• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Freedom)
    Iarwain skrev 2021-07-17 18:57:02 följande:

Kan vi ha problem med invandring utan invandrare?

Ser flera problem med en sådan politik. T.ex skulle vi inte få tillgång till den arbetskraft vi så väl behöver. D.v.s vi skulle få problem p.g.a avsaknad av invandring.

Men din fråga är naturligtvis felställd.

Det handlar inte om den enskilda invandraren är en belastning. Vi vet alla att det varierar från mördare till kärnfysiker. Det handlar om huruvida invandringen som helhet är en belastning. Hur många barn ska behöva bli skjutna innan politiker tar ansvar och slutar låta miljöpartiet styra invandringspolitiken?
  • Anonym (Ja och nej)

Flyktinginvandringen är dålig för samhället. Invandring av intelligenta, välutbildade civiliserade människor är bra för samhället.

• Anonym (Freedom)
    Anonym (Ja och nej) skrev 2021-07-19 00:04:36 följande:

Flyktinginvandringen är dålig för samhället. Invandring av intelligenta, välutbildade civiliserade människor är bra för samhället.

Miljöpartiet har tillåtits styra invandringspolitiken hela 2000-talet, vilket givetvis  var förödande för Sverige.
  • nattuw
    Iarwain skrev 2021-07-16 12:15:22 följande:

Jag förstår inte hur man kan påstå att invandringen är en belastning utan att i samma stund säga att invandrare är en belastning.
    Det ena förekommer inte utan det andra.

Kan någon förklara så att till och med jag förstår?

Så att till och med du förstår. Nja det blir nog svårt. Det första du måste förstå är att det finns skillnader på individ och gruppnivå.

En invandrare utgör inget samhällsproblem. Inte ens om invandraren i fråga aldrig kommer i arbete utan lever hela sitt liv på bidrag eller bestämmer sig för att bli yrkeskriminell så utgör den enskilda invandraren ett samhällsproblem.

Om en miljon invandrare inte kommer i arbete utan lever på bidrag så blir invandringen ett samhällsproblem. Varje enskild invandrare är fortfarande, var för sig, inte ett problem, Problemet uppstår när man summerar individerna.

Samma sak gäller för övrigt även för andra än invandrare. Ett får är inget problem. En miljon får kommer att äta upp din gräsmatta.
  • Anonym (Absolut)
    nattuw skrev 2021-07-19 01:32:45 följande:
    Så att till och med du förstår. Nja det blir nog svårt. Det första du måste förstå är att det finns skillnader på individ och gruppnivå.

En invandrare utgör inget samhällsproblem. Inte ens om invandraren i fråga aldrig kommer i arbete utan lever hela sitt liv på bidrag eller bestämmer sig för att bli yrkeskriminell så utgör den enskilda invandraren ett samhällsproblem.

Om en miljon invandrare inte kommer i arbete utan lever på bidrag så blir invandringen ett samhällsproblem. Varje enskild invandrare är fortfarande, var för sig, inte ett problem, Problemet uppstår när man summerar individerna.

Samma sak gäller för övrigt även för andra än invandrare. Ett får är inget problem. En miljon får kommer att äta upp din gräsmatta.
    Jösses ticket drabbel du borde få Nobelpris för din analys i dumhet skit in skit ut
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:56:20 följande:
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
    Problemet här är att du inte förstår (vill förstå?) skillnaden mellan invandring (företeelse) och invandrare (individer). Det är ingenting jag kan undvika.

Du vill slå ihop alla invandrare i en grupp men det enda "invandrare" har gemensamt som grupp är att de en gång kommit över gränsen så det är ingen meningsfull grupp att titta på. Dessutom förnekar du individers identitet när du bakar ihop dem i en stor grupp sådär. 

Nattuw har ytterligare pekat på skillnaden mellan individ och grupp åt dig här ovan. Invandringen kan bli ett problem även om varje enskild invandrare i sig inte är det.

Sedan finns det förstås invandrare som är ett problem även som individer.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 06:26:21 följande:
    Problemet här är att du inte förstår (vill förstå?) skillnaden mellan invandring (företeelse) och invandrare (individer). Det är ingenting jag kan undvika.

Du vill slå ihop alla invandrare i en grupp men det enda "invandrare" har gemensamt som grupp är att de en gång kommit över gränsen så det är ingen meningsfull grupp att titta på. Dessutom förnekar du individers identitet när du bakar ihop dem i en stor grupp sådär. 

Nattuw har ytterligare pekat på skillnaden mellan individ och grupp åt dig här ovan. Invandringen kan bli ett problem även om varje enskild invandrare i sig inte är det.

Sedan finns det förstås invandrare som är ett problem även som individer.
    Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 08:36:01 följande:
    Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?
    Bra där. Nu börjar du ändra argumentationen. Ändra frågeställningen. Flytta målstolparna. Från invandrarna som kollektiv till invandrare som individer.

Ja, man kan ha problem med invandringen utan att ha problem med "vissa" individer som invandrat.

För att ta ett övertydligt exempel: Frölunda har just värvat målvakten Matt Tomkins från Kanada. Han är invandrare. Tror du han kommer att vara en belastning för det svenska samhället?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:14:21 följande:
    Bra där. Nu börjar du ändra argumentationen. Ändra frågeställningen. Flytta målstolparna. Från invandrarna som kollektiv till invandrare som individer.

Ja, man kan ha problem med invandringen utan att ha problem med "vissa" individer som invandrat.

För att ta ett övertydligt exempel: Frölunda har just värvat målvakten Matt Tomkins från Kanada. Han är invandrare. Tror du han kommer att vara en belastning för det svenska samhället?
    Det är ingen flyttning av målstolparna.
    Precis samma fråga som tidigare, men förtydligande, jag har hela tiden skrivit ordet invandrare. Det var du som skrev att det var individer. Jag använder samma ord.

Jag skriver inte "vissa individer" det är du som gör nu.

Jag skriver kan vi ha problem med invandring utan att ha problem med individer?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Burp)
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:14:21 följande:

Ingen kan svara på huruvida Tomkins kommer att vara en belastning. Han kan ju vara typen som gillar att spöa på sin flickvän eller kanske festa hårt och orsaka diverse kostnader för polisingripanden eller sjukvårdskostnader.

Eller menar du att han inte kan vara en belastning eftersom han är en vit västerländsk man?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?