Inlägg från: Anonym (Bela 51) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bela 51)

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Nu verkar det som att män bara har svarat. Tänkte bidra med kvinnligt perspektiv. Att kommunicera är bra, och att inte vilja stressa fram mer sex likaså. Men ett perspektiv som jag saknar i diskussionen här är att kvinnans lust går inte att diskutera eller planera fram. Många kan inte planera in för sex för lusten finns inte. Det kan ha med hormoner och stress att göra. Eller att längtan till närhet med partnern har ebbat ut. Tex på grund av andra slitningar i vardagen. Tips, prata om det som hon vill prata om.

"tjatar" hon om något i relationen? Eller är det något hon tom har gett upp att prata om? Långa relationer har alltid svagheter som kan behöva uppmärksamhet. Dessa områden kan sakta släcka lusten. Fråga henne och prata med henne om det. Resultatet kan bli att ni lyckas väcka relationen och därmed lusten till liv igen. Tror du att hon känner sig som din ögonsten fortfarande? Eller har du börjat rikta din uppmärksamhet mot andra? Det finns så många skäl till att lusten ebbar ut. Har du frågat henne och varit beredd på att höra svaret?

Sen en annan sak om att väcka lust. Kan du tänka dig att lägga energi på att hon ska få odelad njutning? Där kravet på att hon ska prestera sexuellt helt släpps? För vetskapen om att man vid givet tillfälle "ska" få lust, är en lustdödare. I synnerhet om det också i viss mån kan förknippas med att man går med på penetration trots att man inte riktigt vill eller kan. Tror män skulle bli förvånade över hur många kvinnor som går med på sex för att man vill göra det som partnern vill och för att man inte vill såra honom. Det handlar ju inte om att han inte är attraktiv. Men kroppen vill inte riktigt. Jag känner många kvinnor som tycker att deras män inte riktigt greppar den problematiken. Det tar du är en del också längre tid med åldern att bli riktigt upphetsad och ibland infinner lusten sig inte alls. Kan du tänka dig att ni njuter av varandra utan att det blir sex med penetration och utlösning?

Kravlösheten kan inte nog understrykas. Att jobba med lusten utan att ha sex kan vara den enda vägen till mer sex ibland. Tror jag. Hoppas ni kan hitta sätt att mötas! Med det är det inte sagt att det handlar om just de problem och lösningar som jag tar upp, men i min värld är det vanligaste orsakerna jag hör om. Inte att man inte vill ha sex och egentligen skulle kunna lösa det med en samplanering och gemensam syn på hur ofta som är lagom.

Vad säger hon om du frågar ifall du får tillfredsställa henne enbart?

• Anonym (Bela 51)

Vill tillägga att min man lyckades återuppliva min lust genom att låta mig njuta. Enbart. Inga krav. Och vi har varit tillsammans i många år. Lust föder mer lust. Tror kanske du ska lyssna på kvinnor mer än män i den här frågan, för det är en kvinnas lust du ska väcka.

• Anonym (Bela 51)

En fundering som uppstår när du skriver att du känner dig ensam i relationen, är att det kanske ändå saknas intimitet mellan er? Det är ju mer än sex och diskussioner om utvecklingsområden...För intimitet hjälper onekligen lusten.

Och angående att väcka lusten med att mannen enbart fokuserar på kvinnans njutning. För att det ska fungera som det är tänkt ska du absolut inte be henne tillfredsställa dig ibland. Tvärtom förbjudet för henne att röra vid dig i princip. Det är alltså inte tänkt som en långsiktig lösning att du tillfredsställer henne, utan bara ett sätt att väcka viljan. Så att ni båda i förlängning får er behov tillgodosedda.

• Anonym (Bela 51)

Att lyssna på män som hittar lösningar, ja absolut. Men jag pratar om att lyssna på kvinnor, plural, naturligtvis inte bara en. Det var bara män som svarat. Eller prata med en sexolog. Men flera förslag som står ovan i tråden känns inte insatta i kvinnors lust och sexualitet.

Att planera in sex när man saknar lust skulle jag säga är lönlöst Har man bara tappat bort prion för sex i vardagen så absolut.

Att lust föder lust är välkänt. Man blir visst hungrigare! Jämför med kroppens respons på socker (samma belöningssystem) som faktiskt ökar hungern och intaget av kalorier. Att känna intimitet och närhet utan krav, det funkar också som bränsle för lust.

• Anonym (Bela 51)

En fundering som uppstår när du skriver att du känner dig ensam i relationen, är att det kanske ändå saknas intimitet mellan er? Det är ju mer än sex och diskussioner om utvecklingsområden...För intimitet hjälper onekligen lusten.

Och angående att väcka lusten med att mannen enbart fokuserar på kvinnans njutning. För att det ska fungera som det är tänkt ska du absolut inte be henne tillfredsställa dig ibland. Tvärtom förbjudet för henne att röra vid dig i princip. Det är alltså inte tänkt som en långsiktig lösning att du tillfredsställer henne, utan bara ett sätt att väcka viljan. Så att ni båda i förlängning får er behov tillgodosedda.

Anonym (svårt) skrev 2021-09-09 19:40:38 följande:

Jag är kvinna och tror absolut att det kan vara en bra idé att pröva att ge njutning utan motkrav. Det är dock ingen garanti för förbättring, så om man försöker alltför länge utan resultat kan det leda till att man tappar självkänslan av att ge och ge utan att få något tillbaka. Jag talar av egen erfarenhet.

Också väldigt sant. Som jag skrev, det är en kortsiktig väg som kan väcka lusten igen. Man ska självklart vara medveten om balansen i relationen. Det behövs också intimitet i övrigt.
  • Anonym (Bela 51)

Tror det skulle behövas fler kvinnliga tolkare här. Att det är så mycket fokus på TS behov är en av anledningarna. Det är såklart tråkigt att han inte har det sexliv han önskar. Men fundera lite på varför det ofta är män som kommer med den problematiken. (Som TS själv också säger.)

Men med fokus på hans fru vars lust dalat, kan man närma sig en lösning. Om man vill öppna till dialog med en partner så är det väldigt mycket mer sannolikt att man får ett djupt tillitsfullt samtal om man börjar med att prata om motpartens behov. I det här fallet kvinnans. Inte lägger på dem ens egna behov. Jag skulle sannolikt dumpat min man om han hade börjat prata om sina behov först. Det är indirekta krav. Ska ts fru må dåligt och få prestationsångest?

Det finns en uppsjö med studier och artiklar som beskriver att kvinnors och mäns lust inte matchar. Men på senare år har man också kommit fram till att det inte beror på biologiska skillnader. Mer Det är stor övervikt på att kvinnor tappar lusten, kvinnor har sex mot sin vilja, att sex definieras av vad män anser är sex (penetration) och att kvinnor av samma anledning inte for orgasm lika ofta som mån. (Se folkhälsomyndighetens undersökning från 2019 om mäns och kvinnors lust) Tänker mot den bakgrunden att det finns skäl till att fokusera mer på vad som tänder kvinnor och får dem att vilja ha mer sex. Och företrädelsevis då fråga kvinnor.

Och skälet till att mannen ska vara den som väcker lusten och ger mer (under en begränsad tid) är ju för att hans lust är inte en bristvara. Kan tyckas orättvist, men det är med syftet att båda ska njuta sen. Det är normalt i ett förhållande att man växlar lite i vem som för stunden ger mer. Inte bara sex. Men då måste vi tänka långt förhållande.

• Anonym (Bela 51)
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-09 22:24:43 följande:

Sorry det dissar då jag, efter att under flera år kliat på ryggen, kramat, massage osv osv och trots att hon spann som en katt så resulterade det inte i det minsta ökande av lusten till sex, tvärt om, hon var rätt nöjd med att bli bortskämd, hon hade det sååå bra och bara njöt, det räckte gott med detta. Så nej det är verkligen ingen garanti.  

Tanken är att väcka hennes lust, ge henne orgasmer genom oralt och smeksex så att hon vill ha mer. Men i förlängningen mer ömsesidigt. Massage leder inte till lust att ha samlag oftare. Inte heller kli på ryggen. Du måste ju göra tjejen rejält kåt. Då kommer hon tillbaka efter mer.
  • Anonym (Bela 51)
    Anonym (BrB) skrev 2021-09-09 22:47:24 följande:

Jadå det har vi gått igenom med, visst gick det alltid för henne men engagemanget från hennes sida var aldrig himlastormande och jag var alltid den som fick föra det på tal eller vara den drivande. Jag försökte vänta ut henne med men ingen av metoderna var lyckosamma. Så nej hon ville aldrig ha mer. Det var skönt sa hon men och frågade aldrig efter det efter eget sug.

Klimakteriet kom för några år sen, det var inte positivt för varken lust eller annat. Svettningar, torra slemhinnor och sen pandemin (hon är i vården) var spiken i kistan för den mikroskopiska lusten.

Så kan det såklart också vara. Men då har det alltid varit så verkar det som. TS och hans fru har ju haft ett bra,sexliv tidigare med ömsesidig lust.
  • Anonym (Bela 51)
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-10 07:16:44 följande:

Jag är som sagt kvinna och har varit den som har velat mer. Jag tror att det är en fördom att det oftast är män som vill mer, däremot är det nog lite mer skambelagt för kvinnor att prata om att deras män inte vill eftersom det då utgås från att kvinnan måste vara äcklig på något sätt då det antas att män alltid vill ha sex och det är något fel annars.

I mitt fall fungerade det tyvärr inte med respektfulla samtal och fokus på hans njutning utan jag blev till slut totalt frustrerad och bitter av att vara den som tog allt ansvar för sexlivet utan att få något tillbaka, så förhållandet tog slut.

Tråkigt att ni inte kunde hitta en väg till sexliv som båda var nöjda med. Tänker absolut inte att kvinnan eller någon för den delen skulle vara äcklig. Däremot kanske man har olika förväntningar och ibland möts inte lusten.

Inte så att precis alla män vill mer, men det är inte en fördom att män vill mer. Läs gärna RFSUs artikel som sammanfattar den senaste nationella studien. "Män vill mer, kvinnor vill komma oftare".
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?