• Anonym (En av alla)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Upptäckte att jag nu är i gruppen av män som mår psykiskt dåligt på grund av bristen av sex i relationen. Men hur skapar man en hälsosam dialog kring detta och motiverar ens partner att vilja jobba mot en förändring, utan att hon känner en sexdödande press?

För att vi inte ska hamna i alla dessa pseudo diskussioner som dessa trådar oftast gör, så ger jag en kort bakgrund:

Innan jag ens gick in i min nuvarande relation så pratade vi mycket om att en stor anledning till att mina tidigare förhållanden spruckit var att bristen på sex. Jag var mycket tydlig med vad jag förväntar mig vad gäller mängden sex, om vi skulle få många år tillsammans. Nu har det passerat ett decennium sedan vi blev ett par och hon har inte detta kvar i sitt arbetsminne längre.

Vi har en mycket bra relation på alla andra sätt, med framförallt bra kommunikation. Vi båda ger och tar konstruktiv kritik för att utveckla både oss själva och relationen. Jag har i våra samtal försökt fråga om vad jag kan göra för att hon ska få mer lust, men det finns inget enligt henne. Hon är lycklig och tycker vi har ett högkvalitativt sexliv som hon njuter mycket av.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv. Därför har jag försökt jobba med migcsjälv så att jag ska må bra med hennes nivå på mängden sex. Tyvärr kommer jag ingen vart utan jag mår bara sämre. Ämnet har varit uppe med min terapeut men hon har inte heller kunnat hjälpa mig.

Till sist, onnani är inte ett alternativ. Tror man det har man aldrig förstått vad sex handlar om!

• Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?
  • Anonym (svårt)

Trist att även den här tråden urartat till smutskastning av den som är ledsen över att få ha alltför lite sex med den han älskar. Är man missnöjd med sitt sexliv är man tydligen alltid ett äckligt, sexfixerat svin, oavsett hur mycket man anstränger sig för att vara snäll och tillmötesgående mot sin partner.

• New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-12 09:43:10 följande:

Men allt detta är saker som går att göra något åt - om viljan finns! I de flesta trådar av män som handlar om sexbrist tycks det stora problemet och elefanten i rummet vara att kvinnan är nöjd som det är, vill varken prata eller förändra något. Då är det inte lätt för mannen att göra något heller, det blir en gissningslek. Han provar olika saker men inget fungerar.

"Man ska inte tjata" skriver du och andra kvinnor. Men är det att tjata att försöka lösa problem? Är det att skuldbelägga att säga till sin partner att man mår dåligt? I så fall är ju allt meningslöst, det är bara att antingen lägga sig platt eller separera.

Jag har debatterat detta ämne många gånger och det är extremt sällsynt att personer som saknar sex har kommunicerat det på något bra sätt.

Jag skulle vilja påstå att det mycket sällan blir ett samtal, eftersom det börjar som ett uttryck av missnöje, och den med minst lust hamnar i försvarställning, känner sig otillräcklig, och hugger tillbaka eller flyr. Den som saknar, sex kan (eller vågar) inte möta detta.

Det är viktigt att känna att man blir förstådd. Du tycker att dessa saker "Trötthet

Hormoner (framförallt graviditet och amning tex)

Irritation på relationen

Stress

Behov av att vara ifred/egentid

Psykiska besvär" är något som går att göra något åt, men det kan ju vara väldigt komplext. Att avfärda allt detta med att "det går att göra något åt" känns förminskande.

Ta en sak som stress. Det är ju lätt att säga att det går att jobba på, särskilt om man inte blir stessad själv. Ibland blir jag stressad eller orolig för saker som min man inte alls tycker är något problem. Vissa gånger gör jag allt jag kan för att komma från känslan men den biter sig fast. Andra saker blir min man mycket mer stressad och störd över. I bland över saker som jag inte kan förstå egentligen. Men jag förstår att han är annorlunda än jag och han förstår att jag har andra reaktioner och känslor än honom andra gånger.

Hormoner är ju också svåra att påverka. Jag har nyss tagit ut min spiral och lusten kommer inte alls lika mycket spontant och enkelt som med den gjort tidigare. Kroppen startar inte lika lätt och då är inte sex skönt. För mig är det bättre att låta det gå lite mer tid mellan nu, så att sex fortsätter vara något riktigt positivt. Vi pratar väldigt öppet om detta och min man visar mycket förståelse och vill verkligen att jag ska må bra. Lösningen kan ju ibland vara att ha sex lite mer sällan. Det behöver inte vara "rätt" att öka mängden.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (svårt)
    New Dawn skrev 2021-09-12 18:08:49 följande:
    Jag har debatterat detta ämne många gånger och det är extremt sällsynt att personer som saknar sex har kommunicerat det på något bra sätt.

Jag skulle vilja påstå att det mycket sällan blir ett samtal, eftersom det börjar som ett uttryck av missnöje, och den med minst lust hamnar i försvarställning, känner sig otillräcklig, och hugger tillbaka eller flyr. Den som saknar, sex kan (eller vågar) inte möta detta.

Det är viktigt att känna att man blir förstådd. Du tycker att dessa saker "Trötthet

Irritation på relationen

Stress

Psykiska besvär" är något som går att göra något åt, men det kan ju vara väldigt komplext. Att avfärda allt detta med att "det går att göra något åt" känns förminskande.

Ta en sak som stress. Det är ju lätt att säga att det går att jobba på, särskilt om man inte blir stessad själv. Ibland blir jag stressad eller orolig för saker som min man inte alls tycker är något problem. Vissa gånger gör jag allt jag kan för att komma från känslan men den biter sig fast. Andra saker blir min man mycket mer stressad och störd över. I bland över saker som jag inte kan förstå egentligen. Men jag förstår att han är annorlunda än jag och han förstår att jag har andra reaktioner och känslor än honom andra gånger.

Hormoner är ju också svåra att påverka. Jag har nyss tagit ut min spiral och lusten kommer inte alls lika mycket spontant och enkelt som med den gjort tidigare. Kroppen startar inte lika lätt och då är inte sex skönt. För mig är det bättre att låta det gå lite mer tid mellan nu, så att sex fortsätter vara något riktigt positivt. Vi pratar väldigt öppet om detta och min man visar mycket förståelse och vill verkligen att jag ska må bra. Lösningen kan ju ibland vara att ha sex lite mer sällan. Det behöver inte vara "rätt" att öka mängden.
    Tro mig, vi är många som försökt prata vänligt och lugnt om problemet men hur hänsynsfulla vi än varit så har vi bara fått kalla handen. I mitt senaste förhållande slog jag knut på mig själv för att vara förstående och till lags men det hjälpte inte. Man är trots allt två i ett förhållande och ansvaret för kommunikationen kan inte ligga på enbart den ena parten. Det finns tyvärr många ojämlika förhållanden där den ena anpassar sig mycket mer än den andra och gör det mesta känslomässiga arbetet. Jag säger inte att ts lever i ett sådant utan pratar nu mer generellt.
  • Tecum
    New Dawn skrev 2021-09-12 18:08:49 följande:
    Irritation på relationen
    Stress

Jag blir lite ledsen när du skriver att det är "förminskande" att vilja göra något åt problem i samlivet. jag har aldrig sagt att det är enkelt eller att det finns någon patentlösning. Varje orsak måste attackeras på olika sätt. Men faktum är att det är "bättre" om det finns någon konkret orsak till minskande eller utebliven lust än om lusten bara är borta utan att hon (eller han) kan ange någon orsak. Då beror det förmodligen på att attraktionen försvunnit och det är skitsvårt att göra något åt.

Att bara vänta på att lusten kommer tillbaka av sig självt kan fungera i enstaka fall men det troliga är att det sexlösa tillståndet permanentas och att den som inte vill vänjer sig av med sex. Alltså en farlig väg att gå.

Min fru fick också mindre lust efter att tagit ut hormonspiralen, men efter en tid vande sig kroppen vid den uteblivna dosen och det blev bättre igen. Däremot fick hon börja med Vagisan mot torra slemhinnor.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-12 18:53:29 följande:

Tro mig, vi är många som försökt prata vänligt och lugnt om problemet men hur hänsynsfulla vi än varit så har vi bara fått kalla handen. I mitt senaste förhållande slog jag knut på mig själv för att vara förstående och till lags men det hjälpte inte. Man är trots allt två i ett förhållande och ansvaret för kommunikationen kan inte ligga på enbart den ena parten. Det finns tyvärr många ojämlika förhållanden där den ena anpassar sig mycket mer än den andra och gör det mesta känslomässiga arbetet. Jag säger inte att ts lever i ett sådant utan pratar nu mer generellt.

Vad sa du då?
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-12 18:53:34 följande:

Jag blir lite ledsen när du skriver att det är "förminskande" att vilja göra något åt problem i samlivet. jag har aldrig sagt att det är enkelt eller att det finns någon patentlösning. Varje orsak måste attackeras på olika sätt. Men faktum är att det är "bättre" om det finns någon konkret orsak till minskande eller utebliven lust än om lusten bara är borta utan att hon (eller han) kan ange någon orsak. Då beror det förmodligen på att attraktionen försvunnit och det är skitsvårt att göra något åt.

Att bara vänta på att lusten kommer tillbaka av sig självt kan fungera i enstaka fall men det troliga är att det sexlösa tillståndet permanentas och att den som inte vill vänjer sig av med sex. Alltså en farlig väg att gå.

Min fru fick också mindre lust efter att tagit ut hormonspiralen, men efter en tid vande sig kroppen vid den uteblivna dosen och det blev bättre igen. Däremot fick hon börja med Vagisan mot torra slemhinnor.

På det sätt du uttrycker upplever jag det avfärdande. Om det vore så lätt att göra något åt tex stress och trötthet, eller psykiska besvär skulle ingen tex behöva vara trött eller stressad.

Det är som om de som har mindre lust har det av lathet att göra något åt det.

Jag skulle hellre ha mindre sex, än att förstöra allt det positiva som sex innebär, jämfört med att slita mot sin egen kropp.

Om man tex är för trött vill jag hellre vila/sova och ja, det kanske minskar möjligheten för sex och kanske också sexfrekvensen men det bibehåller ändå allt det positiva med sex. Sex ska vara något kul, skönt och viktigt, som ger energi, skapar närhet och blir ett band till varandra, annars kan det vara. Det får inte bli ett slukhål där glädjen och njutningen försvinner, kanske spårlöst.

För mig är den farligaste vägen att gå att börja ha sex utan att känna glädje och lust.

Jag fick nästan panik i min förra relation när all skön känsla av sex försvan. Jag hade sex utan lust för ofta. Jag försökte med allt för att få tillbaka känslan. Räddningen blev jättemycket svampinfektioner och då blev det legitimt att vänta och något för både mitt ex och mig själv att acceptera. Mitt ex förstod mig och när vi inte hade sex lika ofta minskade svampbesvären och sakta återkom både glädje och lust och efter det har jag inte sex om jag inte är redo.

Jag har inte fått torra slemhinnor. Även lusten i huvudet finns, men anspänningen och svullnaden i könet kommer inte lika lätt/snabbt.(klitoris känns "platt" )

Förr kom behovet av sex mer automatiskt. Jag kände liksom behov av orgasm när det gått några dagar. Visst påverkades jag av omständigheter även på. Dvs jag kunde få mindre lust om jag tex mådde dåligt och fick mer lust när vi hade kul och var avslappnade.

Nej, jag tror inte på att lust kommer tillbaka av sig själv. Det har jag aldrig sagt eller skrivit. Jag tror definitivt man kan öka lust, jobba fram lust, men också döda lust.

Om man har tappat känslor för sin partner och inte vill ha sex med just honom/henne är det ofta inte så mycket att göra åt.( Om man bara är som vänner/syskon och tex lever ihop för barnens skull) Något som (enligt min åsikt) är ännu värre i det läget är att fortsätta ha sex. (Det kan kännas olustigt och kan ge en obehaglig tomhetskänsla)
  • theotherone

Intressant med alla råd! Jag tror jag provat dem alla.

Schemaläggning - vi kom för många år sedan överens om att vi skulle försöka göra det regelbundet. Hon kunde sträcka sig till en gång varannan vecka. Ok, sade jag, låt oss försöka. Men det varade inte länge. Hon kände inte för det den dagen vi hade satt av tid, hon kände press för att det tvunget skulle ske då och då osv. Så vi slutade med det.

Kravlöshet - för några år sedan, när vi återigen pratade om bristen på sex i vårt förhållande (på mitt initiativ - det är alltid på mitt initiativ), sa jag att nu tar jag ett steg tillbaka, och du får gärna ta initiativ när du känner dig redo. Det hände ingenting efter det.

Jag tar initiativ - vi har också haft perioder där jag uppvaktat mer aktivt och sett till att fixa mysig stämning osv. Hon har gillat det, men inte känt för att ligga ändå. Minns en gång när vi haft romantisk middag ute, gått på bio, etc. Och sedan när vi kom hem föredrog hon att se en gammal TV-repris snarare än att mysa med mig i sovrummet.

Listan kan göras lååång. Jag har hört varenda bortförklaring som existerar.
    Preventivmedel - p-piller som påverkar lusten, kondomer som kliar
    Magbesvär, huvudvärk, trötthet, stress
    Fel veckodag - hon kan absolut inte tänka sig att ha sex på en veckodag (jag har fått ursäkten "Nej älskling, det är ju torsdag!")
    Fel dag i menstrualcykeln - ska snart ha mens, har mens, eller har precis haft mens (det blir ju inte många dagar kvar efter det)
    Att vi inte var förlovade, och senare att vi inte var gifta
    Att vi nyligen fått barn (den körde hon med i över ett år efter barnet fötts)
    Att jag inte ger henne mer uppmärksamhet (blommor, presenter)
    Att hon inte får egentid

Ja, ni fattar. Precis allting som ingår i livet är en ursäkt för henne att inte ha sex med mig. Notera att hon fortfarande säger att hon älskar mig och att hon vill ligga med mig egentligen. Jag har fått höra många gånger att hon är ledsen för att hon avvisar mig, och hon ska minsann se till att bättra sig.

Jag har gett upp. Vi har sex kanske en gång om året, max. Jag kan faktiskt förstå varför vissa är otrogna, funderar själv på det ibland. Men grejen är att ens självförtroende blir rätt kört i botten av att ha det så här jämt, så man tror väl inte att någon annan skulle kunna tänka sig att vara intresserad.

Så, min poäng är att den sexlöse i förhållandet kan vrida fullkomligt ut och in på sig själv - det behöver inte innebära någon förändring alls i slutändan. Helt enkelt för att den andra parten är nöjd med det nuvarande upplägget, och vill inte förändra det.

• Anonym (BrB)
    theotherone skrev 2021-09-12 21:17:07 följande:

Intressant med alla råd! Jag tror jag provat dem alla.

Schemaläggning - vi kom för många år sedan överens om att vi skulle försöka göra det regelbundet. Hon kunde sträcka sig till en gång varannan vecka. Ok, sade jag, låt oss försöka. Men det varade inte länge. Hon kände inte för det den dagen vi hade satt av tid, hon kände press för att det tvunget skulle ske då och då osv. Så vi slutade med det.

Kravlöshet - för några år sedan, när vi återigen pratade om bristen på sex i vårt förhållande (på mitt initiativ - det är alltid på mitt initiativ), sa jag att nu tar jag ett steg tillbaka, och du får gärna ta initiativ när du känner dig redo. Det hände ingenting efter det.

Jag tar initiativ - vi har också haft perioder där jag uppvaktat mer aktivt och sett till att fixa mysig stämning osv. Hon har gillat det, men inte känt för att ligga ändå. Minns en gång när vi haft romantisk middag ute, gått på bio, etc. Och sedan när vi kom hem föredrog hon att se en gammal TV-repris snarare än att mysa med mig i sovrummet.

Listan kan göras lååång. Jag har hört varenda bortförklaring som existerar.

Preventivmedel - p-piller som påverkar lusten, kondomer som kliar

Magbesvär, huvudvärk, trötthet, stress

Fel veckodag - hon kan absolut inte tänka sig att ha sex på en veckodag (jag har fått ursäkten "Nej älskling, det är ju torsdag!")

Fel dag i menstrualcykeln - ska snart ha mens, har mens, eller har precis haft mens (det blir ju inte många dagar kvar efter det)

Att vi inte var förlovade, och senare att vi inte var gifta

Att vi nyligen fått barn (den körde hon med i över ett år efter barnet fötts)

Att jag inte ger henne mer uppmärksamhet (blommor, presenter)

Att hon inte får egentid

Ja, ni fattar. Precis allting som ingår i livet är en ursäkt för henne att inte ha sex med mig. Notera att hon fortfarande säger att hon älskar mig och att hon vill ligga med mig egentligen. Jag har fått höra många gånger att hon är ledsen för att hon avvisar mig, och hon ska minsann se till att bättra sig.

Jag har gett upp. Vi har sex kanske en gång om året, max. Jag kan faktiskt förstå varför vissa är otrogna, funderar själv på det ibland. Men grejen är att ens självförtroende blir rätt kört i botten av att ha det så här jämt, så man tror väl inte att någon annan skulle kunna tänka sig att vara intresserad.

Så, min poäng är att den sexlöse i förhållandet kan vrida fullkomligt ut och in på sig själv - det behöver inte innebära någon förändring alls i slutändan. Helt enkelt för att den andra parten är nöjd med det nuvarande upplägget, och vill inte förändra det.

Precis. Så var det här. Efter många år slutade jag försöka få igång oss men hon vill inte och som du påpekar är hon nöjd med situationen. Det var dömt att misslyckas. Många kvinnor verkar inte veta vad de själva vill, de kan säga nej men mena ja och tvärt om. Hur du än gör som man så är det fel.
  • theotherone
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-12 21:57:35 följande:
    Precis. Så var det här. Efter många år slutade jag försöka få igång oss men hon vill inte och som du påpekar är hon nöjd med situationen. Det var dömt att misslyckas. Många kvinnor verkar inte veta vad de själva vill, de kan säga nej men mena ja och tvärt om. Hur du än gör som man så är det fel.
    Jag tror inte detta är ett typiskt kvinnligt eller manligt beteende, och jag vill ogärna göra gällande att kvinnor (eller män) är på det ena eller andra sättet. Min personliga erfarenhet med låg sexlust är med min fru, men det gör inte att jag tror att kvinnor generellt är som hon. Det kan lika gärna vara mannen som har låg lust och kommer med alla bortförklaringarna ovan (kanske inte menscykeln då).
  • Anonym (BrB)
    theotherone skrev 2021-09-12 22:03:17 följande:

Jag tror inte detta är ett typiskt kvinnligt eller manligt beteende, och jag vill ogärna göra gällande att kvinnor (eller män) är på det ena eller andra sättet. Min personliga erfarenhet med låg sexlust är med min fru, men det gör inte att jag tror att kvinnor generellt är som hon. Det kan lika gärna vara mannen som har låg lust och kommer med alla bortförklaringarna ovan (kanske inte menscykeln då).

Ok, då tror vi olika. Jag tror det är långt mer kvinnor som har låg eller obefintlig sexlust.
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?