• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (En av alla)
    Anonym (Tjatsex) skrev 2021-09-13 20:40:06 följande:

Hon kan ju vara asexuell även. Det är tydligen vanligare än vad man tror

Är det något som utvecklas med tiden då eller var allt en lögn från början?
  • Anonym (Tjatsex)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-14 07:12:05 följande:

Är det något som utvecklas med tiden då eller var allt en lögn från början?

Lögn vet jag inte men asexuella spelar ofta med på noterna för att inte bli ensamma. De har ofta inte så många alternativ om de vill ha en relation
  • Anonym (svårt)
    Tecum skrev 2021-09-13 18:57:15 följande:
    Det är samma i alla trådar där mannen vil ha sex men kvinnan inte vill, vad han än gör och säger vänds det på något sätt till att det är hans fel och att han antingen ska foga sig eller separera. Kvinnan är ett oskyldigt offer och i stort sett oförmögen att göra något åt situationen. Han har inga rättigheter och hon inga skyldigheter. Och då menar jag inte skyldighet att ha sex utan skyldighet att försöka göra något åt situationen.
    Förutom att det inte alltid är kvinnan som inte vill sammanfattade du det bra. Den som vill ha sex blir alltid utmålad som en fullblodsegoist och oavsett hur mycket han eller hon försöker ta hänsyn till den andra är det aldrig nog. Det har vi ju sett flera exempel på här i tråden. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att vissa uppmanar till medberoende där den ena i förhållandet ska ta hela ansvaret för den andras beteende och inte får visa några känslor eller ha några egna behov.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Tjatsex) skrev 2021-09-14 07:22:48 följande:
    Lögn vet jag inte men asexuella spelar ofta med på noterna för att inte bli ensamma. De har ofta inte så många alternativ om de vill ha en relation
    Det är ändå osannolikt att en asexuell klarar av att ha sex varje dag under flera års tid, som ts beskrivit att han och hans fru hade.
  • Anonym (Lite salt)

Kvinna här, som ofta inte är sugen på sex. För mig handlar det mycket om emotionell närhet, dvs när vi inte har djupa samtal, diskuterar och är nära känslomässigt, känns det jättekonstigt att ha sex.

Om man hamnat i en rutin i äktenskapet där allt rullar på och man diskuterar husets skötsel, vem som ska skjutsa till barnens simträning , men inget mer, då blir man mer som kollegor, och sex känns knappast aktuellt.

Att boka in sex låter bra, bara ni kommer ihåg att låta kvällen börja med samtal och komma nära varandra intellektuellt.

• Anonym (Tjatsex)
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-14 07:51:54 följande:

Det är ändå osannolikt att en asexuell klarar av att ha sex varje dag under flera års tid, som ts beskrivit att han och hans fru hade.

Det var inte längre sedan som homosexuella levde i livslånga äktenskap?

Det går nog absolut men inte utan ett visst lidande
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Tjatsex) skrev 2021-09-14 07:56:45 följande:
    Det var inte längre sedan som homosexuella levde i livslånga äktenskap?

Det går nog absolut men inte utan ett visst lidande
    Leva med någon av motsatt kön för att dölja sin läggning kan man göra utan att behöva ha sex med sin officiella partner och man kan ha träffa andra vid sidan av. Att ha sex varje dag i flera år, och till och med mer än gång om dagen, utan att ha lust är det mycket mer osannolikt att man klarar av utan att partnern märker något. För kvinnor är risken stor att det leder till kronisk underlivssmärta efter ett tag.
  • Anonym (love love love)
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-09 11:47:55 följande:

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

Jag tror att du tänker fel nu. Ni har uppenbarligen redan haft en dialog kring det. Hon är nöjd men inte du. Att du undrar hur du ska "få henne att vilja jobba mot en förändring" visar på att du tappat perspektivet lite i ert förhållande.

Jag har varit i en relation där jag sagt klart och tydligt nej till saker, utan att det har respekterats. Min partners reaktion var att tjura, och söka stöd på annat håll just för att få mig att förändras.
    Jag förstår ju att hon väldigt gärna ville fortsätta vara med mig, men hon ville ju egentligen bara vara med mig om jag förändrades i den riktning hon önskade. 

Jag tror att du behöver inse det är del av din partners personlighet att hon bara vill ha sex en gång i månaden, och att hon inte vill gå dig till mötes. Du kan inte tvinga dig till något annat. Skillnaden på att kräva en förändring och att "få någon att vilja förändras" är inte så stor som du tror. Det är mest semantik. Vill du förändra andra så kan du bara be om det. Om du försäker förändra på annat sätt så är det manipulation.

• Anonym (En av alla)
    Anonym (Tjatsex) skrev 2021-09-14 07:22:48 följande:

Då utesluter jag att hon är asexuell eftersom hon var extremt aktiv, initiativtagande och vidgade mina vyer kring sex under flera år.
  • Tecum
    Mimosa86 skrev 2021-09-13 20:01:45 följande:
    Svårt läge. Men ni måste börja snacka om det och jag håller med vissa här inne att lite schemalagt sex inte behöver vara fel. För att kicka igång en rutin som gör att sex inte blir en sådan uppförsbacke för henne.

Jag uppskattade när min man berättade hur ofta han vill ligga, tyckte det var rimligt och lirade med min önskan. Så slapp man gå runt och undra vad den andre tänkte och tyckte utan mer- nu kör vi- det får bära eller brista. Hellre ett dåligt ligg än inget ligg.för det var min oro- tänk om jag inte har tillräcklig lust för att leverera ett kvalitetsligg?

Sen finns det ju biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Vi kvinnor behöver ju dras med en kvinnokropp vara fertilitet regleras med hormonnivåerna som kan göra oss superkåta men också supertorr. För mig är det stor skillnad i lust utifrån cykel, tyvärr. Men så är det. Kan tänka mig att kvinnor som är runt 50 har än mer att tampas med med tanke på förklimakterie och klimakterie..

Men om man kommer överens om att sexet inte behöver vara så sprudlande och fantastiskt varje gång utan en härlig stund som likväl kan göras tyst i missionären som vilt på köksbordet så släpper ju den pressen.
    Så jäkla bra skrivet! (Ja resten av inlägget också). Jag har många gånger skrivet att sex inte behöver vara så märkvärdigt och superpassionerat varje gång. Bekräftelse, närhet och omtanke är positiva delar av sex som är jätteviktiga.
    Egentligen är det konstigt att så många, inte bara kvinnor, ser sex som så märkvärdigt och påfrestande även i en relation där man gjort det hundratals gånger redan.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?