• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (G)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-17 01:11:16 följande:
    Det är det jag säger, att alla - även andra länders regeringar, i detta fall Afghanistans - VET att vi är mesiga och att det går att köra över oss hur som helst. Ett annat land skulle bara ha flugit tillbaka dem, med militär med på planen för säkerhets skull, och satt av dem. Sedan skulle landet ha fått ta emot dem hur de ville. Jag gissar att de inte hade blivit sittande på tarmacen. Ett land måste ju naturligtvis ta emot sina egna medborgare.  
    Så är det. Och kriminella vet hur lät tdet är att blåsa naiva Sverige. De vet också hur löjligt låga straffen är här och därför avskräcker det inte att åka fast.

Tänk dig några är på ett svenskt fängelse jämfört med att leva i ett kaosland långt bort.

Vet vad jag hade valt. På svenska fängelse är det lugn och ro samt rent och snyggt. Du kan motionera, läsa böcker och göra mkt annat.

Som att bo på hotell jämfört med att leva i Irak.
  • Blueskillen
    mari123 skrev 2021-07-17 10:16:19 följande:

Hitler dök upp i en tid när samhället var i en ultimat KRIS. Vad händer om vi välgödda svenskar drabbas på riktigt? Vi är ju sa vana vid det trygga folkhemmet och litar på ALLT i det närmaste. Ponera en tid när svensken är utan jobb och nybyggarna har det!

Somliga tycker att vi i Sverige befinner oss i den ultimata krisen just nu.

Jag tillhör inte den gruppen.
  • KillBill
    Anonym (G) skrev 2021-07-17 12:51:19 följande:
    Så är det. Och kriminella vet hur lät tdet är att blåsa naiva Sverige. De vet också hur löjligt låga straffen är här och därför avskräcker det inte att åka fast.

Tänk dig några är på ett svenskt fängelse jämfört med att leva i ett kaosland långt bort.

Vet vad jag hade valt. På svenska fängelse är det lugn och ro samt rent och snyggt. Du kan motionera, läsa böcker och göra mkt annat.

Som att bo på hotell jämfört med att leva i Irak.

"Livstidsstraffet är ett tidsobestämt straff och det är det strängaste straffet i både Sverige och Danmark. I båda länderna är straffet stadgat för särskilt allvarliga brott, men tillämpas i praktiken bara för mord. Straffet ska dock inte tolkas bokstavligen. I Sverige avtjänar livstidsdömda i regel mellan 18 och 25 år, medan livstidsdömda i Danmark avtjänar ca 14,5 år.

Det är omständigheterna i varje enskilt fall ligger till grund för utdömandet av livstids fängelse. Vidare utdöms det i Sverige fler livstidsstraff än i Danmark"

www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/4449879
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • HSOF
    mari123 skrev 2021-07-17 10:16:19 följande:

Hitler dök upp i en tid när samhället var i en ultimat KRIS. Vad händer om vi välgödda svenskar drabbas på riktigt? Vi är ju sa vana vid det trygga folkhemmet och litar på ALLT i det närmaste. Ponera en tid när svensken är utan jobb och nybyggarna har det!

Ja fast det är just det samhället vi går åt och redan på god väg inne i. För några år sedan var det populärt att prata om länder som var en faled state, nu kan vi på allvar prata om en faled state även här hemma i Sverige. Risken är verkligen inte utesluten.
  • mari123
    HSOF skrev 2021-07-17 14:24:02 följande:
    Ja fast det är just det samhället vi går åt och redan på god väg inne i. För några år sedan var det populärt att prata om länder som var en faled state, nu kan vi på allvar prata om en faled state även här hemma i Sverige. Risken är verkligen inte utesluten.
    Jo i ghettona är det skjutningar och elände.........men där bor ju inte vi! Där bor invandrarna staplade på varandra. OM det blir så att "fint folk" påtvingas mångkultur i sin trappuppgång DÅ får vi en kris på riktigt. .........men det är ju långt borta!
  • John22
    Iarwain skrev 2021-07-16 21:16:41 följande:
    Kan du förklara, väldigt tydligt, denna skillnad för mig?

Den ena kan inte existera utan den andra. Så hur kan den ena vara ett problem men inte den andra?
    Invandring är ett av politikerna styrt förfarande. Det är politikerna som bestämmer hur stor invandringen ska vara, vilka som är berättigade att komma hit, vilka krav som ska ställas på de som kommer hit etc.

Invandrare är den grupp av människor som kommer hit på grund av ovan nämnda förfarande. Denna grupp formas av vad politikerna bestämmer för regler angående invandringen, i och med att olika människor är berättigade att komma hit, det ställs olika krav på dem etc.

Med andra ord är det inte invandrare, alltså människorna som kommer hit, som är problemet, utan den av politikerna styrda invandringen. Det jag vill förmedla är att det inte är invandrarna själva som ska lastas för problemen som invandringen medför - de är enbart ett resultat av politiken. Det är politikerna som bär ansvaret och det är invandringen som förfarande som är problemet, inte individuella människor.
  • mari123
    John22 skrev 2021-07-17 15:38:12 följande:
    Invandring är ett av politikerna styrt förfarande. Det är politikerna som bestämmer hur stor invandringen ska vara, vilka som är berättigade att komma hit, vilka krav som ska ställas på de som kommer hit etc.

Invandrare är den grupp av människor som kommer hit på grund av ovan nämnda förfarande. Denna grupp formas av vad politikerna bestämmer för regler angående invandringen, i och med att olika människor är berättigade att komma hit, det ställs olika krav på dem etc.

Med andra ord är det inte invandrare, alltså människorna som kommer hit, som är problemet, utan den av politikerna styrda invandringen. Det jag vill förmedla är att det inte är invandrarna själva som ska lastas för problemen som invandringen medför - de är enbart ett resultat av politiken. Det är politikerna som bär ansvaret och det är invandringen som förfarande som är problemet, inte individuella människor.
    Men kan du förklara varför det kommer "flyktingar" hit från T EX Somalia när regeln ju är att man ska söka asyl i "första fredliga land"? Är det ett spel med människors liv och VARFÖR i så fall?
  • KillBill
    mari123 skrev 2021-07-17 15:45:40 följande:
    Men kan du förklara varför det kommer "flyktingar" hit från T EX Somalia när regeln ju är att man ska söka asyl i "första fredliga land"? Är det ett spel med människors liv och VARFÖR i så fall?

Sverige har skrivit under FN:s flyktingkonvention. Det betyder bland annat att Sverige ska pröva varje persons ansökan om asyl individuellt.  Det du tänker på är Dublinförordningens regler om att en flykting ska söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Migrationsverket kontrollerar varje flykting som söker asyl i Sverige och undersöker bl.a. om flyktingen varit registrerad i något land innan Sverige. Har flyktingen det eller om Migrationsverket kan bevisa att ett annat land ska pröva asylskälen så skickas flyktingen till det landet. Är flyktingen inte registrerad i något land sedan tidigare eller om Sverige inte kan bevisa att ett annat land ska pröva asylskälen (det första säkra landet) måste Sverige pröva flyktingens asylansökan.

Det är ofta svårt att bevis vilket som var det första säkra landet och i praktiken så tar andra länder bara emot flyktingar som tidigare varit registrerade i det landet.

Att många lfyktingar tidigare kommit från Somalia kan delvis förklaras av att det sedan tidigare finns många somaliska flyktingar i Sverige och att asyllagstiftingen tidigare var mer generös. Den skärpta asyllagstiftninge 2015 har resulterat i färre asylansökanden och mindre anhöriginvandring från Somalia. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (G)
    mari123 skrev 2021-07-17 15:33:18 följande:
    Jo i ghettona är det skjutningar och elände.........men där bor ju inte vi! Där bor invandrarna staplade på varandra. OM det blir så att "fint folk" påtvingas mångkultur i sin trappuppgång DÅ får vi en kris på riktigt. .........men det är ju långt borta!
    Det är på väg.
    Snälla, lyssna på killarna i denna intervju från SR.

sverigesradio.se/artikel/vi-ortare-kor-racing-med-vara-bilar-pa-ostermalm
  • HSOF
    mari123 skrev 2021-07-17 15:33:18 följande:

Det är tyvärr en förlegad bild, det sker ju inte bara i ghettona längre utan nästan var som helst i vårt samhälle. Skjutningar, bomber, våldtäckter, misshandel, förnedringsrån mm.

Det som gör att en stat blir en faled state är inte den totala kriminaliteten, utan det är när staten inte har kvar sitt vålsmonopol, utan konkurrerande våldsminopol dyker upp, som vi ser idag med klanproblematiken. Något som inte kommer minska om vi inte gör något drastiskt emot det. Vi måste först och främst sluta att addera ca 100 000 nya mena medborgare varje år och samt byta ut våra korrupta och helt verklighetsfrånvända politiker.

Gör vi inte detta så kommer all denna problematik bara att öka, även om vi gör allt rätt idag så kommer det helt säljer hinna bli värre än idag innan det går åt rätt håll. Men det kan även vara för sent. Vi är redan väldigt djupt nere i skiten.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?