FDFMGA skrev 2021-07-20 07:50:37 följande:
Nja, helheten är ju summan av delarna.
Tänk dig ett pussel som betraktas av somliga, en gängkriminell från orten kan känna sig utmanad av vissa bitar och försöker plocka bort dem medan andra anser att bitar av en viss färg inte passar in i pusslet.
Det är de senare som lockats av Kristerssons populistiska klyscha om invandringen som en belastning, något som bland annat märks här på Familjeliv där anonymerna väller in i de politiska trådarna.
För min egen del föredrar jag att lägga pussel där inga bitar saknas, visst pusslet som en metafor för helheten är ju föränderligt över tid, men jag ogillar att gängen av olika sort anser att de ska kunna plocka bort bitar i förtid.
Faktum är att jag kan bli riktigt irriterad om jag lägger ett pussel och upptäcker att en bit saknas och om jag trots att jag söker inte hittar den.
Rör inte mitt pussel - är mitt budskap till de extrema politiska gängen, liksom deras pusselbitsmeningsfränder gängen från orten.
Problemet med ditt pussel är att vissa bitar är del av en cancersvulst. En del bitar är mer resistenta än andra och det har ingenting med deras färg att göra, hur mycket du än vill tro det.
Cancer-bitarna måste bort innan de infekterar friska bitar. De kan få hålla till i en isoleringscell.
Det viktiga här är att pusselbitens färg är ointressant.
Så länge man jobbar med vettigt folk spelar det ju ingen roll vilken del av världen de kommer ifrån. Vettigt folk kan samarbeta så att alla vinner på det. Men förklara gärna varför du vill ha gängkriminalitet på din egen gata, förstår du inte att det är vad regeringens politik leder till?
Tror du kriminella gäng bryr sig om dina pussel-metaforer? De kommer plocka bort både dig och din hund om du står i vägen för dem. Vill de ha din bil så tar de din bil. Vill de ha ditt barns mobil så rånar de ditt barn. Detta drabbar någon i förorten var dag. Varför förespråkar du den politik som lett oss hit?