• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 09:24:36 följande:
    Det är ingen flyttning av målstolparna.
    Precis samma fråga som tidigare, men förtydligande, jag har hela tiden skrivit ordet invandrare. Det var du som skrev att det var individer. Jag använder samma ord.

Jag skriver inte "vissa individer" det är du som gör nu.

Jag skriver kan vi ha problem med invandring utan att ha problem med individer?
    Vi kan säga "förtydligande" om du tycker det känns bättre.

Men "vissa" använde du: "Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?"
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:28:04 följande:
    Ingen kan svara på huruvida Tomkins kommer att vara en belastning. 
    Nå, teoretisk kan vi ju inte det. Men för den praktiska argumentationens skull. I verkligheten. Kan vi göra en rimlig gissning kring huruvida han kommer att vara en belastning eller inte?
    Eller menar du att han inte kan vara en belastning eftersom han är en vit västerländsk man?
    Fråga dig själv varför hans hudfärg är det första du fokuserar på.

.

Jag tror att du är smartare än vad du framställer dig som just nu.
  • Iarwain
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:31:40 följande:
    Vi kan säga "förtydligande" om du tycker det känns bättre.

Men "vissa" använde du: "Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?"
    "Vissa eller alla" är motsats till ingen, så man kan precis lika gärna ta bort orden utan att ändra betydelse.

Fortfarande har du låtit bli att svara på min initiala fråga, (jag trodde du ville att vi skulle ta frågorna i ordning)
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Flash Gordon
    Iarwain skrev 2021-07-19 09:39:00 följande:
    "Vissa eller alla" är motsats till ingen, så man kan precis lika gärna ta bort orden utan att ändra betydelse.

Fortfarande har du låtit bli att svara på min initiala fråga, (jag trodde du ville att vi skulle ta frågorna i ordning)
    "Vissa" är skiljt ifrån "alla". Det är väsentligt för svaret du försöker förstå.

Du har fått svar från många på din intala fråga.

"Jag förstår inte hur man kan påstå att invandringen är en belastning utan att i samma stund säga att invandrare är en belastning."

Samma svar dessutom. Det borde säga dig någonting.
  • Anonym (Burp)
    Flash Gordon skrev 2021-07-19 09:38:20 följande:

Nå, teoretisk kan vi ju inte det. Men för den praktiska argumentationens skull. I verkligheten. Kan vi göra en rimlig gissning kring huruvida han kommer att vara en belastning eller inte?Fråga dig själv varför hans hudfärg är det första du fokuserar på.

.

Jag tror att du är smartare än vad du framställer dig som just nu.

Jag ställer frågan till dig varför du lyfte en västerländsk vit man som exempel med antydan att han inte kommer vara en belastning.

Jaha, vad fint för dig. Jag tror nämligen inte detsamma om dig. Du klarar ju tydligen inte av att följa larwains extremt tydliga frågeställning och ingen kan rimligen ens låtsas vara så trögfattad så trovärdigt.
  • Digestive
    Iarwain skrev 2021-07-19 08:36:01 följande:

Kan man ha problem med invandring utan att ha problem med, vissa eller alla, individer som utfört denna invandring?

Det är inte invandrare/gruppen invandrare per se som har skapat en oportionerlig bostadsmarknad, arbetsmarknad, välfärd et cetera i förhållande till invandringen.

Det handlar även om hur man prioriterar vilket går att se i följande formulering/påstående: samhället är en belastning för invandringen.

Oavsett hur man prioriterar så får man sköta sin uppgift och i det har Sverige gått bet. Att starta SM i Missförstånd och till varje pris försöka ta medalj är bara ett exempel på skräpet som har lett oss hit.
  • Anonym (XXX)
    Ingen kan svara på huruvida Tomkins kommer att vara en belastning. Han kan ju vara typen som gillar att spöa på sin flickvän eller kanske festa hårt och orsaka diverse kostnader för polisingripanden eller sjukvårdskostnader.

Eller menar du att han inte kan vara en belastning eftersom han är en vit västerländsk man?
    Om vi har otur, ja. Men risken att han ska ha flyttat hit med syftet att gå på bidrag, suga ut det svenska välfärdssystemet och begå brott, är obefintlig. Det är ju därför det är mycket enklare att få hit en partner från Kanada än en från Nigeria, också.

Kanada är ett lika rikt land som Sverige, och med ett lika generöst välfärdssystem så vitt jag vet (till skillnad från grannlandet USA). De kanadensare som vill leva på bidrag, utnyttja välfärden och inte bidra något, samt försäkra sig om humana straff när de begår grova brott, kan alltså lika gärna stanna i Kanada. De behöver inte lura en svensk au pair-tjej, exempelvis, att de älskar henne för att få komma och göra det i Sverige.

Nigerianen däremot, har allt att vinna och inget att förlora på att bli gift med en svenska, eller annan dum, naiv, k*t och lättledd kvinna från Sverige eller annat rikt västland. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:45:50 följande:
    Jag ställer frågan till dig varför du lyfte en västerländsk vit man som exempel med antydan att han inte kommer vara en belastning.
    Ja, du fokuserade på hans hudfärg. Varför betyder hans hudfärg så mycket för dig?

Kan du tänka dig något annat argument, någon annan faktor, som pekar på att han mest troligt inte kommer att vara en belastning?

Det är där biten med att du nog inte är så dum som du framställer dig kommer in. Jag tror du kan lista ut minst en annan anledning än hudfärg.
    Anonym (Burp) skrev 2021-07-19 09:45:50 följande:
    Jaha, vad fint för dig. Jag tror nämligen inte detsamma om dig. Du klarar ju tydligen inte av att följa larwains extremt tydliga frågeställning och ingen kan rimligen ens låtsas vara så trögfattad så trovärdigt.
    Signaturen har fått svar på sin fråga. Från mig och många andra.

Frågeställningen från personen hoppar runt lite grand men den ursprungliga frågan är besvarad.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-07-19 09:48:46 följande:
    Det är inte invandrare/gruppen invandrare per se som har skapat en oportionerlig bostadsmarknad, arbetsmarknad, välfärd et cetera i förhållande till invandringen.

Det handlar även om hur man prioriterar vilket går att se i följande formulering/påstående: samhället är en belastning för invandringen.

Oavsett hur man prioriterar så får man sköta sin uppgift och i det har Sverige gått bet. Att starta SM i Missförstånd och till varje pris försöka ta medalj är bara ett exempel på skräpet som har lett oss hit.
    Menar man att integrationen utgör ett problem men säger att invandringen är en belastning så kan det antingen förklaras av att man inte förstår skillnaden eller också att man har en tydlig avsikt med att peka ut invandrare som tärande på Sveriges resurser.

Ulf Kristersson är varken korkad eller okunnig så då återstår agenda-alternativet.

I hans fall måste man nog ta hänsyn till att han alltid befunnit sig i bakvattnet efter en starkare och mer karismatisk ledare, att han vill ha revansch och att han därför medvetet har gett sig ut på djupt vatten för att kunna konkurrera med Jimmie Åkesson.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2021-07-19 10:04:22 följande:

Menar man att integrationen utgör ett problem men säger att invandringen är en belastning så kan det antingen förklaras av att man inte förstår skillnaden eller också att man har en tydlig avsikt med att peka ut invandrare som tärande på Sveriges resurser.

Ulf Kristersson är varken korkad eller okunnig så då återstår agenda-alternativet.

I hans fall måste man nog ta hänsyn till att han alltid befunnit sig i bakvattnet efter en starkare och mer karismatisk ledare, att han vill ha revansch och att han därför medvetet har gett sig ut på djupt vatten för att kunna konkurrera med Jimmie Åkesson.

Kan invandringen belasta integrationen och vice versa om man prioriterar så? - ja, vågar jag påstå.

Angående Ulf Kristersson så är uppblåsningen av politiska spel också ett exempel på skräpet som har tagit oss hit. Spela inte med och kräv - rakt upp och ner - att politikerna löser vår situation, är både min lösning och respons.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?