• New  Dawn

Prata om sexbrist utan att skapa press?

Jag tror det är viktigt att ni båda berättar hur ni känner. För att nå en lösning på ett problem av detta slag (och de flesta problem) är förståelse och acceptans för varandras olikheter i grunden.

För att komma dit behöver man veta hur den andre känner, och acceptera det. Därefter kan man gå på lösningsorienterade förslag.

Du måste ta reda på varför hon inte vill ha sex oftare. Eller rättare sagt, varför hon inte vill påbörja aktivitet som kan leda till sex. Då är det bra att ställa öppna frågor, lyssna på svaren, och ställa följdfrågor.

En fråga kan ju vara om hon vill jobba på erat sexliv. Svarar hon nej där kan du berätta att du saknar det och undrar om hon har något förslag på lösning. Var tydlig med att du vill att hon ska vilja (och att du älskar henne) , annars är det inte intressant. Liksom lägg bollen hos henne. Fråga "vad tycker du vi ska göra". Du kan ju säga att du inte trivs som det är.

Ett förslag är ju att ni har intim närhet och njutning utan att det behöver leda till sex. Om hon kan njuta av närhet, som tex långsamma smekningar, massage, utan att det behöver leda till sex, skapar ni fler tillfällen som det kan utmynna i sex. För att det ska funka är det nog viktigt att hon förstår att du inte kan råda över din reaktion om du blir kåt. Att hon då ibland tillfredsställer endast dig kan ju vara ett alternativ.

Jag tror en vanlig orsak till att kvinnor, efter den första förälskelsen, tappar lust är att sexlusten blir mer "responsiv". Dvs "måste väckas". Om kvinnan inte har lust från början kan det kännas jobbigt att börja om hon vet att hon förväntas bli kåt. Det kan då vara lättare att säga nej från början, än att upptäcka att kroppen inte svarar efter en stunds hångel /sexuell beröring. Jobbigare att bryta då.

Kvinnor som har mer responsiv lust, har på det viset även svårare att ta initiativ. De vet liksom inte om de "kommer igång". Jobbigt att initiera något som man inte kan fullfölja.

Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (Bela 51) skrev 2021-09-09 17:48:39 följande:

Vill tillägga att min man lyckades återuppliva min lust genom att låta mig njuta. Enbart. Inga krav. Och vi har varit tillsammans i många år. Lust föder mer lust. Tror kanske du ska lyssna på kvinnor mer än män i den här frågan, för det är en kvinnas lust du ska väcka.

• New  Dawn
    Anonym (Man 50) skrev 2021-09-09 18:29:04 följande:

Eller varför inte lyssna på män som varit i samma situation och hittat en lösning.

Det finns många olika individuella skäl att kvinnors lust minskar och den lösningen som fungerar för en kvinna (eller snarare ett par för det är ju något som två drabbas av) passar inte nödvändigtvis en annan. Min frus låga sexlust hade ingenting med att sexet var dåligt att göra och hade jag föreslagit att jag skulle bara fokusera på hennes njutning som en lösning hade hon reagerat totalt avvisande. Om man inte är hungrig så blir man inte mer hungrig för att någon kommer med mera mat oavsett hur god den är. Det som funkade för oss var att avsätta tid till varandra och för sex utan att ha tvånget att det skulle bli sex varje gång. Ju mindre sex vi hade, desto mer glömde min fru bort att hon faktiskt gillade det, och i vardagsstressen blev det lägre och lägre prioritet. Genom att planera in det en gång i veckan fick hon tid att komma i stämning, släppa stressen och komma ihåg att hon faktiskt gillade sex och börja längta efter det, och efterhand ökade lusten ju mer sex vi hade. Sedan har jag försökt att öka hennes njutning genom olika leksaker och det uppskattar hon väldigt, men hade jag gjort det när hon var som minst intresserad hade det slagit helt fel.

Det som hjälpt oss är att min fru alltid har haft respekt och kärlek för mig precis som jag haft det för henne. Även om man lätt hamnar i slentrian så går det mesta att lösa om de känslorna finns kvar. Tappar man respekten för varandra så hjälper nog ingenting för att återfå sexlusten. 

Ja, självklart kan man lyssna på mäns erfarenheter och tips och du befäster ju dessutom själva tanken att den tid ni avsatte "inte behövde leda till sex varje gång".

Preblemet med tipset att "schemalägga" sex är att det måste vara kravlöst och det fattar inte alla.

Alla sexologer och terapeuter som föreslagit detta har betonat att det är viktigt att inte dessa tillfällen blir kravfyllda. Tanken är att avsätta tid för närhet och njutning och ett tillfälle då sex kan ske.

Många (inte du) tror att sex föder lust, men det är fel. Lust föder lust. Sex kan liks gärna skapa obehag och stress, så sex i sig behöver liksom inte skapa lust. Det är lusten som skapar lust.
  • New  Dawn
    Anonym (Man 50) skrev 2021-09-09 21:12:10 följande:

Jag dristar mig att hävda att efter tjugo år tillsammans förstår jag mig bättre på min frus sexualitet än vad en slumpmässig kvinna på FL gör. Inte alla kvinnor resonerar som du och att vara kvinna betyder inte att man automatiskt har tolkningsföreträde för vad alla andra kvinnor känner. Hade jag erbjudit min fru att enbart fokusera på hennes njutning när hon hade som lägst sexlust hade hon bara blivit irriterad. Det som funkade däremot för os var just att planera in sex. Vi insåg båda att bristen på sex var ett problem för förhållandet och därför valde vi att prioritera det i stället för att hoppas att det skulle hända av sig själv. Och fastän hon ofta inte hade någon lust innan så fick hon det när vi väl kom till. Som du säger, lust föder lust, även om det inte alltid fanns någon lust till en början så kom den alltid efterhand.

Precis som TS och hans fru har vi alltid haft bra sex med lika mycket fokus på hennes som på min njutning - jag kan tänka mig att om så inte är fallet kan ditt förslag om ensidig fokusering på kvinnan vara en bra ide. Men om vi ska tro på TS så är problemet inte att hans fru upplever att deras sexliv är dåligt, tvärtom. Utan att hon helt enkelt känner mindre behov av att ha sex särskilt ofta. Då tror jag definitivt att det kan hjälpa med att schemalägga stunder för sex.

TS, en bra video av en mycket välkänd sexolog om förhållanden med sexbrist. Kan vara något att visa för din fru för att hjälpa henne förstå vad du upplever.

Jag tror det kan finnas en idé med att schemalägga sex. Bla för att den med mindre lust kan slappna av och inte tro att varenda stund av närhet är ett försök till sex.

Hur ofta bestämde ni att ha sex?

Jag tror absolut att det funkar för vissa och jag tror absolut att det funkat för er, men jag vill påminna andra om att sex i sig inte behöver skapa lust.

Själv höll jag tidigare på att tappa min lust helt när jag hade sex utan att bli riktigt kåt. Våt blev jag, men jag hade inte tillräckligt med tryck och känsel i underlivet. Orgasmerna blev väldigt mekaniska. Det blev en negativ spiral, då känslan och lusten bara minskade. Det jag gjorde då var att sluta ha vaginalt sex om jag inte var redo. Jag tillfredställde bara honom när jag inte kände mig redo. Då återställdes min lust och jag började längta efter sex och orgasm.
  • New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-10 11:34:06 följande:

Jag hade som ambition att svara på varje inlägg men det blir svårt att hinna med.

Våra gemensamma barn är 3 & 5 mina äldre går på högstadiet (de bor nu i huvudsak hos sin mamma då det är närmre till kompisar där). Jag har huvudansvaret för barnen på grund av arbetstider. Hon har dem en stund på morgonen då jag börjar jobbet tidigt. Men då kommer hon istället alltid hem till dukat bord.

Vi har mycket kel och mys i vardagen. Hon känner att hennes behov av intimitet är fyllt av det. Jag kommer ingen vart med att fråga vad hon vill förbättra i sexlivet då hon är nöjd. Så där av vet jag inte hur jag ska ta upp det så att det inte skapar en press.

Vi är båda av typen som njuter av att ge när det kommer till sex. Jag försökte från början av relationen få in tillfällen då bara hon tog emot utan att röra mig, men hon uppskattar det inte utan som någon skrev känner mer ett dåligt samvete och att man är otillfredställd.

Mitt behov av sex handlar inte i första hand om orgasmen utan att fylla behovet av intimitet och närhet som hon upplever bli fylt av hångel, hårpill och smekningar i tvsoffan. Det är bristen på att få detta behov fyllt som skapar ett tomrum innom mig som gör att jag känner mig ensam.

Det märkliga är att dessa känslor aldrig kommit när man varit singel. Men å andra sidan så tror jag aldrig jag gått utan sex i två veckor som singel heller. Det kanske skulle bli annorlunda nu när man inte är 20 års åldern längre.

Vi har flera gånger i månaden samtal om något annat som skaver eller om det är något som vi jobbar både ihop men var och en på sin egen personlighet. Vi pratar även om att vi ser att det blir bättre och bekräftar när det blivit bra. En av hennes bästa vänner visar öppet sin avundsjuka på hur vårt äktenskap fungerar på den biten.

Hoppas bilden blir lite tydligare. Ska kolla på de länkar ni tipsat om senare.

Tack för allt engagemang!

Men vad säger hon när du berättar att du saknar sex och vad har hon för förslag på lösning?

Vad har du för förslag på lösning?

Du skriver att ni hånglar i soffan. Hur är det, och varför tar det slut, utan att leda till sex?

Brukar ni "testa" om hon kan bli kåt, tex med upphetsande beröring? Vad händer då? eller alternativt.. varför gör ni inte det?
  • New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-10 12:38:34 följande:

Hon är nog inte helt införstådd hur illa jag upplever det då jag har svårt för att ta upp det på grund av väldigt dåliga erfarenheter i tidigare förhållanden.

De tillfällen när jag för söker ta det vidare så får jag bara, inte nu eller inte ikväll som svar.

Vad har du sagt då? Och vad har hon svarat?

Varför tror du att hon inte vill gå vidare, de gånger hon säger "inte nu"?
  • New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-11 19:05:34 följande:

Eftersom jag väldåliga erfarenheter av att ta upp det här från tidigare förhållanden så har jag inte sagt så mycket. För en tid sedan sa jag att jag saknade sex och livet vi hade förr. Fick till svar att det skulle va svårt att hinna med barnen eller nått liknande.

Jag har ärligt talat ingen aning. För jag försöker att tajma in det så att det inte finns någon vardagsstress som ska komma ivägen. Antar att hon inte har lust.

Okej, men det har hon ju rätt i också. Det är (för de flesta) svårt att ha sex på samma sätt som innan barnen, och om du i samma mening dessutom sa " och livet vi hade förr" är det ju så mycket mer, än bara sex, som förändras efter man fått barn. Lite svårt för henne att veta vad du egentligen menar. Här hade disskutionen behövt fortsätta, genom att prata om hur man kan göra nu istället... Det kommer inte bli som innan barnen, men man kan ju göra det bästa av situationen, så att båda trivs.

Här kunde du tex sagt att du förstår att den inte kan bli lika som förr, men att du skulle önska att ni försökte hitta lite mer tillfällen för sex, eller i alla fall närhet som kan bli sex om lusten kommer.

Du har ingen aning, men då behöver du ju ta reda på det. Vad är det som gör att hon inte vill "prova", tro?

Det är mycket troligt så att hennes mentala tillstånd är långt från lust mitt i vardagsstressen och barn som tar energi. Det kan bli så att ditt missnöje med henne, och med er relation i sig, skapar stress eftersom hon vet att hon inte duger. Plötsligt blir inte längre sex lustfyllt utan i stället plikt- och kravfyllt. Det är inte alls konstigt om det låser sig.

Du skriver att du antar att hon inte har lust. Men du borde kanske mer fokusera på varför hon inte kan/vill prova.

Det här är känsligt eftersom det är stor risk att hon kommer känna sig otillräcklig och tråkig. Du måste visa att du bryr dig om henne och hur hon känner.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-12 09:43:10 följande:

Men allt detta är saker som går att göra något åt - om viljan finns! I de flesta trådar av män som handlar om sexbrist tycks det stora problemet och elefanten i rummet vara att kvinnan är nöjd som det är, vill varken prata eller förändra något. Då är det inte lätt för mannen att göra något heller, det blir en gissningslek. Han provar olika saker men inget fungerar.

"Man ska inte tjata" skriver du och andra kvinnor. Men är det att tjata att försöka lösa problem? Är det att skuldbelägga att säga till sin partner att man mår dåligt? I så fall är ju allt meningslöst, det är bara att antingen lägga sig platt eller separera.

Jag har debatterat detta ämne många gånger och det är extremt sällsynt att personer som saknar sex har kommunicerat det på något bra sätt.

Jag skulle vilja påstå att det mycket sällan blir ett samtal, eftersom det börjar som ett uttryck av missnöje, och den med minst lust hamnar i försvarställning, känner sig otillräcklig, och hugger tillbaka eller flyr. Den som saknar, sex kan (eller vågar) inte möta detta.

Det är viktigt att känna att man blir förstådd. Du tycker att dessa saker "Trötthet

Hormoner (framförallt graviditet och amning tex)

Irritation på relationen

Stress

Behov av att vara ifred/egentid

Psykiska besvär" är något som går att göra något åt, men det kan ju vara väldigt komplext. Att avfärda allt detta med att "det går att göra något åt" känns förminskande.

Ta en sak som stress. Det är ju lätt att säga att det går att jobba på, särskilt om man inte blir stessad själv. Ibland blir jag stressad eller orolig för saker som min man inte alls tycker är något problem. Vissa gånger gör jag allt jag kan för att komma från känslan men den biter sig fast. Andra saker blir min man mycket mer stressad och störd över. I bland över saker som jag inte kan förstå egentligen. Men jag förstår att han är annorlunda än jag och han förstår att jag har andra reaktioner och känslor än honom andra gånger.

Hormoner är ju också svåra att påverka. Jag har nyss tagit ut min spiral och lusten kommer inte alls lika mycket spontant och enkelt som med den gjort tidigare. Kroppen startar inte lika lätt och då är inte sex skönt. För mig är det bättre att låta det gå lite mer tid mellan nu, så att sex fortsätter vara något riktigt positivt. Vi pratar väldigt öppet om detta och min man visar mycket förståelse och vill verkligen att jag ska må bra. Lösningen kan ju ibland vara att ha sex lite mer sällan. Det behöver inte vara "rätt" att öka mängden.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-12 18:53:29 följande:

Tro mig, vi är många som försökt prata vänligt och lugnt om problemet men hur hänsynsfulla vi än varit så har vi bara fått kalla handen. I mitt senaste förhållande slog jag knut på mig själv för att vara förstående och till lags men det hjälpte inte. Man är trots allt två i ett förhållande och ansvaret för kommunikationen kan inte ligga på enbart den ena parten. Det finns tyvärr många ojämlika förhållanden där den ena anpassar sig mycket mer än den andra och gör det mesta känslomässiga arbetet. Jag säger inte att ts lever i ett sådant utan pratar nu mer generellt.

Vad sa du då?
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-12 18:53:34 följande:

Jag blir lite ledsen när du skriver att det är "förminskande" att vilja göra något åt problem i samlivet. jag har aldrig sagt att det är enkelt eller att det finns någon patentlösning. Varje orsak måste attackeras på olika sätt. Men faktum är att det är "bättre" om det finns någon konkret orsak till minskande eller utebliven lust än om lusten bara är borta utan att hon (eller han) kan ange någon orsak. Då beror det förmodligen på att attraktionen försvunnit och det är skitsvårt att göra något åt.

Att bara vänta på att lusten kommer tillbaka av sig självt kan fungera i enstaka fall men det troliga är att det sexlösa tillståndet permanentas och att den som inte vill vänjer sig av med sex. Alltså en farlig väg att gå.

Min fru fick också mindre lust efter att tagit ut hormonspiralen, men efter en tid vande sig kroppen vid den uteblivna dosen och det blev bättre igen. Däremot fick hon börja med Vagisan mot torra slemhinnor.

På det sätt du uttrycker upplever jag det avfärdande. Om det vore så lätt att göra något åt tex stress och trötthet, eller psykiska besvär skulle ingen tex behöva vara trött eller stressad.

Det är som om de som har mindre lust har det av lathet att göra något åt det.

Jag skulle hellre ha mindre sex, än att förstöra allt det positiva som sex innebär, jämfört med att slita mot sin egen kropp.

Om man tex är för trött vill jag hellre vila/sova och ja, det kanske minskar möjligheten för sex och kanske också sexfrekvensen men det bibehåller ändå allt det positiva med sex. Sex ska vara något kul, skönt och viktigt, som ger energi, skapar närhet och blir ett band till varandra, annars kan det vara. Det får inte bli ett slukhål där glädjen och njutningen försvinner, kanske spårlöst.

För mig är den farligaste vägen att gå att börja ha sex utan att känna glädje och lust.

Jag fick nästan panik i min förra relation när all skön känsla av sex försvan. Jag hade sex utan lust för ofta. Jag försökte med allt för att få tillbaka känslan. Räddningen blev jättemycket svampinfektioner och då blev det legitimt att vänta och något för både mitt ex och mig själv att acceptera. Mitt ex förstod mig och när vi inte hade sex lika ofta minskade svampbesvären och sakta återkom både glädje och lust och efter det har jag inte sex om jag inte är redo.

Jag har inte fått torra slemhinnor. Även lusten i huvudet finns, men anspänningen och svullnaden i könet kommer inte lika lätt/snabbt.(klitoris känns "platt" )

Förr kom behovet av sex mer automatiskt. Jag kände liksom behov av orgasm när det gått några dagar. Visst påverkades jag av omständigheter även på. Dvs jag kunde få mindre lust om jag tex mådde dåligt och fick mer lust när vi hade kul och var avslappnade.

Nej, jag tror inte på att lust kommer tillbaka av sig själv. Det har jag aldrig sagt eller skrivit. Jag tror definitivt man kan öka lust, jobba fram lust, men också döda lust.

Om man har tappat känslor för sin partner och inte vill ha sex med just honom/henne är det ofta inte så mycket att göra åt.( Om man bara är som vänner/syskon och tex lever ihop för barnens skull) Något som (enligt min åsikt) är ännu värre i det läget är att fortsätta ha sex. (Det kan kännas olustigt och kan ge en obehaglig tomhetskänsla)
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-12 22:49:13 följande:

Att jag saknade sexlivet och jag frågade om det var något speciellt som han gillade som jag skulle kunna göra. Han sa då att han inte hade något emot att ha sex oftare, men när det kom till kritan visade han inget intresse alls och när jag sa att jag oroade mig för att han inte attraherades av mig längre förnekade han det bestämt. Jag försökte också vara inbjudande i mitt sätt att ta initiativ, t.ex genom att bjuda honom på en lång massage av en typ som jag visste att han gillade. Jag var alltid mån om att vara vara honom till lags sexuellt, men han visade aldrig särskilt mycket intresse för att ge något tillbaka, vilket gjorde mig mycket ledsen. Vi hade sex högst en gång i månaden och alltid på mitt initiativ, och när jag slutade med initiativen för att det tog så mycket på krafterna att vara den drivande, utan att sen ens få ut särskilt mycket tillfredsställelse av sexet det gånger det blev av, dog det till slut ut helt och hållet. Till saken hör också att jag anpassat mig mycket till honom även på andra sätt och gått med på en del saker som var väldigt jobbiga för mig för hans skull, så det kändes väldigt bittert att behöva ge upp sexlivet också. Till slut kändes det som att allting bara var på hans villkor medan mina behov var lågprioriterade.

Jag tror du gjorde så gott du kunde, men alla relationer funkar inte. Även de med sex. Jag tror definitivt inte att man alltid kan prata sig till en bättre relation

Det jag saknar, även i din beskrivning, är fokuset på den andre. Att försöka hitta samtal för att förstå vilka känslor den andre har för sex. Kanske hade din man dåligt självförtroende och kände sig otillräcklig, och omanlig, som inte klarade av att leva upp till dina önskemål och fick prestationsångest. Han visste ju att han inte dög. Lättare då när du tog initiativ. Eller så var han bara egoistisk. Eller så hade han tappat känslor för dig. Vilka känslor som ligger bakom är ju a och o.

Jag tror att man mer måste se den andres perspektiv. Förstå den andre och mer fokusera på den personens känslor.

Om detta inte funkar. Dvs om man inte får några svar. tycker jag det är bättre att ge tillbaka "bollen" till den andre.

Typ.. "Jag mår inte bra när det är så här" . "Vad tycker du att vi ska göra" "vill du jobba på vårt sexliv"

Om man får svaren "inget" och "nej" vet man ju vad som gäller och kan besluta om man vill fortsätta i relationen eller inte.

Om personen svarar att den vill jobba på sexlivet. Kan man fråga hur. Öppna upp för ett gemensamt arbete. Inte bara där allt utgår i från att den med mindre lust ska uppfylla den med mer lusts önskan.
  • New  Dawn
    theotherone skrev 2021-09-12 21:17:07 följande:

Intressant med alla råd! Jag tror jag provat dem alla.

Schemaläggning - vi kom för många år sedan överens om att vi skulle försöka göra det regelbundet. Hon kunde sträcka sig till en gång varannan vecka. Ok, sade jag, låt oss försöka. Men det varade inte länge. Hon kände inte för det den dagen vi hade satt av tid, hon kände press för att det tvunget skulle ske då och då osv. Så vi slutade med det.

Kravlöshet - för några år sedan, när vi återigen pratade om bristen på sex i vårt förhållande (på mitt initiativ - det är alltid på mitt initiativ), sa jag att nu tar jag ett steg tillbaka, och du får gärna ta initiativ när du känner dig redo. Det hände ingenting efter det.

Jag tar initiativ - vi har också haft perioder där jag uppvaktat mer aktivt och sett till att fixa mysig stämning osv. Hon har gillat det, men inte känt för att ligga ändå. Minns en gång när vi haft romantisk middag ute, gått på bio, etc. Och sedan när vi kom hem föredrog hon att se en gammal TV-repris snarare än att mysa med mig i sovrummet.

Listan kan göras lååång. Jag har hört varenda bortförklaring som existerar.

Preventivmedel - p-piller som påverkar lusten, kondomer som kliar

Magbesvär, huvudvärk, trötthet, stress

Fel veckodag - hon kan absolut inte tänka sig att ha sex på en veckodag (jag har fått ursäkten "Nej älskling, det är ju torsdag!")

Fel dag i menstrualcykeln - ska snart ha mens, har mens, eller har precis haft mens (det blir ju inte många dagar kvar efter det)

Att vi inte var förlovade, och senare att vi inte var gifta

Att vi nyligen fått barn (den körde hon med i över ett år efter barnet fötts)

Att jag inte ger henne mer uppmärksamhet (blommor, presenter)

Att hon inte får egentid

Ja, ni fattar. Precis allting som ingår i livet är en ursäkt för henne att inte ha sex med mig. Notera att hon fortfarande säger att hon älskar mig och att hon vill ligga med mig egentligen. Jag har fått höra många gånger att hon är ledsen för att hon avvisar mig, och hon ska minsann se till att bättra sig.

Jag har gett upp. Vi har sex kanske en gång om året, max. Jag kan faktiskt förstå varför vissa är otrogna, funderar själv på det ibland. Men grejen är att ens självförtroende blir rätt kört i botten av att ha det så här jämt, så man tror väl inte att någon annan skulle kunna tänka sig att vara intresserad.

Så, min poäng är att den sexlöse i förhållandet kan vrida fullkomligt ut och in på sig själv - det behöver inte innebära någon förändring alls i slutändan. Helt enkelt för att den andra parten är nöjd med det nuvarande upplägget, och vill inte förändra det.

Det känns rätt uppenbart att all glädje med sex försvunnit sedan länge. Jag tycker det är mer märkligt att ni har sex en gång per år.

Hon säger att hon älskar dig, och det kanske hon gör på något sätt. Kanske mer som en bror, eller som vän och far till dina gemensamma barn. Visar hon mycket kärlek?

Visar du mycket kärlek?

Några kommentarer om dina försök :

-Schemaläggning bör inte ske med utgångspunkten att man måste ha lust. Själva schemaläggningen måste vara öppen. Att ge tid för att "prova" ha sex, annars blir det ju jättesvårt och kravfyllt för dem som har problem med sexlusten.

- Kravlöshet?. Det som du skriver låter verkligen inte som Kravlöshet. I stället en förväntan på att hon ska ta initiativ, vilket ju är jättesvårt om man inte har lust. Hur sa du det, kan man ju undra. Känns som det skulle kunna uppfattas som tjurigt bara. Hon duger inte ens för ansträngningar.

De flesta av hennes ursäkter kan vara sanna för stunden. Att göra något svårt och jobbigt, blir ännu svårare om man är trött, har huvudvärk, har mens mm

Några exempel som jag inte köper är att hon gett som ursäkt att ni inte är förlovade, gifta, och att du inte ger henne presrenter. Dessa exempel låter vidriga. Helt oacceptabla faktiskt. Varför vill du leva med en kvinna som är så? Helt obegripligt. Här tycker jag du skulle satt ner foten och sagt ifrån.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-13 10:06:49 följande:

Jag fokuserade ju på honom genom att försöka förstå vad han ville och prata på ett lugnt och inte anklagande sätt. Inte ställde jag några orimliga krav på honom heller, jag ville bara känna att jag var tillräckligt viktig för honom för att han skulle visa intresse för att tillfredsställa mig på eget initiativ. I början av förhållandet fungerade det ju bättre, så det verkar osannolikt att det plötsligt berodde på prestationsångest några år in i förhållandet, särskilt som jag aldrig direkt haft några udda preferenser utan bara velat ha helt vanligt sex där man visar åtrå och nyfikenhet. Jag vet också att han inte var direkt sexuellt oerfaren sedan tidigare och han har aldrig haft problem med potensen. Som jag redan skrivit så anpassade jag mig även på andra sätt i väldigt hög grad till honom, så det var knappast så att jag aldrig tog någon hänsyn till vad han ville, snarare tvärtom.

Till slut tappade jag respekten för honom på grund av hans ovilja att lyssna på mig och kommunicera. Det var hela tiden jag som gjorde hela det känslomässiga arbetet och till slut brast det bara för mig. Jag har i efterhand insett att jag varit en sån som alltid gjort allt för att vara andra till lags och låtit mig köras över i relationer, inte bara den här, och jag blir därför förbannad när den som är ledsen över ett sexfattigt förhållande i såna här trådar anklagas för att vara någon slags superegoistisk sexgalning.

Konstigt att du förutsättar att han inte kan ha prestationsångest bara för att det gått några år. Det kan man verkligen inte förutsätta.

Vad sa han när du beskrev att du inte trivdes i relationen? Hur ville han att ni skulle göra?

Att prata med någon behöver inte leda till lösning genom mer sex. Det kan också vara så att samtalet belyser att det inte finns några förutsättningar. Kanske att relationen är död.
  • New  Dawn
    Anonym (svårt) skrev 2021-09-13 17:01:11 följande:

Han hade inget svar på det. Jag vet i alla fall att jag aldrig mer kommer att slösa tid i ett förhållande där jag inte blir sedd eller uppskattad.

Svårt om man inte får svar alls. Om man ställt frågor om hur den andre känner, vad den tycker man ska göra när man berättat att man inte mår bra av situationen , och frågat om den vill jobba på sexlivet, är det inte mycket att göra. Men dessa samtal utan svar ger ju samtidigt en bild över hur ointresserad ens partner är.

Jag håller med dig. Jag bestämde mig också för att aldrig slösa tid på ett förhållande där jag inte blir sedd eller uppskaddad. Det gäller även om mannen skulle vilja knulla mig.
  • New  Dawn
    theotherone skrev 2021-09-13 22:35:27 följande:

Du har säkert rätt i flera av dina analyser. Så här i backspegeln skulle man gjort si istället för så, sagt ditten istället för datten, osv. Det är lätt att vara efterklok. Och ibland har absolut tjurigheten och uppgivenheten slagit igenom, det blir lätt så när man blir ratad för nottionionde gången utan egentlig anledning. Så visst - jag har med all säkert en hel del egen skuld i att det blivit som det blivit. Men faktum kvarstår att alla former av initiativ till att prata om att vi aldrig har sex har kommit från mig, med några års mellanrum i vårt förhållande. Min fru har däremot sagt att hennes idealförhållande inte innehöll någon förväntan på sex alls. Bara där borde jag sagt tack och hej, men man är ju en idiot som tror att allt går att fixa...

Jag har gett upp som sagt. Stannar kvar eftersom vi har gemensamma barn (det går faktiskt att bli gravid även om man bara ligger två gånger på ett år!), för ett tvåsamt liv är bättre än ett ensamt. Skulle någon annan kvinna visa sig intresserad av mig, då är det mycket möjligt att jag bryter upp. Men grejen är att kvinnor är inte särskilt intresserade av mig heller. Jag menar, inte ens min fru är det, så varför skulle andra vara det? Jag har aldrig blivit utfrågad, raggad på, eller ens fått en komplimang. Och då har jag ett utåtriktat yrke i en kvinnodominerad bransch där jag dagligen träffar ganska många människor. Men nope, inget händer. Jag tror själv att jag inte har ett särskilt fördelaktigt utseende, är ganska oproportionerlig i kroppsformerna och har fått för mig att jag har en del mindre attraktiva drag. Så jag stannar hellre kvar i sexlöshet, än att bli ensam och sexlös.

Ja, det är ju omöjligt att veta vad som hänt om du skiljt dig, men du är inte ensam som väljer att stanna för barnens skull, och för att du tror att alternativet är sämre.

Jag misstänker att det är kört för eran del när det gäller sex, tyvärr.

Att du inte blivit raggad på, eller fått komplimanger behöver inte betyda något. Det har jag aldrig fått av män (i verkligheten) heller. Jag har aldrig varit aktiv i uteliv /krogliv(då kanske jag hade fått det) Jag brukar däremot ofta få beröm från kvinnor för både mitt sätt och utseende.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-14 11:58:14 följande:

Så jäkla bra skrivet! (Ja resten av inlägget också). Jag har många gånger skrivet att sex inte behöver vara så märkvärdigt och superpassionerat varje gång. Bekräftelse, närhet och omtanke är positiva delar av sex som är jätteviktiga.

Egentligen är det konstigt att så många, inte bara kvinnor, ser sex som så märkvärdigt och påfrestande även i en relation där man gjort det hundratals gånger redan.

Jag undrar verkligen hur du hade känt om du inte reagerade när din fru/kvinna smekte dig, knullade dig eller sög dig. Om du förblev slak och inte kände mycket, mer än möjligen lite sveda efteåt(eller tom lite smärta under tiden). Hade du verkligen proklamerat att "sex inte behöver vara så märkvärdig".

Hur många gånger hade det känts okej att bara ge din kvinna njutning, utan att du började må dåligt över att du själv aldrig kände något eller blev kåt? Fundera en stund på det... Att inte bli kåt... Inte få stånd... Gång på gång...

Jag gillar att ge njutning, men jag tror inte det hade funkat om det oftast blev så.

Samlag utan lust funkar inte för mig, men för vissa kommer lusten igång efter en stund och då är det ju något annat. Självklart ett bra sätt att bli kåt och börja njuta.

Hur många gånger man gjort något säger inget om hur det känns för stunden.

Sex behöver varken innehålla omtanke, eller bekräftelse. Viss närhet krävs iofs. Det övriga hör inte ihop automatiskt.
  • New  Dawn
    Anonym (En av alla) skrev 2021-09-13 14:27:24 följande:

Nu var det inte ett rent citat utan mer en sammanfattning av en del av ett samtal. Det var när vi summerade att det gått bra med att åter få tid till närhet och intimat efter senaste barnet. Samtalet fortsatte sedan och vi pratade om hur det var förr med både sex och sättet vi levde på då. I och med det framförde jag att jag saknade det. Utifrån att vi hade en trevlig kväll efter det så tror jag inte att jag sa något dumt eller skapade någon press. Jag ser själv ingen förändring åt något håll i hur vi är tillsammans eller när vi har sex sedan dess.

Det är verkligen ett känsligt ämnet och jag vet att om jag råkar få henne att känna sig otillräcklig eller någon press så kommer det bara att bli värre. Det är ju det som är meningen med den här tråden. Att kunna nå sin partner för att komma framåt till något som båda mår bra i, utan att den med lägre lust ska behöva må dåligt på något sätt.

Det känns som man bär en lögn också eftersom man undanhåller att ens behov av intimat inte fylls i förhållandet. Jag tror att det är "denna lögn" som gör att man känner sig så förbannat ensam, eftersom vi pratar om allt annat och finns där för varandra.

Tack för att du orkar hålla ett vuxet samtal kring detta.

Okej. Vad sa hon då om erat tidigare liv och sexliv?

Det behöver egentligen inte kännas som en press att du säger så, men om hon vet att det är hon som är problemet, som har för lite lust och är för tråkig kan det ju ändå ofrilligt bli en stress när lusten/kroppen inte funkar.

Hur är ni mot varandra annars? Visar hon kärlek, ömhet, uppskattning för dig? Vill hon vara nära dig? Upplever du att hon ser fram emot att umgås med dig?
  • New  Dawn
    Mimosa86 skrev 2021-09-13 20:01:45 följande:

Svårt läge. Men ni måste börja snacka om det och jag håller med vissa här inne att lite schemalagt sex inte behöver vara fel. För att kicka igång en rutin som gör att sex inte blir en sådan uppförsbacke för henne.

Jag uppskattade när min man berättade hur ofta han vill ligga, tyckte det var rimligt och lirade med min önskan. Så slapp man gå runt och undra vad den andre tänkte och tyckte utan mer- nu kör vi- det får bära eller brista. Hellre ett dåligt ligg än inget ligg.för det var min oro- tänk om jag inte har tillräcklig lust för att leverera ett kvalitetsligg?

Sen finns det ju biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Vi kvinnor behöver ju dras med en kvinnokropp vara fertilitet regleras med hormonnivåerna som kan göra oss superkåta men också supertorr. För mig är det stor skillnad i lust utifrån cykel, tyvärr. Men så är det. Kan tänka mig att kvinnor som är runt 50 har än mer att tampas med med tanke på förklimakterie och klimakterie..

Men om man kommer överens om att sexet inte behöver vara så sprudlande och fantastiskt varje gång utan en härlig stund som likväl kan göras tyst i missionären som vilt på köksbordet så släpper ju den pressen.

Du och din man är överens om sexfrevens och då är det ju lättare.

Jag förstår inte vad du menar med kvalitetsligg. Vad innebär det för dig?

Vad är dåligt ligg, när man har det med någon man älskar?

(förstår att det kan bli dåligt om man träffar typ en ONS och allt känns fel)

Vad innebär det att det är dåligt. Gör det ont? Känns det inget? Är ni inte kåta? Kan det vara att han slaknar, eller att ni inte kommer?

Jag har jättesvårt att tänka våra sextillfällen som dåliga. Även om vi smeker varandra och det inte leder till sex ser jag det inte som dåligt, så jag undrar.

Jag skulle nog tycka att det var "dåligt ligg" att ha samlag om jag inte alls var kåt, eller om han var helt slak. Eller om det gör ont.

Om det är så att jag inte "går igång", vill jag hellre vänta, så jag får längta och ladda. Min man är exakt lika för han vill inte heller ha sex om han inte har känsel/stånd.

Man är ju olika. Jag skulle inte tycka att ett dåligt ligg är bättre än inget. Då spar jag mig hellre så det blir skönare och bättre nästa gång. Så njuter vi på annat sätt i stället.

Jag vet att många kvinnor som har problem med sexlusten, och en man som önskar mer sex, ofta ställer upp utan att vara sugna. Min erfarenhet är att det brukar vara väldigt negativt för lusten.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-09-15 09:55:34 följande:

Som vanligt tolkar du mig negativt. Du skriver ju själv att du ibland blir kåt efter lite mys och gos, varför gäller inte det andra? Kan man inte vara lite kåt, måste man alltid vara kåt som en marskatt - eller iskall? Sex är ju också bekräftelse och närhet, inte bara in-ut-orgasm-slut. Om man absolut inte vill ska man avsluta eller skjuta upp det. Samtidigt finns det forskning som visar att avbrott i sexlivet lätt blir permanent, en nedåtgående kurva är svår att vända. det är värt att tänka på.

Ett exempel, min fru sover sämre på natten numera, vanligt hos äldre kvinnor. Men efter en orgasm sover hon i allmänhet bättre. Ett bevis på hur sex skapar bättre hälsa och livskvalité.

Nej jag tolkar inte dig negativt. Jag försöker få dig att förstå att människor som tycker att sex är påfrestande sällan har samma upplevelse av sex som du har. Du tänker inte på att sex faktiskt kan vara på ett annat sätt.

Vad menar du när du skriver att jag kan bli kåt av mys och gos? Vad har det med saken att göra? Sex är inte påfrestande för mig, eftersom jag säger nej om jag inte blir kåt. (Så har det iofs inte alltid varit) och det handlar inte om att jag är iskall, eller "absolut inte vill". Jag bara vet att min njutning och lust gynnas av att jag inte har sex när min kropp inte är "mogen". Jag njuter mer, blir mer kåt om jag prioriterar känslan. För då längtar jag efter sex.

Jag tolkar dig som att sex inte klassas som märkvärdigt om man låter gos leda till sex. Det är nog väldigt vanligt att man låter gos och mys göra det i en bra relation där närhet är vanligt förekommande och där lust och sex inte är något problem.

Jag bad dig tänka efter hur det skulle kännas att inte bli kåt, inte få stånd... Inte känna något av sex.

Det var tydligen för mycket begärt. Varför låtsas du hela tiden som det inte är relevant.

Jag VET att flera kvinnor som undviker sex känner så. Jag har själv känt så... Och nej, det beror inte alltid på att attraktionen dött.

Du skriver att sex ÄR bekräftelse och närhet, men du måste förstå att det inte alltid är så. Kanske oftare för en man. Det är ofta mer bekräftande att en kvinna vill ha sex med en man.

Om vi går till ytterligheterna kan du säkert förstå att en man som våldtar inte är bekräftande eller ger närhet, men annars då....Om man är jättetrött och lider av sömnbrist, tror du man uppfattar en pockande man som vill till som fyllt av bekräftande och närhet? En kvinna kan ju också ha sex med en man utan att tänka på mannen. Hon kan ju bara vara kåt. Kanske tänker hon på någon annan. Kanske ger hon sex för att få makt. Att linda en man runt fingret och få honom att göra något.

Jag tror säkert att det finns forskning som visar att sexavbrott leder till en permanent minskning, men ingenting säger att det kan vara så att avbrottet har föranletts av att sexet och närheten blivit sämre, och att det är det som egentligen är orsaken till av avbrottet uppstått. En del av fallen är det säkert så.

Din fru sover bättre efter orgasm. Ja, det kan ha den effekten (om man mår bra av sex)

Forskning har visat att orgasm gör det lättare att somna, men att den effekten är större hos män. Den finns ibland även hos kvinnor, men det är inte lika tydligt.

Har jag svårt att sova hjälper nästan aldrig sex eller orgasm. Vad säger det dig? Massage har extremt mycket bättre effekt.

För övrigt har jag aldrig skrivit att man måste vara iskall eller superkåt. Faktum är att det kan vara så enkelt att kroppen inte svarar. Ungefär som för en man. Dvs han får inte stånd. Den stora skillnaden är att män mycket sällan har sex utan stånd. (nu menar jag inte bara ett ge, tex oralsex)
Svar på tråden Prata om sexbrist utan att skapa press?