tillräckligt egoistisk..
  • Anonym (Man 50)
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 19:11:45 följande:

Att lyssna på män som hittar lösningar, ja absolut. Men jag pratar om att lyssna på kvinnor, plural, naturligtvis inte bara en. Det var bara män som svarat. Eller prata med en sexolog. Men flera förslag som står ovan i tråden känns inte insatta i kvinnors lust och sexualitet.

Att planera in sex när man saknar lust skulle jag säga är lönlöst Har man bara tappat bort prion för sex i vardagen så absolut.

Att lust föder lust är välkänt. Man blir visst hungrigare! Jämför med kroppens respons på socker (samma belöningssystem) som faktiskt ökar hungern och intaget av kalorier. Att känna intimitet och närhet utan krav, det funkar också som bränsle för lust.

Jag dristar mig att hävda att efter tjugo år tillsammans förstår jag mig bättre på min frus sexualitet än vad en slumpmässig kvinna på FL gör. Inte alla kvinnor resonerar som du och att vara kvinna betyder inte att man automatiskt har tolkningsföreträde för vad alla andra kvinnor känner. Hade jag erbjudit min fru att enbart fokusera på hennes njutning när hon hade som lägst sexlust hade hon bara blivit irriterad. Det som funkade däremot för os var just att planera in sex. Vi insåg båda att bristen på sex var ett problem för förhållandet och därför valde vi att prioritera det i stället för att hoppas att det skulle hända av sig själv. Och fastän hon ofta inte hade någon lust innan så fick hon det när vi väl kom till. Som du säger, lust föder lust, även om det inte alltid fanns någon lust till en början så kom den alltid efterhand.

Precis som TS och hans fru har vi alltid haft bra sex med lika mycket fokus på hennes som på min njutning - jag kan tänka mig att om så inte är fallet kan ditt förslag om ensidig fokusering på kvinnan vara en bra ide. Men om vi ska tro på TS så är problemet inte att hans fru upplever att deras sexliv är dåligt, tvärtom. Utan att hon helt enkelt känner mindre behov av att ha sex särskilt ofta. Då tror jag definitivt att det kan hjälpa med att schemalägga stunder för sex.

TS, en bra video av en mycket välkänd sexolog om förhållanden med sexbrist. Kan vara något att visa för din fru för att hjälpa henne förstå vad du upplever.

Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?