Tecum skrev 2021-09-12 18:53:34 följande:
Jag blir lite ledsen när du skriver att det är "förminskande" att vilja göra något åt problem i samlivet. jag har aldrig sagt att det är enkelt eller att det finns någon patentlösning. Varje orsak måste attackeras på olika sätt. Men faktum är att det är "bättre" om det finns någon konkret orsak till minskande eller utebliven lust än om lusten bara är borta utan att hon (eller han) kan ange någon orsak. Då beror det förmodligen på att attraktionen försvunnit och det är skitsvårt att göra något åt.
Att bara vänta på att lusten kommer tillbaka av sig självt kan fungera i enstaka fall men det troliga är att det sexlösa tillståndet permanentas och att den som inte vill vänjer sig av med sex. Alltså en farlig väg att gå.
Min fru fick också mindre lust efter att tagit ut hormonspiralen, men efter en tid vande sig kroppen vid den uteblivna dosen och det blev bättre igen. Däremot fick hon börja med Vagisan mot torra slemhinnor.
På det sätt du uttrycker upplever jag det avfärdande. Om det vore så lätt att göra något åt tex stress och trötthet, eller psykiska besvär skulle ingen tex behöva vara trött eller stressad.
Det är som om de som har mindre lust har det av lathet att göra något åt det.
Jag skulle hellre ha mindre sex, än att förstöra allt det positiva som sex innebär, jämfört med att slita mot sin egen kropp.
Om man tex är för trött vill jag hellre vila/sova och ja, det kanske minskar möjligheten för sex och kanske också sexfrekvensen men det bibehåller ändå allt det positiva med sex. Sex ska vara något kul, skönt och viktigt, som ger energi, skapar närhet och blir ett band till varandra, annars kan det vara. Det får inte bli ett slukhål där glädjen och njutningen försvinner, kanske spårlöst.
För mig är den farligaste vägen att gå att börja ha sex utan att känna glädje och lust.
Jag fick nästan panik i min förra relation när all skön känsla av sex försvan. Jag hade sex utan lust för ofta. Jag försökte med allt för att få tillbaka känslan. Räddningen blev jättemycket svampinfektioner och då blev det legitimt att vänta och något för både mitt ex och mig själv att acceptera. Mitt ex förstod mig och när vi inte hade sex lika ofta minskade svampbesvären och sakta återkom både glädje och lust och efter det har jag inte sex om jag inte är redo.
Jag har inte fått torra slemhinnor. Även lusten i huvudet finns, men anspänningen och svullnaden i könet kommer inte lika lätt/snabbt.(klitoris känns "platt" )
Förr kom behovet av sex mer automatiskt. Jag kände liksom behov av orgasm när det gått några dagar. Visst påverkades jag av omständigheter även på. Dvs jag kunde få mindre lust om jag tex mådde dåligt och fick mer lust när vi hade kul och var avslappnade.
Nej, jag tror inte på att lust kommer tillbaka av sig själv. Det har jag aldrig sagt eller skrivit. Jag tror definitivt man kan öka lust, jobba fram lust, men också döda lust.
Om man har tappat känslor för sin partner och inte vill ha sex med just honom/henne är det ofta inte så mycket att göra åt.( Om man bara är som vänner/syskon och tex lever ihop för barnens skull) Något som (enligt min åsikt) är ännu värre i det läget är att fortsätta ha sex. (Det kan kännas olustigt och kan ge en obehaglig tomhetskänsla)